Sv: Lökkorv

*kl* Jag tror inte du behöver oroa dig. Jag lydde slaviskt SLV:s lista men vart mäkta förvånad när jag på förlossningen serverades gravad lax mitt under min igångsättning :confused: :rofl:

*kl*

Enl en som var livrädd för allt när hon var gravid så har vi som hållt på med hästar oftast redan haft toxiplasmos, vi håller på och bökar i hästdynga och ute i gegga osv.

Jag är i v30 och har inte gjort någon skillnad på vad jag gör och äter. Det gjorde jag inte med sonen heller. Jag mockar kattlådan, bökar vidare i hästdyngan, städar hos hönsen osv. Äter det mesta. Det enda jag undvikit är rökt och gravad lax, jag vill att maten ska vara lagad. Jag är noga med att tvätta händerna och fryser köttet innan jag tillagar det, utfall att. Men det gör jag alltid annars med.

Så en korvmacka är nog lugnt ;) (Då hade jag varit död för länge sen, så många korvmackor som gått i eftersom jag inte kunnat äta varm mat under perioder;))

Haha, jag Switchade min häst när jag var gravid och fick över hela händerna - då fick jag panik o ringde både sjukvårdrådgivningen och tillverkaren. :p De visste inte riktigt, men grabben mår bra iaf. :p

Som de andra skrev är det ju rekommendationer, du har ju säkert träffat en och annan både fransos och grek i dina dagar eller hur? Soltorkad skinka, brieost och vin. ;) Som sagt är det ju en mikroskopisk risk, så ta det lugnt. :)

Tack alla, ni är ju för go'a!

Jag är så glad att jag kan smaska vidare på korven idag :love:
Lökkorven då ;)

Ett stort tack :bow: och en enorm kram :love: till er alla för ert stöd och goda råd mitt i min korv-panik! Ja, jag är förmodligen en hönsmamma, men ack så lycklig, att jag kan fortsätta att smaska i mig denna utsökta korv imorgon :love:

Ännu lyckligare av nyheten, att jag kan äta gravad och rökt lax på julbordet!

Jättekramar från korv-tjejen :love:

Så lite så. Kram tillbaka! :)

*kl*

Enl en som var livrädd för allt när hon var gravid så har vi som hållt på med hästar oftast redan haft toxiplasmos, vi håller på och bökar i hästdynga och ute i gegga osv.
De flesta kattägare har förmodligen också redan varit utsatta för toxoplasmos, men ärligt talat skulle jag aldrig våga chansa. Toxoplasmos påverkar inte normala friska vuxna människor, men växande foster påverkas väldigt mycket av det och så gör även människor med nedsatt immunförsvar. Det bor en man här i byn som är jättesjuk av flera orsaker, där just toxoplasmos är en av dem.

Haha, jag Switchade min häst när jag var gravid och fick över hela händerna - då fick jag panik o ringde både sjukvårdrådgivningen och tillverkaren. :p De visste inte riktigt, men grabben mår bra iaf. :p
Det finns ju inget hinder mot att använda det på dräktiga ston. Men visst, det är ju bekämpningsmedel så det lär inte vara särskilt nyttigt. Men man kan ju tvätta bort det värsta.

Fast det man ska ha i åtanke är att listerabakterier INTE dör av nedfrysning, utan bara genom upphettning :)
(sushi m.m )

Som du skriver är risken minmal, men det är ju bra att veta så får man själv ta beslutet om vad man ska äta och inte.

Mammas skrev:

Det finns ju inget hinder mot att använda det på dräktiga ston. Men visst, det är ju bekämpningsmedel så det lär inte vara särskilt nyttigt. Men man kan ju tvätta bort det värsta.

Inte om man kommer på det när man står mitt i beteshagen med Switch över hela händerna. :angel: ;)
Men har man huvudet med sig kan man ju tänka på det tidigare. :)

Liknande trådar

Foder & Strö OBS! Jag ber om ursäkt för det röriga inlägget! Är det något som ni inte förstår så fråga. Jag har en 23 årig gammal valack, fd...
Svar
9
· Visningar
1 945
Senast: Phadrah
·
Övr. Barn (OBS! Långt) Har ett problem jag gruvat mig över länge nu och hoppas på att få hjälp med lite nya tankar... Jag är gift sedan många...
2 3
Svar
59
· Visningar
18 141
Senast: Björk
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 266
Senast: Madick
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 586
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka