Sv: Lögn om faderskap...?
Att inte berätta sanningen är ju ett stort svek OM man vet sanningen...
Sambons läge är ju att han inte vet och måste ta ställning till huruvida han borde ta reda på sanningen eller inte. För vems skull då i så fall?
Och vilka konskvenser kan det beslutet få?
Jag förstår att det är ett jättesvårt läge. Och faktiskt precis likadant som det fall jag känner till (där nya sambon till pappan var initiativtagare till att "rota" i det; varför vet jag inte, men hon kanske hade en del goda anledningar i sitt eget tycke. Som utomstående kan man dock tycka att hon/han kunnat vänta ytterligare några år tills barnet var äldre/vuxen). Grejen är ju att ni
vet en sanning som sonen
inte vet: att pappan
inte är säker på att han är biologisk far.
Vilka konsekvenser det kan få i realiteten tycker jag absolut är värt att ta reda på (som du frågar efter i tråden; just de juridiska konsekvenserna). Vilka konsekvenser det kan få känslomässigt för pappa och son är en annan femma; där måste man väl på något sätt göra ett avvägande: vad är "värst"; gå ovetande och fortsätta "dölja" att det finns en tveksamhet eller att få veta om x antal år (för sonen) att denna tveksamhet fanns och vad får DET för konsekvenser då?
Jag har ingen generell erfarenhet av adoptivbarn, men har vuxit upp med barndomsvänner som är adopterade. Deras föräldrar
skulle lika gärna kunna ljugit för dem, eftersom de har ursprung i ett annat nordiskt land (och inte skiljer utseendemässigt som t ex barn från Asien eller Afrika). Men de har alltid vetat om att de varit adopterade. Jag tror de är helt eniga med mig om att det vore ett svek om de inte fått veta det (så har det i alla fall låtit när vi var yngre). Speciellt som deras biologiska mamma sökte upp dem i vuxen ålder.
Jag har också en person i min närhet som har ett par syskon, varav det ena har en annan far och blev adopterad av "min" persons far som liten. Detta kom fram när detta syskon var i tonåren; "skvallervägen". Jag kan ju säga att det
absolut har påverkat; inte bara det adopterade barnet utan också syskonen. Både
då; när det avslöjades; och till viss del även NU när alla är vuxna sedan många år. Det har skapat tankar på "tänk om JAG också har en annan pappa?" mm. Föräldrarna ifråga kan nog inte förstå/inse (jag har berört frågan med en av dem) HUR viktigt detta var/är. Problemet var nog inte
föräldraskapet; det är ju solklart vem som är pappa och mamma på riktigt; den som funnits och finns där; den som torkat snor, bytit blöjor, den som
agerat förälder är ju den som ÄR förälder ur ett känslomässigt perspektiv. Jag tror snarare problemet är att det ändå är en fråga om något som rör den egna personens
ursprung som
undanhållits personen. Det blir en slags indirekt "lögn" som just rör
en själv.
Jag kan inte råda hur ni ska göra; din sambo måste väl själv besluta hur/vad han vill göra. Jag tänker en tanke som kanske är ....lite konstig
men vad jag förstår så kan ju DNA-test göras med hjälp av saliv på en tops typ. Skulle ni kunna få tag i DNA från sonen
utan att informera honom och
själva först ta reda på resultatet? (Saliv, hud?, hår?, blodprov?) Om resultatet är positivt = din sambo ÄR biologisk far så kan ni ju släppa hela biten utan att behöva ta upp det med sonen alls. Om resultatet är negativt = han är inte biologisk far så tar ni i så fall upp det med sonen i
det läget?
Det kanske också på ett sätt är ett "oärligt" förfarande,
men ändå ett sätt att undvika att röra upp himmel och jord för sonen OM det nu ändå visar sig att de
är biologisk far och son?
Även om ni bestämmer er för att bara låta det vara och hålla tyst så kan det ju uppdagas någon gång i livet; jag tror någon nämnt detta; som t ex om det visar sig att sonen har någon ärftlig sjukdom som ärvs på pappans sida och man DÅ konstaterar att han måste ha en annan biologisk far. I en sån situation blir det kanske inte så lätt att bara låtsas som om man aldrig har tvivlat... när man nu faktiskt HAR gjort det?
Usch, jag avundas er inte er situation. Det är jättesvårt!