Loksele från B*rjes

B

Bubben91

Lokselen från B*rjes, är den något att ha?
Är ute efter en loksele som ska passa en kraftig häst, snarlik en ardenner/nordsvensk.
Frågan är, skulle den största storleken passa?
Eller är det någon som har en kraftig häst som kan berätta vart han köpte sin sele?

Sv: Loksele från B*rjes

Jag tror inte heller den passar din häst! Dessutom, däckeln är inget bra... H**ks modell "tranemo" är bra men hur kvaliten är vet jag inte (någon annan som vet?!) men den är ju 2000kr dyrare. En vettig loksele för samma pris som den b*rjes säljer kan du nog bara få begagnat!

Jag har också hört att "fågelns";) tranemosele ska vara bra jämfört med B´s..

Men varför är inte B´s loksele bra enligt er?
Har inga planer på att köpa en ny loksele men är lite nyfiken bara..

B har ju uppfödning av bl a ardennrar och nordsvenskar så det är ju pinsamt om deras lokselar är kass..:rofl:
Undra vad de kör sina turister i för selar då??:p

Går in så här :cool: hos kunkurenten kanske

B*rjes kanske säljer andra lokselar än den från ITE. Den har iaf bra läder och är svensktillverkad, men ibland undrar jag hur dom har sytt på för vis då jag inte tycker vissa delar är så bra gjorda...
Dock nått som mest bara stör ögat :D

31" = lokornas längd 77,5 cm.
Man bör ha runt +10-15 cm netill och upptill, lite beroende på hur hästen ser ut!
Bästa är att ta hem o prova för bästa storlek på loksele.
Vad jag vet så passar inte 31" lok till grova hästar/halsar :smirk:

Både Floby och Svenljunga har större selar av bättre kvalitet.
Har hört att Hö*ks hade sämre kvalite på selen trots priset samt att Tranemoselen inte var så stor :confused:

Annars är bättre beg billigare om man får tag på en bra sele!

B´s däckel är väl inget jag hurrar över precis... Vad de kör turister med vet jag inte, men på ngn bild i katalogen kör de 4-spann ardenner och de har (väl?) maratonselen från ideal harness på sig?

Flobys selar passande så stor häst ligger på 10500 + moms, Svenljungas på 10150... bägge utan baksele till så det är ju ganska mkt dyrare än h**ks... Men åtminstone Svenljungas är hemakt trevliga, hade en sådan till min förr nsv. Hoppas på att så småningom kunna köpa en till min nuvarande också!

Hm, 31", borde inte det vara ca 79cm, enligt mitt måttband är det iaf så? :confused: (Har jag fattat HELT fel?)

Ja det är lite olika på om man räknar 2,5 (som jag gjorde) eller om man tar 2,53 lr 2,55 men jag har för mig att det eg inte är så jämt som 2,5 cm?
Eller blandar jag (lr nån annan :p) ihop tum (= " ) med inch? :o

Jag har iaf kommit fram till att det inte skilljer många cm :smirk:

Håller med att ITE/Börjes loksele har en kass däckel :crazy:
Ja Börjes kör väl med Ideal selen och nu kanske med "french collar" :D
Men för några år sen sålde dom en annan loksele (natur) men den är borta ur katalogen, dock hade även den en kass däckel :(
Bågdäckel ska det vara, allra helst gigg/silett däckel :D

Ja det är dyrt med stora nya lokselar :(
Bättre beg passar nog ekomomin bättre :angel:
Men bara man får tag på lok och bossa kan man ju ha delar från en bröstsele till (tex equilex billiga) till om man inte kör såå avancerat :smirk:

Senast ändrad:

Jag hade DEG i huvudet igår (skyller på att jag ammar!) och började därför fundera på om jag mätte fel eller ngt! :angel: Men självklart, en " ÄR ALLTID 2,53, alltså är en loka på 31" 78,43 cm :D

Jag föredrar faktiskt bågdäckel framför silettdäckel eftersom bågdäckeln kan ligga perfekt på såväl platta ryggar som mkt sluttande och omusklade. Silettdäckeln är ju stel.

Helt klart lämpligast att hitta en bättre begagnad, men MÅNGA sådana är ganska fula och jag vill själv ha en utan rost och utan skavt läder m.m. (Hur sparar man pengar när det man får in bara precis räcker till att försörja barn och hästar, inte till DYR utrustning?! En sådan loksele som jag själv skulle vilja ha med baksele, draglinor, höga skakelästen, töm, huvudlag skulle gå på minst 18000kr... :crazy: )

Men det måste ju finnas beg lokselar som är i mkt gott skick alt kvailte, inte har använts mkt och har fått bra skötsel??
Rostfria beslag håller väl? Men kanske inte hur länge som helst...

Aha så det är altså 2,53 man räknar, men varför då?
Vad är det som skiljer tum och inch? :D

Ja nog finns det... För 5 år sedan hittade jag en sådan, en svenljunga som var pedantskött och lite använd. Som ny!

Alla jag sett nu har varit äldre, och även om de varit i alldeles utmärkt bruksskick så har det varit rost eller svart på spännen och smide... Å då har jag ändå kikat i hela landet... Verkar även svårt att hitta tillräckligt stort, i mitt minst 34" och helst 36". Varenda sele är 30-32" *suck* Försöker bearbeta maken ang. en ny svenljunga, men sanningen å säga så går det inte jättebra... :crazy:

Hm, skillnaden mellan tum och inch ska jag ta reda på! ;)

Jag tycker att den där Finnselen på svenljunga ser bra ut men den är inte billig...:crazy:
Men det borde la finnas sådan begangnade eller?? Han är ju stor men det kanske räcker med en värmlands sele?
Jag vet inte riktigt...vad ska det vara för storlek i så fall??

*kl*

Det är väl ingen skillnad på tum och inch? bara svensk och engelsk/amerikanskt ord..
båda betäcknas väl " ??
och ' är fot, feet.. :)

Galleon däremot finns det olika, UK och US.. stor skillnad på de båda, men det är ju volymenheter. :)

Värmlandsselen hos svenljunga är kanon, inte sämre än finnselen men av lite annan konstruktion. Jag skulle nog valt en 36", men även mindre kan fungera. Men hur stor är "stor"? Dock tror jag inte att under 34" är att tänka på!

Jag tror det är olika mått beroende på om det är svensk tumm/ engelsk osv... har fått för mig det...

Försök få tag på en beg Svenljunga, Tärnsjö, eller Floby eller nåt med kvalitet.. Jag rekommenderar inte varken H**ks eller B***es. (dålig kvalitet) Är hästen grov och/eller du ska köra tungt så ta finnlokor, eller hela bossor. Nackputa bränner hästen och bossor ska inte vara av läder utan tyg(bränner annars när hästen blir svettig..)..

Tänk på också att endel mäter hela lokan från spets till spets.. Värmlandsselen har höga horn och då blir det mera tum.. Tumlängden mäts annars alltid mellan övre(på mankammen) och nedre remmen på lokorna. Hornen är inte viktiga utan måttet som ligger mot hästen. Jag har 32" på min ardenner.. tum = 2,5cm (ca)

Uppfödaren till min häst och hans fru är sadel och selmakare, det var dom som sa att en nackputa bränner mankammen på dom. Är det en hel bossa så är den mera formad tydligen. Är bossorna i läder och hästen blir svettig så blir det ett rejält tryck under lokorna, allt stöv och smuts fastnar mellan hästen och lädret, medan om det är i tyg så suger den upp svetten och det inte blir den friktionen. Blir som om man har blöta läderskor på sig och ska gå långt.

Men han drar tungt, plöjer, kör i skogen med sina.. Det ska jag göra med min med inom en snar framtid..

Ok, då förstår jag iaf resonemanget, åtminste ang. lokorna. Att nackputan skulle bränna har jag dock svårt att hålla med om, på den är ju inte trycket särskilt stort och inte rör den sig nämnvärt... Har sett många dra tungt med sele med nackputa!

Å vad roligt att du ska börja "jobba" med din, min häst har ett par år kvar tills jag kan börja tänka i de banorna!

Liknande trådar

Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte...
2
Svar
29
· Visningar
1 417
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 575
Senast: Derivata
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix