Lokala banor, svåra.

T

TeamWahlund

Jag tkr att de lokala tävlingarnas banor ska vara enkla. Lätta att komma ihåg och lätta att rida, inbjudande för hästar o ryttare.
Lokala tävlingar är ju till för att man ska lära sig o få rutin.
Men jag tkr att de lokala jag varit på de senaste året har varit svåra, banor som jag tycker är mer passande på de regionala tävlingarna.

Som tex. den senaste lokala jag var på så var den ena klassen 9hinder o 10 språng i fas 1 o fas 2 var 5 hinder o 6 språng. Alltså 14hinder o 16 språng.
Är inte det en lite för lång bana? O dessutom var de bara hinder ur svåra korta svängar o dolda bakom andra hinder o seriernas avstånd var knepiga.

Nu hade jag ju turen att jag är rätt erfaren så givk ju bra för oss men de var oerhört många ekipake som blev uteslutna eller hade massa fel..
Ska de va så här?
 
Sv: Lokala banor, svåra.

Jag tycker lokala banor brukar vara väldigt lätta.
Däremot är det väldigt många som är dåligt förberedda.
Många gånger när det är många utvägringar så är det på enkla hinder. :cool:

16 språng kanske låter mkt (vet inte hur mkt det brukar va?), men det är väl inte jätteovanligt att det är minst 14 hinder i 2 faser?
 
Sv: Lokala banor, svåra.

Jag håller med dej.

kl.

De lokala jag har varit på så har de varit lätta banor med 14 språng totalt. Jag tror att de är olika på olika tävlingar och de bror nog oxå på vem som är banbyggare.
 
Sv: Lokala banor, svåra.

Jo det är ovanligt det är knappt så de har de på de lägre klasserna på regionala.
Nej de var inte dålig förberedda alla men såklart vissa.
de stopp jag såg var oftast på de som var ur en kort dold kurva till maxade parralella oxrar.
Det är iaf vad jag upplevt men nu tävlar jag heller inte lokalt så ofta eller har int gjort på ett tag iaf.
 
Sv: Lokala banor, svåra.

Jag tycker lokala banor brukar vara väldigt lätta.
Däremot är det väldigt många som är dåligt förberedda.
Många gånger när det är många utvägringar så är det på enkla hinder. :cool:

16 språng kanske låter mkt (vet inte hur mkt det brukar va?), men det är väl inte jätteovanligt att det är minst 14 hinder i 2 faser?

Jo, det är så långa banor. Var med på en där det var väääldigt långa transportsträckor och skarp sväng efter det. :eek: Det var en LB på ponny, lokal.
 
Sv: Lokala banor, svåra.

Min erfarenhet säger att svårhetsgraden beror väldigt mycket på i vilket distrikt man befinner sig.
Uppåt landet brukar de vara ganska simpla, medan de i ex halland och skåne ofta är knepigare. Det verkar bero lite på trycket och antal starter.
Så speciellt dåligt förbered kan jag inte förstå hur man kan vara, då lokala tävlingar bara är "träningstävlingar" - det ska vara enkelt.
Man ser alldeles för mycket vägringar och rivningar på samma hinder för många ekipage, det är i alla fall en sak som är säker. Sedan om det nu beror på banorna eller ryttarna är nog en smaksak/delad uppfattning.
 
Sv: Lokala banor, svåra.

Min erfarenhet säger att svårhetsgraden beror väldigt mycket på i vilket distrikt man befinner sig.
Uppåt landet brukar de vara ganska simpla, medan de i ex halland och skåne ofta är knepigare. Det verkar bero lite på trycket och antal starter.
Så speciellt dåligt förbered kan jag inte förstå hur man kan vara, då lokala tävlingar bara är "träningstävlingar" - det ska vara enkelt.
Man ser alldeles för mycket vägringar och rivningar på samma hinder för många ekipage, det är i alla fall en sak som är säker. Sedan om det nu beror på banorna eller ryttarna är nog en smaksak/delad uppfattning.

Det kan jag tänka mig att de skiljer sig från distrikt för de har jag hört andra säga med att de tex. är svårare i skåne än uppåt landet.
(jag bor i skåne)
Jag tkr med lokalt ska vara lätt, svåra grejjer kan komma på regionalt.
Man måste ju få en chans o ge hästen/ryttaren rutin o tycka de är kul få självförtroende, de tkr jag sker bäst på lättare banor istället för svåra som kan knäcka dem..
de beror säkert inte bara på banorna även vissa ryttare dåligt förberedda men banorna ska vara inbjudande tkr ja:)
 
Sv: Lokala banor, svåra.

Problemet som andra skrivit innan är att ekipagen är för dåligt förberedda. Många är inte redo för att tävla och faller dit på banbyggarens relativt enkla svårigheter. och ja, det ska finnas lite svårigheter även på lokal nivå anser jag, men självklart ska svårigheterna vara anpassad efter klass och nivå på tävling.

Att banbyggaren lägger in lite brutna linjer, placerar hinder mot läktare/hörn osv är sådant som många många fuskar mer. Sneddar och genar och tror att det ska gå bra iaf. På lokal nivå ska alla avstånd vara efter regelboken, dvs normala OM man bara rider ordentliga vägar..då stämmer det.

Ett bra initiativ är ju att det ex finns 80 cm hoppningar nuförtiden och att det införs mer och mer stilbedömningar. Ryttarna måste lära sig att rida och rida en hel bana inte bara flänga runt! Så med sänkt höjd kan vissa svårigheter vara kvar. Är ju dessutom ypperliga tillfällen att börja tävla sin unghäst och kanske redan på lokal tävling stöta på (relativt enkla) svårigheter. Steget till reg banor blir mindre då!

Det räcker med att blicka ut över kontinenten så inser man hur långt efter de svenska banbyggarna/ekipagen är på lite lägre nivå. Banor med 16 hinder är inget ovanligt utomlands. Svårare linjer med relaterade avstånd. vattenmattor och grindar.
 
Sv: Lokala banor, svåra.

Problemet som andra skrivit innan är att ekipagen är för dåligt förberedda. Många är inte redo för att tävla och faller dit på banbyggarens relativt enkla svårigheter. och ja, det ska finnas lite svårigheter även på lokal nivå anser jag, men självklart ska svårigheterna vara anpassad efter klass och nivå på tävling.

Att banbyggaren lägger in lite brutna linjer, placerar hinder mot läktare/hörn osv är sådant som många många fuskar mer. Sneddar och genar och tror att det ska gå bra iaf. På lokal nivå ska alla avstånd vara efter regelboken, dvs normala OM man bara rider ordentliga vägar..då stämmer det.

Ett bra initiativ är ju att det ex finns 80 cm hoppningar nuförtiden och att det införs mer och mer stilbedömningar. Ryttarna måste lära sig att rida och rida en hel bana inte bara flänga runt! Så med sänkt höjd kan vissa svårigheter vara kvar. Är ju dessutom ypperliga tillfällen att börja tävla sin unghäst och kanske redan på lokal tävling stöta på (relativt enkla) svårigheter. Steget till reg banor blir mindre då!

Det räcker med att blicka ut över kontinenten så inser man hur långt efter de svenska banbyggarna/ekipagen är på lite lägre nivå. Banor med 16 hinder är inget ovanligt utomlands. Svårare linjer med relaterade avstånd. vattenmattor och grindar.

Bra skrivet :bow::bow:
 
Sv: Lokala banor, svåra.

Jo det är ovanligt det är knappt så de har de på de lägre klasserna på regionala.
Nej de var inte dålig förberedda alla men såklart vissa.
de stopp jag såg var oftast på de som var ur en kort dold kurva till maxade parralella oxrar.
Det är iaf vad jag upplevt men nu tävlar jag heller inte lokalt så ofta eller har int gjort på ett tag iaf.

Har tänkt lite mer nu. Om det är ovanlgit hos dig så är det nog snarare så att de är snälla med sprången där.. ?
Vi brukar ha 13-15 språng redan på KLUBBnivå. Är övertygad om att 14 är snittet på de lokala också.
Med två faser då. 8-10 i första och 5-6 i andra.

Om det var en "dold kurva" så antar jag att du menar en snävare sväng med bara en möjlig väg?

Det jag har upplevt är iaf att många stoppar på de enklare hindren.
En tävling jag var på, där stoppade nästan halva startfältet ut sig.
Majoriteten stannade på en helt vanlig blå/vit (el grön?) oxer med en planka.
Vägen var jättebra att rida och det var absolut inget konstigt runt hindret. :confused:
 
Sv: Lokala banor, svåra.

Jag ger dig också en :bow:

Själv skulle jag inte tacka nej till exv kombinationer även i 90 klasser.
Det är ju bara kul med lite svårigheter. Vägrar man ut sig så vet man att man behöver träna mer helt enkelt.
Vissa 90 klasser är på tok för lätta.

Jag tycker inte de Ska införa kombinationer, eftersom det (här) är väldigt många ponnyer som tävlar bland storhästarna på den nivån.
Speciellt när de börjat med 80. Nästan 50/50 på startfältet ju :D


Sen ang vägarna så är jag lite tvådelad. Jag vet av erfarenhet att man ibland måste "flägrida" vägarna lite.
Var på en tävling med min förra häst, en bana med ganska lååånga vägar. Var typ som serpentiner, fast man var tvungen att hålla ut ordentligt eftersom det var hinder ivägen :p

Ett par hästar som gick i ett bra tempo och red "som man ska" fick tidsfel" :eek:
Jag som då kom med min lilla 150 häst som inte är sådär överdrivet snabb var ju tvungen att tänka om och rida lite "sämre" för att inte riskera tidsfel :crazy:
Dock var hon seg som sirap i första klassen så jag fick ett ändå :p
Har för mig om att de ändå höjde tiden lite..
 
Sv: Lokala banor, svåra.

Fast det är skillnad på att rida sin häst i en jämn, rytmisk galopp i ett fräscht tempo och att flängrida! Tyvärr ser man allt för många som just flängrider = ökar tempot utan att hästen är med och i balans. Det gäller att öka galoppen och därigenom öka trycket i galoppen, uppåt och framåt. Inte bara framåt!

Då ska man inte få tidsfel på lokala tävlingar. Däremot har banbyggarna i sverige börjat snegla på internationella banor och ökar svårigheten genom att korta ner max tiden. Bra tycker jag, om du frågar mig. För iaf på reg och uppåt har du inget att göra om du inte kan kontrollera din hästs galopp och se banan som en helhel. Dvs att man ser att tiden är snålt mätt, var kan jag då "tjäna" några sekunder?! Utan att tappa rytm och balans, samtidigt som jag presenterar hindret på ett så bra sätt som möjligt. Det kan ju bara handla om en välmöjlighet att rida jättelång väg kontra lite snävare väg...och på så sätt slippa tidsfelen!
 
Senast ändrad:
Sv: Lokala banor, svåra.

Jag tycker tvärtom, att banorna tekniskt är för lätta. Det skulle vara kul med lite krångligare, om inte annat som förberedelse till regionala tävlingar.
 
Sv: Lokala banor, svåra.

Svarar till alla:
Jag ville just ha fram detta, olika erfarenheter. Själv har jag inget problem med att banorn a är "svåra" men jag anser att en 90 inte ska ha några svårigheter alls i princip men sen iu 1m o 110 kan de ökas på, banorna kan tex börja bli lite längre i 110. för att sen på regional nivå bli ännu lite svårare o längre.
Sverige är faktiskt på väg att komma ifatt andra länder i banbygganedt svårighets graden har äkat o hastigheten har ökats.

Man måste ju lära sig eller hästen någonstans o då tkr ju inte jag att de första man ska stöta på är en massa svårigheter när de är så mkt annat runt omkring o titta på o nerver som spelar sin del i de hela.
:)
 
Sv: Lokala banor, svåra.

Fast min erfarenhet här i Skaraborg är att vissa banbyggare sällan bygger högre än 110 på lokal nivå o då spetsar de till banorna som hejsan! Dvs bygger Grand Prix fast det är lokalt...:eek: Med enormt svåra vägar redan i 90 o hinder som placeras på ett sätt som ryttarna upplever besvärligt, typ komma ur kurva på kortsida o vända upp på en maxad oxer.

Eftersom 90-110 på lokal nivå ska vara utbildningsklasser så anser jag att alla hindertyper ska finnas med, även vattenmatta, men att vägarna ska utformade så att det är lätt att rida även en ung o obalanserad häst.

Jag föredrar ofta att gå upp så fort i klasserna att jag kan starta regionalt avd B då banbyggarna här bygger bättre regionalt än lokalt.
 
Sv: Lokala banor, svåra.

Jag tycker de lokala banorna är väldigt lätta faktist. Kanske kan det vara någon sväng ibland som är lite klurig men det är ju bara bra som träning.
Jag skulle tycka det va roligt med lite mer "tittiga" hinder eftersom de flesta bara består av bommar.
 
Sv: Lokala banor, svåra.

Fast min erfarenhet här i Skaraborg är att vissa banbyggare sällan bygger högre än 110 på lokal nivå o då spetsar de till banorna som hejsan! Dvs bygger Grand Prix fast det är lokalt...:eek: Med enormt svåra vägar redan i 90 o hinder som placeras på ett sätt som ryttarna upplever besvärligt, typ komma ur kurva på kortsida o vända upp på en maxad oxer.

Eftersom 90-110 på lokal nivå ska vara utbildningsklasser så anser jag att alla hindertyper ska finnas med, även vattenmatta, men att vägarna ska utformade så att det är lätt att rida även en ung o obalanserad häst.

Jag föredrar ofta att gå upp så fort i klasserna att jag kan starta regionalt avd B då banbyggarna här bygger bättre regionalt än lokalt.

Jag tkr som du men inte att man ska ha tittiga hinder, eller jo i 1m o 110 men inte i 90cm. :)
 
Sv: Lokala banor, svåra.

Jag tycker de lokala banorna är väldigt lätta faktist. Kanske kan det vara någon sväng ibland som är lite klurig men det är ju bara bra som träning.
Jag skulle tycka det va roligt med lite mer "tittiga" hinder eftersom de flesta bara består av bommar.

Jag personligen tkr de lokala banorna är relativt lätta att rida men jag tävlar ju reg o nationellt i vanliga fall. Jag anser att 90 ska inte innehålla vattenmattor kombinationer eller konstiga vägar, men sen i 1m o 110 så får de gärna förekomma titt hinder o lite knepigare banor. :)
 
Sv: Lokala banor, svåra.

Jag kan uppleva lokala banor mer "slarvigt" byggda än regionala. om ni förstår hur jag menar. Som att det inte är så noga. Så ibland väljer många häromkring att hellre starta regional 1m och 1.10m än lokal.
 
Sv: Lokala banor, svåra.

Har ni många regionala 1m, jag har bara hoppat 1m på en regional tävling 1 gång för snart 6 år sen. (första tävlingen på min första stora häst).
 

Liknande trådar

Hoppning Hej! Här kommer en fråga till alla ett som sysslar med banhoppning, - Hur tänker ni när ni ska och hoppar en bana? Alltså hur går era...
Svar
4
· Visningar
2 972
Senast: Kallebus
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 830
Senast: Görel
·
Hoppning Poletten har trillat ner hos herrn, hoppning är ungefär det roligaste som finns. So far so good, han har börjat ta tag i hindren själv...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 599
A
Fälttävlan Alla ni som älskar fältävlan ni borde älska point o point . jag lägger in lite vad det står på deras hemsida om det och hoppas det...
Svar
7
· Visningar
1 312

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp