B

babyfoal

HJÄLP!

Jag blir så irriterad, man är så övervakad och får inte äta något längre.
Nu sitter jag här med panik, efter att ha mumsat i mig mackor med Lökkorv:d

Jag ringde sjukvårdsupplysningen som inte tyckte att jag skulle oroa mig, men sen på livsmedelverkets hemsida, ska man frysa salami i tre dygn :eek: innan man får äta den. RÄknas Lökkorv som salami?

Hur gjorde folk före denna lista uppfanns? Livnärde sig på luft och vatten?

Panik råder i min skalle nu :(

Sv: Lökkorv

Vilken lista? Vadå frysa salami? Vad pratar du om? Varför panik? :confused:

Ringde du sjukvårdsupplysningen för att du ätit en korvmacka...?

Vilken lista? Vadå frysa salami? Vad pratar du om? Varför panik? :confused:

Ringde du sjukvårdsupplysningen för att du ätit en korvmacka...?

ja, det gjorde jag (jag kan förstå att det låter roligt, men fick lite panik):confused:
Det står så här på livsmedlesverkets hemsida:

Om du vill äta torkat, kallrökt eller gravat kött, till exempel parmaskinka eller salami – frys det i tre dygn innan du äter.

Jag förstår inte riktigt heller. Den enda lista jag känner till är SLV:s lista över vad man bör undvika som gravid, och den är inte lång eller konstig alls...

Får man inte äta det "normalt"?
Eller har du något tillstånd som gör att du måste frysa det?
*förvirrad prisma*

Får man inte äta det "normalt"?
Eller har du något tillstånd som gör att du måste frysa det?
*förvirrad prisma*

Jag äter normalt, men kom på mitt i mitt mumsande, att lökkorv, är ju rökt.
Min BM sa att man inte ska äta lax osv, därav min undran och lite panik över korven.
Jag har smaskat i mig en del..... Den är nämligen attans så god! :d

Bakterier och parasiter
Det finns två infektioner som kan smitta via mat och som är speciella när man är gravid – listeria och toxoplasma. Risken att smittas är mycket liten, men om man blir smittad kan infektionerna i värsta fall orsaka missfall eller skador på fostret. Detta är mycket ovanligt. Fördjupad information om råden om listeria och toxoplasma finns på länkarna till höger.

Listeria och toxoplasma dör om maten hettas upp till rykande het. Toxoplasma dör också om maten fryses i tre dygn, men listeria överlever frysning.

Här är några råd som ytterligare kan minska risken att smittas:
Förvara kylvaror kallt, ha gärna +4°C i kylskåpet.

Gravad, rökt fisk och sushi: ät nygjorda eller nyförpackade produkter. Kontrollera förpackningsdatum.

Ät inte rått kött. Genomstek köttfärs, fågel, lamm, gris och vilt.

Undvik skivat smörgåspålägg och kall färdigmat mot slutet av hållbarhetstiden.

Om du vill äta torkat, kallrökt eller gravat kött, till exempel parmaskinka eller salami – frys det i tre dygn innan du äter.

Undvik ost gjord på opastöriserad mjölk. Undvik också mögel- och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk, till exempel brie, gorgonzola, chèvre, vacherol och taleggio. Ost i matlagning som upphettas till bubblande het går bra att äta.

Tvätta händerna innan du börjar laga mat, mellan olika råvaror och efter trädgårdsarbete. Diska skärbrädor och köksredskap mellan olika råvaror.

Skölj frukt och grönsaker.
Toxoplasmaparasiten kan också spridas med kattavföring. Läs mer på Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA), se länk till höger.

Ahaaa, men då förstår jag!
Tack för förklaringen. :)

hehe, jag förstår om jag blir dumförklarad av tråden, och jag skrattade rätt så gott när Skogstrollet skrev:
Ringde du sjukvårdsupplysningen för att du ätit en korvmacka...?:rofl:

Men jag fick lite panik då korven är rökt. Så jag vände mig hit, till alla kloka Bukefalister.... :)

Min BM sa att man inte ska äta lax osv, därav min undran och lite panik över korven.

Men nu hittar hon ju på egna regler! :eek: Då förstår jag att du är irriterad.
Lax behöver du ju inte undvika, bara du följer listan du precis postade. Dvs är den upphettad rätt igenom är den alltid okej. Är den rå, gravad eller rökt så måste den vara nygjord eller nyförpackad.

Är korven varmrökt eller kallrökt? Varmrökt har jag förstått är ok eftersom korven då blivit upphettad.
Är köttråvaran svensk eller utländsk? Svenskt kött är väldigt sällan smittat av nåt pga de svenska reglerna och kontrollerna som gäller för kötthantering.

Dessutom, kom ihåg att SLVs rekommendationer är just det, rekommendationer. Dvs det är försiktighetsåtgärder för att minimera risken att nåt ska hända. Skulle man råka äta fel nån gång så betyder det inte att det är kört och att man har förstött sitt ofödda barns liv. Man har bara tagit en liten risk att nåt möjligen, eventuellt, kanske skulle kunna hända.
Men, det som har hänt har hänt, och inget du kan göra något åt nu. Kolla upp korven så att du vet om du kan äta den eller inte och försök sen att inte tänka nåt mer på det som har hänt. Barnet mår betydligt sämre av att ha en orolig mamma! :)

Är korven varmrökt eller kallrökt? Varmrökt har jag förstått är ok eftersom korven då blivit upphettad.
Är köttråvaran svensk eller utländsk? Svenskt kött är väldigt sällan smittat av nåt pga de svenska reglerna och kontrollerna som gäller för kötthantering.

Dessutom, kom ihåg att SLVs rekommendationer är just det, rekommendationer. Dvs det är försiktighetsåtgärder för att minimera risken att nåt ska hända. Skulle man råka äta fel nån gång så betyder det inte att det är kört och att man har förstött sitt ofödda barns liv. Man har bara tagit en liten risk att nåt möjligen, eventuellt, kanske skulle kunna hända.
Men, det som har hänt har hänt, och inget du kan göra något åt nu. Kolla upp korven så att du vet om du kan äta den eller inte och försök sen att inte tänka nåt mer på det som har hänt. Barnet mår betydligt sämre av att ha en orolig mamma! :)

Det är en svensk produkt, Lökkorv från Korvpojkarna. (Får man skriva det?)
Och visst har du rätt, att det måste vara värre med en orolig mamma ;)

Tror inte man ska stirra sig för blind på allt man inte bör äta när man är gravid..
Jag har 4 barn och det enda jag vet att jag undvek var att hålla på med katternas lådor. Och om man inte enbart lever på en av sakerna på listan tror jag inte att man ska vara orolig.

Oj, stackars dig som blev så stressad och orolig. Ät du dina korvmackor i lugn och ro. Det här med listeria är så upphaussat, jag har för mig att det har skett EN gång i Sveriges moderna historia och det var typ 10-tals år sedan. Risken är så ofantligt liten, rent av mikroskopisk. Tänk, i Japan äter de gravida kvinnorna sushi och får fina bebisar. :laugh: Förresten så "får" man äta sushi som gravid numera, vi har så strikta regler om livsmedelshygien i Sverige att fisken de gör sushi av måste ha varit fryst innan i vilket fall som helst. Och tro mig, man märer direkt ifall det är nåt skumt med fisken. Den är inte god i så fall och vem äter skämd fisk frivilligt? Ät och njut och ta det lugnt!

Du kan äta gravad och rökt lax med och i stort sett vad du vill. Det man ska tänka på, när man äter vakumförpackat (oavsett om det är lax eller pålägg) är att man ska äta så färskt som möjligt och undvika det som är i slutet av hållbarhetstiden. :idea:

Oj, stackars dig som blev så stressad och orolig. Ät du dina korvmackor i lugn och ro. Det här med listeria är så upphaussat, jag har för mig att det har skett EN gång i Sveriges moderna historia och det var typ 10-tals år sedan. Risken är så ofantligt liten, rent av mikroskopisk. Tänk, i Japan äter de gravida kvinnorna sushi och får fina bebisar. :laugh: Förresten så "får" man äta sushi som gravid numera, vi har så strikta regler om livsmedelshygien i Sverige att fisken de gör sushi av måste ha varit fryst innan i vilket fall som helst. Och tro mig, man märer direkt ifall det är nåt skumt med fisken. Den är inte god i så fall och vem äter skämd fisk frivilligt? Ät och njut och ta det lugnt!

Du kan äta gravad och rökt lax med och i stort sett vad du vill. Det man ska tänka på, när man äter vakumförpackat (oavsett om det är lax eller pålägg) är att man ska äta så färskt som möjligt och undvika det som är i slutet av hållbarhetstiden. :idea:

Ett stort tack :bow: och en enorm kram :love: till er alla för ert stöd och goda råd mitt i min korv-panik! Ja, jag är förmodligen en hönsmamma, men ack så lycklig, att jag kan fortsätta att smaska i mig denna utsökta korv imorgon :love:

Ännu lyckligare av nyheten, att jag kan äta gravad och rökt lax på julbordet!

Jättekramar från korv-tjejen :love:

Jag ringde visserligen inte sjukvårdsupplysningen men fick min mamma att ringa till tillverkarna av nötrulle (pålägget).
Hade ju läst det där om kallrökt = NO, varmrökt = yes och på förpackningen så stod det endast RÖKT:o
Vi sökte på internet men hittade inget så det blev till att lyfta luren!
Man måste ju få lov att äta det enda man är sugen på :d

Liknande trådar

Foder & Strö OBS! Jag ber om ursäkt för det röriga inlägget! Är det något som ni inte förstår så fråga. Jag har en 23 årig gammal valack, fd...
Svar
9
· Visningar
1 945
Senast: Phadrah
·
Övr. Barn (OBS! Långt) Har ett problem jag gruvat mig över länge nu och hoppas på att få hjälp med lite nya tankar... Jag är gift sedan många...
2 3
Svar
59
· Visningar
18 141
Senast: Björk
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 266
Senast: Madick
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 586
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka