Loksele passar den?

Gullan86

Trådstartare
tycker ni denna loksele passar till min lille häst?
lokselen är 60cm lång hästen är 126 i mkh.

jag vet att den sitter för långt ner(bästa sättet att fixa det?)
och så får man ha lite överseende att hästen har lite hänghals + massa päls så det är lite svårt o se om det är en handsbredd under halsen-lokan.

är det nåt jag ska fixa till? är den för liten? vad är det för sele? vad skulle ni gett för den?

den är mörkbrun med toppenfint läder och i helt nyskick trots sina 20år och annars jättefin...dock ingen svanskappa eller 2 gjordar men det kan jag lätta sätta dit.

baksele ska jag köpa(vet nån om de finns i mörk brun på granngården?) och draglinor + svängel har jag kan sätta in en bild på hela ekipaget om de önskas?!)

998481.jpg

998483.jpg

998485.jpg

998482.jpg

Sv: Loksele passar den?

Hej!

Vad kul att du tar kort och visar här!

JAG skulle gett 100 spänn för den eftersom den är i okörbart skick. Då syftar jag på att det bara finns en gjord. (Vad tänkte tillverkaren på? )

Om du ändå ska göra om den, sätt skakelfästen högre upp, och fäst draglinor i dragringen istället. Som det är nu kommer du alltid få bruten draglinje för att du har en rockard.
Du kan inte svänga ordentligt med skaklarna så långt ner heller. Ser så obekvämt ut med loksele i allmänhet tycker jag. Men din häst ser alltid nöjd ut vad du än hittar på :)

Jag är ju inget alls bra på lokselar, men vad jag kan se så sitter remmen mellan lokorna och gjorden för hårt åt. Samma fenomen brukar utspelas när man har en "skitsele".

klipper in en tydligare bild på vad jag menar :)

Hoppas du får mer svar av kunnigare folk! Har bara inget att göra efter att hästarna har nattats.

/jenny

Senast ändrad av en moderator:

Gullan, du behöver rensa din inkorg i Buke, jag får inte fram mitt meddelande till dig!
Lotta

jaha tack så mycket för svaret....jag ska nog ta min andra däckel du vet som jag har visat bild på va tror du om det?
för då blir ju fästet högre + att den selen har en maggord men problemet är hur jag ska f¨å två gjordar då eftersom jag fäster skaklarna i en av gjordstropparna på den andra däckeln.

den andra däckeln är även mycket bredare och stabilare.

och då fäster jag draglinorna där skaklarna sitter nu.

det med att lokorna sitter för hårt det lade jag extra märke till för när jag satte på lokorna så va den remmen jättelös jag spände ett hål och den va fortfarande så lös att man lätt kunde peta ur den ur den där haken som håller kvar den men jag ville inte spänna den för hårt...när jag kände lägs med bogbladen så satt den så jag precis fick in en hand emellan lokan och bogbladen.

tycker du lokorna ser för korta ut? det ska ju tydligen vara en tvärhand under halsen till den remmen som håller ihop lokorna men ja tror bilden luras lite eftersom han har lite hänghals + lång/tjock päls.

gjorden udner magen sitter inte hårt den har bara glidit fram för jag tänkte extra på det eftersom det helst(ska) vara 2 gjordar och då ville jag inte spänna åt den gjorden hårt. utan mycket lösare än en sadeldjord men inte så lös som en tvärhand såklart för då hade jua allt åkt runt.

ska jag göra nya hål på remmen mellan bossorna och dragringen? så att allt kommer upp lite eller har du nåt bra förslag på hur jag kan kompinera min andra sele med denna på bästa sätt?

tack för att ni hjälper...

Hej!

Jag har kollat extra noga: den passar inte bra!

Jag tycker lokorna är för korta!!
Varför köpa en sele du måste lägga till svanskappa på, byta ut däckeln och sätta dit en extra gjord? :eek:

På denna bild tycker jag att hästen har loken på halsen!?
Nu kan man ju inte känna efter var bogbladen exakt går men vad såg så tycker jag att loken borde ligga presis före det röda streck jag gjort!?
Fjording

Mvh Lisa

okej men fjordningen är ju inte min häst....o den bilden la väl snigelfarmor ut som ett dåligt exempel lr?

alltså bilden på fjordningen har ju alla fel man kan komma på på en loksele ju....för liten är den garanterat, lokorna för korta, draglädren för korta och går ej att göra längre, den remmen som ska hänga löst under magen är alldeles för kort....och ja där får man se ett exempel på en för kort loka som vid en snabb titt ser ut(om man gämför med halsen) att vara i förhållande lika lång som den som sitter på min häst....men skillnaden på min h'äst och fjordningen är att min loksele kommer ner till bogbladen på rätt sätt= den kan ju inte vara för kort.

om man gämför me krysset du gjort på fjordningen med bilderna på min isis så ligger ju mina lokor an mot bogbladen iaf.
och jag kan säga att den (ska kolla extra i dag me) sitter inte med stryptag under halsen på han....de e ca 3fingrar innan halsen(av bilden att dömma) kommer emot lokorna= han halsskinnhäng hehe.

men om jag säjer såhär då....han är ingen bröstsele häst...har inget utrymme för en brösta då tänkte jag/ni att såklart en loka skulle passa men då kommer ju ett bekymmer till, det finns en rem som håller ihop lokorna och från den remmen upp till halsens undersida ska det vara en handsbredd(sa någon) och hur tusan ska en häst utan bog få plats med en handsbredd där då skulle ja köpa så långa lokor så skulle han ju inte kunna röra bogen utan att slå i nerderkanten av lokorna hela tiden eller har jag fel....
alltså lokorna blir för långa då....problemet är hans minimala utrumme på bogen och hans grova hals som gör att ja....inget går som man vill.

så ja får välja mellan längre lokor som kanske istället hindrar hans bogrörelser men har ett utrymme på en handsbredd mellan rem och hals...

eller en sele där lokorna igentlufen är lagom långa men ögat luras p.g.a mkt päls, hänghals....OCH en bred hals. men ja ska kolla extra noga och mäta ja tror dessa är lagom faktiskt endå...

haha ja de låter som en dålig ide att köpa en sele sen måste man endå göra om den men de spelar lixom ingen roll att jag köper en annan jo svanskappan då ev men nej..

eftersom jag vill ha ett högre skakelfäste än vad lokselar har så, och min häst inte kan ha brösta så måste jag ju i vilket fall som helst byta däckeln eller hur o då råkar det ju vara så att jag har en däckel som ligger o skräpar med svanskappa på så...det med gjorden har jag inte löst ennu men det kommer hehe.

det är bla snigelfarmor som gett mej rådet att ha ett högre skakelfäste(läs ovan).
och så är lädret så pass bra(perfekt) så ja tror inte jag vill chansa att inte hitta en lika bra....vill därför vara bomsäker på att denna absolut inte passar innan ja säljer den igen.

kan inte någon lägga in en bild på en korrekt anpassad loksele istället....och skriva hur allt ska vara spänt och varför just den selen passar perfekt till den hästen!!!

haha (kollade en gång extra) selen måste ju pasa det e helt konstigt annars....däckelremmen o allt e ju på gränsen till för stort + remmen mellan lokorna fick ja spänna in en del för den va för lös + att en större häst haft lokselen innan.
för den remmen som håller skaklarna den e ju inte fler hål på en sådär som på bilden.
så de som gjorde selen menar att det ska vara en dubbelt så fet häst som thengill som redan är för fet men med en minismal hals som en arab fast tjock som en nordsvensk hals.....eller vad är det då för häst???!!!
då kan man ju nästan börja tro att lokorna och resten inte hänger ihop men det vet jag ju att det gör eftersom den ja köpte den av va den enda ägaren och hon fick den i present för 20år sen typ.

Senast ändrad:

Gullan, snälla använd PUNKTER och STORA BOKSTÄVER. Jag kan och orkar inte läsa annars.
Vad har du i svenska? Av mig får du knappt godkänt :)

mvh jenny

En undran. Jag upplever att lokorna är för korta på Gullans häst. Är de det?

okej ni experter kan ju tala om för mig nu hur jag ska mäta och vad jag ska kolla efter nu när jag drar ut till stallet.

tar även med digitalcameran så, hur ska jag ta för att ni ska kunna se om den passar lr ej lr är för liten eller va den nu är.

och som sagt är det någon som har en bild på en häst med en korrekt anpassad loksele?

och vad jag förstått det så hänger det inte på att lokorna ska gå neranför bogen(lr?) huvudsaken är väl att hästen kan "lägga sig i selen" och dra om den blir tungt utan att strypas av remmen som håller ihop lokorna.

Hej!

alltså bilden på fjordningen har ju alla fel man kan komma på på en loksele ju....för liten är den garanterat, lokorna för korta, draglädren för korta och går ej att göra längre, den remmen som ska hänga löst under magen är alldeles för kort....och ja där får man se ett exempel på en för kort loka som vid en snabb titt ser ut(om man gämför med halsen) att vara i förhållande lika lång som den som sitter på min häst....men skillnaden på min h'äst och fjordningen är att min loksele kommer ner till bogbladen på rätt sätt= den kan ju inte vara för kort.

Låter som om du kan...?!
Kanske inte behövs nån hjälp här?
:D :D

Det är ju svårt att exakt veta efter bild, om jag vore där o klämde skulle jag ge svar på direkten! :D
Det ser ju lite olika ut på alla bilderna!
Den första bilden ser det ut att vara för litet (inget alls) utrymme mellan hals o lokrem, likaså nästa bild. På bild nr tre (slarvig med rykten :eek: :D) hade det ju inte skadat om det varit bossa 5 cm längre upp!
På sista bilden ser det lite konstigt nog, bättre ut, mer utrymme för strupen. Kan vara för att fotot är taget lite ovanifrån!
Draglädret är i ett bra läge (mellan 1/3 och 2/3 av bogbladet).

Det blir annars bara fördelar men två till tre tum längre lokor, de stör inte bogbladen mer!
Men det går att ha loken som det är nu oxå, nu när du köpt selen.

Denna har en passande loksele, lite mer arbetsmodell.

Fjording - igen :D

Mvh Lisa

okej nu ska vi se här hehe...
jag är jättetacksam att du/ni hjälper till eftersom jag inte kan så mkt om lokselar men ja vet iaf hur man spänner och ja....man kan ju tänka en del realistiskt hur det ska sitta oxå...
hehe ja menar att jag e ju här o kan klämma åt er:)
hade jag sett bilderna hade jag tänkte för liten och jag tycker verkligen att den är på gränsen men frågan är ju om jag ska sälja den eller om den går att köra med den utan att hästen tar skada.

han behöver ju inte heller "lägga" sig så hemskt mkt i selen eftersom jag inte planrat att dra hem flera tons stockar från skogen....jag köpte denna bara för att ja en brösta gick ju inte på han.
och nu verkar de nästan som att ej heller loksele passar denna hästen....

jag frågar igen, om jag köper en loksele som e längre kanske 65cm eller vilka mått finns det?
då kommer ju den istället se för stor ut p.g.a att lokorna kommer hänga för långt ner mot bogen istället väl?
alltså hoppas ni fattar men denna hästen har så grov hals och så liten bog så att nu ser en loksele som igenligen skulle passat denna typ av häst om han haft normal hals,
ut att vara för liten men tänker man då en normal hals på denna häst som inte går så långt ner så e ju selen lagom i förhållande till bogen och framdelen väl?
eller tänker jag helt fel?

haha ja dör....ja vet ja hann inte borsta innan bilderna *skäms* hade superbrottom att bestämma mig om jag ville ha selen + skulle iväg på en grej så han e inte ens bortstad såg bara till så att de inte va nån smuts där ja la selen.
men hur menade du med,
"På bild nr tre (slarvig med rykten :eek: :D) hade det ju inte skadat om det varit bossa 5 cm längre upp!"? det fattade jag inte riktigt.

du menade kanske att de inte skadat med att lokorna stuckigt upp 5 cm till eller vadå?

jaha (läste inte hela din text innan ja skrev allt tyvärr) så det går att ha den såhär? *orolig* e det stor risk att han stryps när det e såhär eller vad är det sämsta igentligen?
det är tur att draglädren går att ordna men om jag höjer skakelfästet(de behöver ja ju ioförsej inte om jag ska ha delad däckel o loka men men) så kommer väl lädret komma fel eller det kan inte bli fel för att jag kortar den remmen mellan skakelfäste och däckel?
den kan bara bli för lodrät?
men om jag har delat däckel o loka sen, ska jag endå ha 2 gjordar då? hur funkar det?....

okej hur många cm är en tum då?.

tack än en gång för alla bra svar det hjälper mkt:bow:

men som du säger att på en av bilderna så var draglädret på rätt ställe....då borde väl lokorna vara lagom långa till allt i förhållande på hästen förutom halsen? för fästena för draglädren går ju inte att ändra....

o så en fråga till hehe ligger lokorna på rätt ställe på halsen? och ser de ut att följa bogbladen bra?
är det nåt annat jag satt dit fel typ eller behöver ändra?

oh haha en fråga till....denna selen har ju ingen sån tömögla på lokorna om man själv ska fästa dit det(behövs det förresten?) i vilken höjd ska det då vara och hur e smartast o fästa det?

Senast ändrad:

haha tror inte jag....med tanke på att ett russ(128 i mkh) haft den innan + att lokorna är 60cm långa...

kan någon här säja hur långa lokor dessa hästar i snitt har:
A-ponny:
B-ponny:
c-ponny:
D-ponny:
häst:
arbetshäst:

Ja draglinor direkt till lokorna är bättre. Du får alltid rak draglinje utan brytningar! Det ända är ju att dom blir lite långa så man får använda lihållare över korset och kanske från däckeln, samt att loken måste ha snedremmar eller enkel rem till däckeln ifall hästen "nosar på backen" sänker huvudet lågt.
Snedremmar sätter du tex i samma hål där draglädret har suttit på loken på var sida upp till däckeln där du sätter fast dom. Enkel rem (tex trav skalmrem) är från däckeln till nackputan/övre lokrem - det har jag.
Nu är det ju inte många som kan göra såhär då dom flesta lokselar har dragläder ihopnitade med ringen. Men dom som kan ta bort draglädret kan alltså göra en mkt bra lösning på loksele, spec om man har en giggdäckel till!

Mvh Lisa

Liknande trådar

Körning Som rubriken skvallrar om gäller mitt huvudbry denna kombination. Jag har en släde på låns hemma, ett ganska nätt hemmabygge som jag...
Svar
15
· Visningar
3 851
Senast: -Catherine-
·
Körning Har en loksele hemma, och undrar lite vilken sorts häst den kan passa. Svanskappan är ca 80cm Främre gjord är ca 110cm Lokan är ca...
Svar
3
· Visningar
1 010
Senast: _L_
·
Körning Efter MÅNGA om och men har jag fått ihop selen som jag tror att den ska sitta. Här i Finland (är jag bor)kör man inte med draglinor och...
Svar
17
· Visningar
4 604
Senast: Egonson_
·
Körning Hej, Jag har ett varmblodssto som drar rockard med loksele. Tidigare hade jag en gammal loksele (köpt av en gammal bonde) med en...
2
Svar
30
· Visningar
9 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka