Lögn om faderskap...?

smirk

Trådstartare
Min sambo har två barn ihop med sin exfru. Han har på senare år fått höra på omvägar att han med stor sannorlikhet inte är pappa till sin äldste son.
Han skrev på faderskapet när sonen föddes och har haft god kontakt med honom även sedan mamman och sambon skildes. Sonen valde även att bo hos pappan under några år, men flyttade till mamman när han skulle börja gymnasiet på annan ort.
Den äldste sonen är inte lik sin pappa överhuvudtaget till utseendet, medan den yngre sonen ser ut som en klonad kopia. (behöver iofs inte betyda något)

OM det skulle vara så att min sambo skulle vilja ta reda på hur det egentligen förhåller sig, hur ska han då gå tillväga?
En annan intressant fråga är ju också om mamman måste betala tillbaka underhållsbidraget som sambon betalat för båda barnen under ett antal år (utom när sonen bodde hos honom)

Finns det överhuvudtaget några juridiska påföljder för kvinnor som tiger om att det kan finnas alternativa pappor till sina barn? Varför måste inte mammor skriva på att de garanterar vem som är pappa till sina barn?

Sambon kommer inte att göra något faderskapstest av hänsyn till sonen, men vi har diskuterat det här rätt mycket och är nyfikna på hur det hela ligger till rent juridiskt.
// Smirk

Sv: Lögn om faderskap...?

För att ta reda på hur det förhåller sig egentligen är ett faderskapstest det enda sättet.

Ett faderskapstest är ju enda sättet att få veta, men såvida din sambo inte är intresserad av att avsäga sig faderskapet känns det ju faktiskt ganska onödigt.

Jag tror inte att man får tillbaks underhåll man betalat om det visar sig att man inte är far till barnet. Man har ju skrivit på faderskap och erkänt barnets som sitt en gång i tiden.

Numera kan man ju göra faderskapstest över internet, via olika företag så det går att göra ganska diskret om man vill.

Vill han ens veta ?

ÄR han inte lika mycket pappa till denna pojke som om det vore ett adopterad barn ?

Moraliska frågot och inte det minsta juridiska

Vad kan man tänka sig att konsekvenserna blir för sonen ? Om pappan "tar tillbaka" sitt faderskap. Är det värt de eventuella pengarna och hämden (för en evneutell lögn)på exet ?

Sambon kommer inte att göra något faderskapstest av hänsyn till sonen, men vi har diskuterat det här rätt mycket och är nyfikna på hur det hela ligger till rent juridiskt.
// Smirk

Vill han ens veta ?

ÄR han inte lika mycket pappa till denna pojke som om det vore ett adopterad barn ?

Vad kan man tänka sig att konsekvenserna blir för sonen ? Om pappan "tar tillbaka" sitt faderskap. Är det värt de eventuella pengarna och hämden (för en evneutell lögn)på exet ?

Tycker svaret på dina frågor framgår ganska tydligt i Ts inlägg.

Men hallå!
Jag skrev klart och tydligt att det inte är aktuellt att göra något faderskapstest.

Och alldeles riktigt är det en moralisk fråga men även en juridisk fråga.
Anser någon här att det är moraliskt riktigt av en kvinna att låta bli att berätta att det inte är säkert att det är mannen som skriver på faderskapet som är den rätta pappan? Förklara gärna i så fall varför?
Min åsikt är att det näst intill bedrägeri...

Varför måste inte kvinnor skriva på en garanti att det bara finns en tänkbar pappa?

För övrigt, vad har adoption med saken att göra? Det är väl något man har valt själv?
// Smirk

Jag (och sambon) är ganska säkra på att jag skrev på ett papper där jag intygade att han var fadern.

Man fyller i en faderskapsbekräftelse där pappan skriver under på att han är pappan och mamman godkännder det.

Det är inte straffbart att uppge fel pappa till sitt barn.

Personligen anser jag att alla människor har rätt att få veta sitt genetiska ursprung, även barn som kommit till genom spermadonation.

Det jag tycker är absolut värst i den här historian är att din sambo har fått höra om det på omvägar, har han fått höra det lär ju sonen få höra det en dag:(
För den sakens skull kanske en DNA test skulle vara aktuell eller så säger din sambo till dem som sprider detta att DNA test är gjord och att det är hans son, för sonens skull.
Jag vill inte ens tänka på vad hemskt det är för en människa att få reda på att den man hela sitt liv kallat pappa inte är det. Det är en tragegi utan dess like och att då få höra det ryktesvägen är fruktansvärt för då är det ingen som säger det på ett bra sätt heller.

Och det är inte DNA som gör någon till pappa.

Det är allt det andra som gör en pappa, men det genetiska ursprunget är en helt annan sak, att kunna spegla sig i en som man fått hälften av sina gener ifrån.

Varför inte ta ett snack med sonen och förklara att ni hört ett rykte om att någon annan är *DNA-pappa* och fråga om sonen vill att ni kollar upp detta. Understryk dock att sambon alltid kommer att vara hans pappa, för det kommer nog vara viktigt att finnas kvar där, hur svaret än skulle bli.
Sonen kommer nog att bli oerhört besviken och ledsen på sin mamma om det skulle visa sig att det är någon annan än hans pappa som är hans genetiska ursprung.

Juridiskt kan ni som tidigare sagts inte göra ett dugg utan ett DNA-prov. Moraliskt, tja, det har vi väl alla olika åsikter om. OM det är någon annan som är den genetiska fadern så kanske denna är totalt olämpligt pappa-material och mamman isf teg för allas bästa *spekulerar*

Och det är inte DNA som gör någon till pappa.

Det är allt det andra som gör en pappa, men det genetiska ursprunget är en helt annan sak, att kunna spegla sig i en som man fått hälften av sina gener ifrån.

Jag är den förste att skriva under på det du har skrivit ovan men för vissa är genetik viktigare än allt annat och vad jag menar är att varför riskera att sonen får höra det här själv.

Det bästa är att stämma i bäcken vid sådana här rykten så att barnen aldrig blir lidande.

För oavsett vad ett ev. DNA prov visar är ju Ts sambo pappa i hjärtat men risken finns att det för sonen blir ett fullkomligt onödigt trauma.

Jag har sett detta på nära håll och från att ha varit sin pappas tös tog den här tjejen avstånd och kände sig lurad, hela hennes värld rasade när hon på omvägar fick veta att hennes pappa inte var hennes pappa.
Hon blev så destruktiv att hon till slut tillbringade flera år på sjukhus, hon blev tvångsinlagd när hennes anorexia hade gått för långt och hennes identitet fanns liksom inte längre, hon visste inte vem hon var.

Saken var den att hennes mamma och den hon sett som sin pappa hade träffats när mamman precis hade blivit gravid, för honom spelade det ingen roll att det inte var hans biologiska barn, hon var hans förstfödde och fick allt precis som hans övriga barn.

Jag hoppas att Ts sambo kan tysta de här ryktena oavsett om det krävs en vit lögn om att DNA test är gjord eller om det räcker att han säger att det är hans son.

Vill han ens veta ?

Jag skulle bli riktigt sur om jag fått veta att jag levt i en lögn under så många år. Kärleken till barnen är en annan sak, den är ju kopplad till personen, inte det juridiska förhållandet.

Jag vill minnas att man även fick svara på frågan om man haft sex med någon annan under den tid då barnet blev till.

Det får man om det används ett s k MF-protokoll vilket används när föräldrarna inte är folkbokförda på samma adress. De används också när det finns flera tänkbara fäder, därav frågorna för att kanske kunna utesluta någon.

Alternativen är S-protokoll som används om man är skrivna på samma adress, och Ä-protokoll om en kvinna är gift med en man men får barn med en annan.

Jag har tänkt på en ytterligare aspekt, iofs långsökt men kan dock inträffa, tänk om nån av dem skulle bli sjuk eller råkar ut för en olycka och det uppkommer en situation där det av något medicinskt skäl framkommer att de inte är släkt? (-kanske mest sånt som händer på film)

Jag oroar mig också för hur det skulle kännas för sonen att höra rykten "på byn", de bor dessutom i en liten håla där alla känner alla.
Han är för övrigt så lik den spekulerade dna-fader till utseendet att en lärare i skolan trodde att xx var hans pappa, som tur är var det mig läraren frågade och inte pojken...
// Smirk

Läkare har tystnadsplikt så skulle de upptäcka något sånt får de inte säga något.

Det får man om det används ett s k MF-protokoll vilket används när föräldrarna inte är folkbokförda på samma adress. De används också när det finns flera tänkbara fäder, därav frågorna för att kanske kunna utesluta någon.

Nu är ju min dotter snart 16 så rutinerna är kanske ändrade, men jag och pappan hade varit sambo i flera år och jag fick svara på om jag hade haft sex med någon annan då hon blev till. Jag gick långt över tiden och soc envisades med att räkna exakt antal veckor vilket resulterade i att mitt ex tog fram kalendern och konsteterade att han varit på turne då hon enligt soc blev till. Jag har aldrig någonsin varit otrogen men exet tyckte det var skoj att retas med mig genom att diskutera datum på sockontoret. Jag grät floder av förnedringen, därför minns jag frågan.

Nu är ju min dotter snart 16 så rutinerna är kanske ändrade, men jag och pappan hade varit sambo i flera år och jag fick svara på om jag hade haft sex med någon annan då hon blev till. Jag gick långt över tiden och soc envisades med att räkna exakt antal veckor vilket resulterade i att mitt ex tog fram kalendern och konsteterade att han varit på turne då hon enligt soc blev till. Jag har aldrig någonsin varit otrogen men exet tyckte det var skoj att retas med mig genom att diskutera datum på sockontoret. Jag grät floder av förnedringen, därför minns jag frågan.

Mina är 17 och 19 och så minns jag det med, fast åt andra hållet, de räknade tiden från april till december fast de var beräknade till 11 resp. 14 maj.
Då undrade jag hur långa deras graviditeter var:grin:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 846
Senast: Anonymisten
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 046
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Finns så mycket kloka människor här så jag vill fråga, kanske finns något man kan göra som man inte har tänkt på. Min väninna levde...
Svar
14
· Visningar
3 303
Senast: krambanan
·
M
Övr. Barn Sambons sons mamma håller sonen mot vår vilja, fastän vi har avtal om växelvist boende. Hon har skickat stämningsansökan om att få hela...
Svar
8
· Visningar
1 903
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama