Is

Trådstartare
går det att få tag på lokselar till hund längre?
Jag har en som jag använder att dra vår pulka med men selen har definitivt sätt bättre dagar och är utom räddning. Men vid snabb googling hittar jag ingen återförsäljare, kan det heta något annat än loksele? Eller är det någon som har koll på någon tillverkare?

Jag har en nome sele med ringar också men jag tycker inte skaklarna sitter bra på den och uteseende mässigt känns det mer gediget med loksele.

Finns inte segerbaden selarna längre?
Jag troooor de ska göra det. Annars har det inte varit för länge sen de försvann.

Vilket påminner mig om att jag måste se till och få tillbaka min Segerbadenpulka som jag lånade ut för läääänge sen :cautious:

Jag troooor de ska göra det. Annars har det inte varit för länge sen de försvann.

Vilket påminner mig om att jag måste se till och få tillbaka min Segerbadenpulka som jag lånade ut för läääänge sen :cautious:
jag sålde pulkan och selen (tycker min modifierade nomesele är bättre) men jag har kvar skakeln så jag kan använda den till skrindan.

jag sålde pulkan och selen (tycker min modifierade nomesele är bättre) men jag har kvar skakeln så jag kan använda den till skrindan.
Misstänker att selen kan jag kasta om den finns kvar. Vet att pulkan legan oanvänd i ett garage i 18 år. Åkte i den själv som barn efter familjens labbe, och den köptes då begagnad. Så den har nog nära 50 år på nacken :)

Misstänker att selen kan jag kasta om den finns kvar. Vet att pulkan legan oanvänd i ett garage i 18 år. Åkte i den själv som barn efter familjens labbe, och den köptes då begagnad. Så den har nog nära 50 år på nacken :)
Det är en jäkla kvalitet på dom grejorna,min skakel ser nästan ny ut och är köpt slutet på 80 talet

Finns inte segerbaden selarna längre?
Näh det ser i te ut som det, dom verkar ha gått över till nomeselar med öglor. Misstänker att dom kanske är mer ergonomisk om man ska dra tyngre och längre sträckor? Men jag tycker det blir konstigt att inte kunna spänna skaklarna i halsen - på nomeselar måste man ju spänna i sidorna istället.

Näh det ser i te ut som det, dom verkar ha gått över till nomeselar med öglor. Misstänker att dom kanske är mer ergonomisk om man ska dra tyngre och längre sträckor? Men jag tycker det blir konstigt att inte kunna spänna skaklarna i halsen - på nomeselar måste man ju spänna i sidorna istället.

Hoppas det går att hitta en sele som passar forntidspulkan sen då :crazy:

Hoppas det går att hitta en sele som passar forntidspulkan sen då :crazy:
Ja jag funderar nästan på att köpa både sele och pulka på blocket nu bara för att komma åt en Loksele. Min pulka är nog i samma åldersklass som din kan ja tänka.
(PS - har börjat kolla efter valp nu så ev. Kommer du höra av mig framöver :angel:)

Ja jag funderar nästan på att köpa både sele och pulka på blocket nu bara för att komma åt en Loksele. Min pulka är nog i samma åldersklass som din kan ja tänka.
(PS - har börjat kolla efter valp nu så ev. Kommer du höra av mig framöver :angel:)

Anar att du har fattat ett tråkigt beslut om din flicka och det gör mig ont att höra om det blev så :(

Anar att du har fattat ett tråkigt beslut om din flicka och det gör mig ont att höra om det blev så :(
Ja, hon blev akut sämre under en utflykt för två helger sedan:cry:. Plötsligt hängde bara svansen och hon skrek som en stucken gris om man lyfte upp den, hon såg ut att vara halt på alla fyra - speciellt bak, så då fanns det inte längre någon återvändo- vi for och tog bort henne då måndagen. Så jävulst jobbigt (har aldrig tagit det så hårt förut men de va så mycket kring Doris som gjorde allt extra jobbigt) och jag letar valp med blandade känslor just nu. Jag har svårt att acceptera att jag inte kan få en hund som henne men samtidigt måste jag börja leta kullar och ställa mig i kö för valp om jag ska ha någon chans att få hem någon hund med de kvalitéer jag vill ha innan hösten (vi kommer vara föräldraledig till Januari så det kommer vara svårt att ta någon längre ledighet under nästa år).

Får man låna tråden lite? Har vad jag tror är en loksele. Är de värda att sälja?
De beror på om du tänker sälja den till mig :angel:, Näh men det beror lite på vilken typ av loksele det är. en sele från Börjes är inte värd många kronor men en sele som tillhör segebaden pulkorna kan du nå få några kronor för

Ingen aning. Den är gammal, gissar att den används till vår Gordon Setter när han tävlade ett tag vilket måste varit sisådär -85. Tror dock att han drog någon efter sig som tolkade, inte en pulka så det är kanske ingen loksele alls. Jag fick alla våra hundgrejer när jag själv skaffade hund.

Ser ut såhär när jag provade den på mupphunden:
16114639_262657977501714_990378896482892217_n.jpg

Ingen aning. Den är gammal, gissar att den används till vår Gordon Setter när han tävlade ett tag vilket måste varit sisådär -85. Tror dock att han drog någon efter sig som tolkade, inte en pulka så det är kanske ingen loksele alls. Jag fick alla våra hundgrejer när jag själv skaffade hund.

Det där ser inte ut som en loksele och det är definitivt inte en segerbaden

Det där ser inte ut som en loksele och det är definitivt inte en segerbaden
Påstod jag inte att det var. Den ser dock ut som de bilder jag får upp om jag googlar loksele men det innebär såklart inte att det är en loksele bara att andra kallat samma typ av sele för det (felaktigt måhända). Kan ju vara någon slags tolksele. :)

Ja, hon blev akut sämre under en utflykt för två helger sedan:cry:. Plötsligt hängde bara svansen och hon skrek som en stucken gris om man lyfte upp den, hon såg ut att vara halt på alla fyra - speciellt bak, så då fanns det inte längre någon återvändo- vi for och tog bort henne då måndagen. Så jävulst jobbigt (har aldrig tagit det så hårt förut men de va så mycket kring Doris som gjorde allt extra jobbigt) och jag letar valp med blandade känslor just nu. Jag har svårt att acceptera att jag inte kan få en hund som henne men samtidigt måste jag börja leta kullar och ställa mig i kö för valp om jag ska ha någon chans att få hem någon hund med de kvalitéer jag vill ha innan hösten (vi kommer vara föräldraledig till Januari så det kommer vara svårt att ta någon längre ledighet under nästa år).

Men åh...så hon är redan borta. Beklagar :(

näh en liknande sådan där har jag också och visst är det en form av loksele tyvärr inte sådan jag är ute efter då den på bilden är gjord helt i läder och ja behöver en med exempelvis bambu som ställning och sedan läderklädd och där hakarna sitter på själva oket.
-men det kunde ju ha varit rätt.

tog en bild från google- så här ska den se ut
wpid-20141003_1719221.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
661
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 104
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 517
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar