Nu har jag läst tråden. Det har nog inte undgått många att jag älskar att debattera/diskutera och skriver romaner
Jag har en benhård regel för mig själv, att om jag inte kan säga vad jag skriver till person(erna) i RL då ska jag inte skriva det på ett internetforum. Nu har jag säkert, enligt vissa, gått över gränsen här och när det påpekats - kanske inte så ofta som det borde eftersom ingen orkar läsa igenom min fors, så läser jag alltid igenom mina inlägg igen funderar på om jag gått för långt eller inte. Ibland har jag gjort det, ibland inte. Jag försöker alltid klargöra varför jag skrev, vad jag skrev, och om det är berättigat bett om ursäkt.
Nu är jag ganska, inte hårdhudad, men kanske omedveten om jag klampar på okänsligt, men om det inte är ett direkt personligt angrepp a la du är en usel person och du borde verkligen be om ursäkt på dina knän till xxx alltså en tredje person så var det mer jaha, inte trevligt och skrev inte så mycket mer där, men det var en tråd jag inte var särskilt intresserad av. Jag rapporterade inte eftersom jag inte brydde mig (borde kanske gjort det).
Sedan erkänner jag villigt att jag ger vissa medlemmar the benefit of the doubt baserat på vad de skrivit tidigare, medan andra som jag står långt ifrån på många sätt läser jag med andra ögon eller skummar. Jag sätter ingen på ignore eftersom det är intressant att läsa andras åsikter. Jag tycker definitivt att det förekommer drev ibland och där vissa
har en klar fördel genom att lättare kunna uttrycka sig språkligt. Men då känner jag också spontant att de är personer man/jag kan gå i betydligt hårdare polemik med. Vissa användare svarar jag öht inte på även om de taggar/svarar mig direkt eftersom jag vet att en diskussion inte kommer att leda till någonting konstruktivt.
Det finns vissa gränser, när jag ser användare uttrycka (yup nu blir jag politisk) rasism, kvinnoförakt och liknande då blir jag känslomässigt engagerad och kan debattera i evighet om det behövs, även om jag redan från början vet att det inte kommer att leda någonstans eftersom båda parter redan sitter i sina skyttegravar. Jag
försöker skilja på person och åsikt även om det är svårt. Blir det för mycket då drar jag mig tillbaka till min safezon, dvs Katt. Det är avslappnande att läsa och delta i trådar där kattägda diskuterar hur kan man fjäska sin kräsna katt till att äta det som är bäst mat för den, inte katt McDonalds. Och i princip skryter om hur katter regerar hemma och hur lydiga tvåbeningarna är och anpassar sina liv och hem
Vad vill jag säga med denna roman som är snäppet kortare än Sagan om Ringen? Föregår det mobbing och drev här på Buke? Absolut och det måste stävjas och påpekas innan det går så långt att en banning/varning behövs. Pratar folk förbi varandra så missförstånd uppstår, definitivt. Är klimatet stundom hårt och kallt, yup. Finns det problem att vad som triggar vissa användare avfärdas med en axelryckning av andra? Yup (igen). Speglar Buke resten av Sverige och är idag mer polariserat? Jag skulle säga ja. Vissa användare kanske ska fundera ett varv eller två till innan de skriver och tänka på hur deras inlägg uppfattas.
Jag älskar Buke för vad det är, ett forum där man kan uttrycka sina åsikter, få mycket kunskap, hjälp och stöd, möta personer jag aldrig skulle gjort annars. Finna sann och varm vänskap. Men till syvende och sist bara är ett internetforum som egentligen inte spelar någon central roll i (mitt) liv. Och vad som uttrycks här därför inte, för
mig vill jag igen trycka på, påverkar mitt allmänna mående. Att andra känner sig mobbade, förminskade och rädda för att uttrycka sina åsikter är fruktansvärt och ska aldrig tolereras och därför är den här tråden viktig och behövs. Jag tror ärligt att många som framstår/är mobbare inte ser sig själva som det, precis som händer i RL och behöver den insikten. Kanske var Like inte odelat positivt eftersom känslan av att bli mobbad och att det finns ett drev förstärks när man ser hur många som gillar ett inlägg som trycker ner dig.
IMHO