Loka - den nya hunden?

Sv: Loka - den nya hunden?

Om du kollar på den här bilden då, tagen vid samma tillfälle...

11663859.jpg

Nu ser jag!

Men hon är väldigt fin i övrigt. Underbar färg!:love:

Förstår att du är sugen på hunden, men jag undrar bara om du fått veta varför hon har haft en kull hos en annan uppfödare - med mycket tvivelaktigt rykte? Tiken var parad vid 22 månaders ålder och kenneln som har haft valpar på henne är ökänd för att para "allt som råkar löpa", så fort de är friröntgade används de i avel. De är så gott som alltid helt omeriterade dessutom, och många så kallade "tjuvparningar" har både de och uppfödaren till Billie. Detta påverkar förstås inte vad du tycker om tiken, gillar du henne så gör du... men jag skulle nog ifrågasätta aveln om jag var du, eller rättare sagt, jag gör det i alla fall. "Puppymills" kallas det på engelska, vet inte vad det heter på svenska... valpfabriker, kanske?

Jo jag har funderat på det. Tiken är inte "vacker" och svag i apporteringen så personligen skulle jag inte avlat på henne. Men jag känner inte att jag har tillräckligt på fötterna för att ge mig in i en sån diskussion med uppfödaren, hon får själv stå för sin avel. Vad jag förstått så är det tydligen linjerna i hunden som gör henne intressant.

Hunden är jag främst intresserad av för att hon är sådan till sättet att hon skulle passa in väldigt bra hemma hos mig. Och hon är frisk.

Uppfödaren har bett mig meritera hunden i viltspår vilket jag tycker är iaf ett steg i rätt riktning. Ev. blir det ingen mer valpkull på henne heller då uppfödaren överväger att lägga hundaveln på is ett tag framöver.

Jag vet inte om det är fel av mig att resonera så (?), men jag är själv inte ute efter att ge mig in i hundaveln. Jag vill bara ha en trevlig och frisk hund.

Kan tillägga också att jag inte har fått något större intresse för apportering trots att jag tränat det med Billie (för Billies skull, hon älskar det, är duktig och jag ville meritera henne om det gick). Så att ta en bra apportör igen var jag inte intresserad av. Då hade jag hellre valt en annan hund. Men eftersom jag nu vill ägna mig åt viltspår (även med Billie), lydnad och agility så tycks det mig som att Loka passar oss bra. För jag gillar verkligen rasen trots allt.

Bra att du vet hur saker o ting ligger till! Personligen skulle jag inte gynna den här typen av avel, men det gör nog varken från eller till om du tar den här tiken. Så då får jag önska dig lycka till!

Nej det var väl inte mina planer heller. Erbjudandet om Loka kom helt oväntat och sen råkade hon bara passa in.

Du vet ju vad jag tycker, du måste döpa om hunden :angel:

Grattis, det blir säkert jättebra! Men jag måste fråga, ska Du betala 9500 spänn för en omeriterad hund som säljaren vill ta en kull på...?

Jag fick min omplacering alldeles gratis, men då hade hon championat, fria höfter och vara startad på prov, hade dessutom nyligen varit på fågelträning hos en känd tränare. Och det är en import, nu har hon förvisso avelsförbud, men ändå...

Men grattis:D!!!!

Nej jag betalar inget. Hon sa att hon skulle skriva över hunden på mig men ville ha möjlighet att ta en kull till om det blev aktuellt. Vi ska ta detaljerna i helgen. Det blir väl fodervärdsavtal (även om det lät som att hon menade att jag får stå som ägare på hunden).

Nu när det är bestämt blir jag plötsligt osäker som 17... :crazy:
Men jag ska få ta henne på prov först och testa. Känns det inte hundra så får hon väl åka hem igen.

Det kommer gå skitbra! Oroa dig inte, det är väl skönt att kunna ha en hund som man inte behöver oroa sig för på samma sätt.

Fodervärdsavtal är jag lite skeptisk med, PMa Gnist så att du inte blir lurad. Får du någon kompensation för detta med Billie av din uppfödare? Eller det redan nersatta priset ska vara det?

Det är det jag sitter och klurar på nu. Billie är ju dolda fel-försäkrad till 3års ålder och detta (HD/AD) borde väl räknas då, eller hur?

Det enda uppfödaren sagt var att hon beklagade samt erbjöd mig Loka. Nu köpte jag ju Billie till reducerat pris från början pga hög inavelsgrad samt att hon var s.k. swimmer som liten.

Det som gör mig osäker nu är att jag inte vill göra något förhastat som ev. ger mig mer bekymmer. Det ska vara raka rör med ordentliga papper och allt.

Som Gnist säger, själva felet räknas inte... Men jag hade, om jag var uppfödare, nog reagerat över att hunden är fullständigt oanvändbar och då försökt kompensera på något sätt. Jag menar, det är ju skillnad på att få en C-höft som gör att man inte avlar på hunden och på att få en höft som gör att hunden inte kan leva ett normalt liv.

Och var nogrann med papperna så blir det nog inga problem, se till att få med dig orginalstamtavlan och fyll i SKKs ägarbytesblankett eller då ev. ett fodervärdsavtal.

Nu köpte jag ju Billie till reducerat pris från början pga hög inavelsgrad samt att hon var s.k. swimmer som liten.

Först vill jag bara säga grattis :bump:till nya hunden, det blir säkert jättebra (det är mycket roligare att ha två hundar än en...)! Du får väl hoppas att uppfödaren inte vill ta några valpar (lägger uppfödningen på is) för det verkar ju inte vara superseriöst.

Och sen en fråga: Vad är swimmer?

I kullen föddes sju valpar men fem avlivades direkt. De återstående två fick väldigt mycket mjölk och blev feta vilket gjorde att de var sena med att gå. Låg på mage med benen rätt ut - swimmers. Uppfödaren hade "gåträning" för att få igång de små. Tydligen ska det inte vara någon fara för valparna längre fram.

I kullen föddes sju valpar men fem avlivades direkt. De återstående två fick väldigt mycket mjölk och blev feta vilket gjorde att de var sena med att gå. Låg på mage med benen rätt ut - swimmers. Uppfödaren hade "gåträning" för att få igång de små. Tydligen ska det inte vara någon fara för valparna längre fram.

Tack för förklaringen!! Det finns mycket att lära...

Tack!! Idag känns det bra. Ser fram emot helgen. Ska hämta Loka OCH ha het dejt... ;)

Ikväll ska jag till vet med Billie igen. Håll en tumme.

Liknande trådar

Övr. Hund Minns ni den här tråden om den hyperaktiva goldentiken jag funderat på att ge upp om? Här kommer uppdatering och lite nya funderingar...
Svar
15
· Visningar
1 612
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt
  • Muddypaws 24/25
  • Hemlösa hundar ökar