Löneförhöjning - beridare

Sporthorse

Trådstartare
Hej
Jag har nu arbetat på samma stall i ett år och det är dags att försöka höja lönen känner jag. Dels för att jag fått förfrågan att arbets hos en annan ryttare med en högre ingångslön och dels för att jag anser att man ska få belöning för att stanna kvar inom hästbranschen.

Jag arbetar som beridare och styr väldigt mycket själv. Har fullt ansvar för hästarna och har även två under mig som jag ska hålla koll på och vägleda.

Jag följer även med som hästskötare på alla tävlingar och rider även hästarna på tävling.

Jag har en lön på 2000 euro och skattar på det samt betalar hyra. Så jag får ut ca 1300
Vilket inte är så mycket att hänga i granen. Händer det någonting så tar pengarna slut alldeles för fort.

Behöver tips och råd inför en ev förhandling. Går den inte vägen så gör det mig inte så mycket för då byter jag arbetsplats eller återgår till mitt gamla kontorsjobb i Sverige.

Arbetsmarknaden här i Tyskland är dock betydligt hårdare än i Sverige, det ser sämre ut rent arbetsrättsligt inom alla branscher och nu är det alltså jag som vill kalla till förhandling.

Jag har tidigare förhandlat upp ledighet utan problem dock så hittoade jag med att säga upp mig innan jag la fram mitt problem och det var nog inte direkt vad som var tanken iom att jag i den stunden var allmänt less och helt enkelt ville hem.
 
Jag tycker det kan vara lämpligt att begära ett lönesamtal. Och sedan säga som du känner: det är tid att titta på löneläget för din del. Därifrån hade jag gått på fingertoppskänsla.
 
Jag tycker det kan vara lämpligt att begära ett lönesamtal. Och sedan säga som du känner: det är tid att titta på löneläget för din del. Därifrån hade jag gått på fingertoppskänsla.
Jag har tidigare påtalat att lönen inte räcker och jag ibland får ta från mitt svenska konto, tex då när bilen strulade.
Chefen blev då väldigt chockad och undrade vad jag gör av pengarna. Jag betalar försäkringar för bil och även hyra för min bostadsrätt i Sverige som jag inte vill hyra ut då jag har massa viktiga dokument hemma, sedan sa han att hans andra anställda (undersköterskor och receptionister) har lägre lön än vad jag har, vilket JAG blev chockad över.

Vad kan vara rimligt att begära efter ett års anställning? Jag är inte med i facket och vet inte ens om det finns ett fackförbund för yrket i det här landet ;)
Finns det så tvivlar jag på att dom kan hjälpa mig, jag har inte mycket att förlora då jag redan funderat på att avsluta min anställning tidigare, och det blir väl trist om man inte kommer överens om lönen, men samtidigt så får man stå på sig om man vill någonting i livet.
 
Senast ändrad:
Fast att du har dragit på dig mer kostnader än du mäktar med är ju inte din arbetsgivares problem.

Lämpligt är väl att kontrollera gängse lön i aktuellt land. Och vara beredd att byta om de inte vill svara upp till ditt krav.

Jag håller med, att pengarna inte räcker till för de kostnader du har är ett dåligt argument för att höja lönen. Att du inte kan hyra ut din bostad i Sverige för att du förvarar viktiga dokument där låter också lite märkligt, att ha en hel lägenhet för att förvara dokument i låter inte helt självklart. Du kunde ju t ex hyra ett bankfack för dokumenten, det torde vara billigare än att ha en lägenhet till dem.

Ett bättre argument är ju t ex att du är sämre betald än andra som gör samma jobb, eller att du fått fler arbetsuppgifter/ansvarsområden sedan lönen sattes, och att man nu skulle behöva justera upp lönen anpassat efter denna förändring.
 
Jag betalar försäkringar för bil och även hyra för min bostadsrätt i Sverige som jag inte vill hyra ut då jag har massa viktiga dokument hemma, sedan sa han att hans andra anställda (undersköterskor och receptionister) har lägre lön än vad jag har, vilket JAG blev chockad över.

Din lön ÄR faktiskt förhållandevis hög. Jag är t ex ställföreträdande butikschef i en livsmedelsbutik, 35 timmar i veckan, och jag tjänar nästan 300 € mindre än du gör per månad. Sedan kan ju en löneförhöjning vara på sin plats ändå, men i din sits hade jag nog snarare sett över mina utgifter. Bankfack, som @Mabuse föreslår är väl ingen dum idé.
 
Fast att du har dragit på dig mer kostnader än du mäktar med är ju inte din arbetsgivares problem.

Lämpligt är väl att kontrollera gängse lön i aktuellt land. Och vara beredd att byta om de inte vill svara upp till ditt krav.
Det tråkiga är att lönerna generellt är väldigt kassa här, ser man på mina kollegor så har flera svartjobb men saknar då tidigare erfarenheter inom andra yrken och har generellt dålig utbildning.
Jag har en annan arbetslivserfarenhet från Sverige med en lön på det dubbla, så jag känner ibland att det var väldigt korkat av mig att skola om till vad som tidigare var min stora hobby sedan barnsben.
Men det gick bra och jag trivs väldigt bra och saknar inte ett liv på kontoret, bortsett från lönedelen då.

Jag har funderat på att hyra ut lght till någon bekant, men det har aldrig blivit av eftersom jag då inte har någonstans att ta vägen när jag är hemma på besök eller om jag skulle få för mig att flytta hem igen. Jag vill inte hyra ut till någon jag inte känner då en kompis fått sin lght förstörd av en hyresgäst samt att det skulle kräva att jag flyttar över alla mina papper, kläder, böcker och annat viktigt till källaren. Det känns som ett projekt som kanske skiter sig.

Lönerna varierar ganska stort här, dels pga allt svartarbete, jag känner tex inte många som arbetar vitt enligt avtal, hästskötare vet jag inte om man kan jämföra med, men där tjänar dom mindre, fast då betalas ingen hyra tex och rutiner varierar ju från stall till stall.

Jag vill inte ta upp att jag fått erbjudanden från den andra ryttaren för då känns det lite som ett hot. Men där skulle ingångslönen vara 300 mer än min lön idag och boende ingår.

Sen är det billigare att leva här, så lönerna går inte att jämföra med Sveriges, så det är jäkligt svårt att veta för min del. Jag skulle inte kalla mig slösaktig ekonomiskt, men ibland går saker sönder, kläder slits (arbetskläder ingår då och då, inget avtalat), bilen måste tankas, mat måste inhandlas och så vidare. Jag har även bytt försäkring till en billigare för att spara på lönen. Men det räcker inte alltid.
 
Jag arbetar dock fler timmar än vad du gör och då även helger.
När anser du att jag borde förhandla i så fall? Vanligtvis förhandlar man varje år.
Vilket land arbetar du i?
Din lön ÄR faktiskt förhållandevis hög. Jag är t ex ställföreträdande butikschef i en livsmedelsbutik, 35 timmar i veckan, och jag tjänar nästan 300 € mindre än du gör per månad. Sedan kan ju en löneförhöjning vara på sin plats ändå, men i din sits hade jag nog snarare sett över mina utgifter. Bankfack, som @Mabuse föreslår är väl ingen dum idé.
 
Jag arbetar dock fler timmar än vad du gör och då även helger.
När anser du att jag borde förhandla i så fall? Vanligtvis förhandlar man varje år.
Vilket land arbetar du i?

Tyskland, i Hamburg. Jag står också och funderar på hur jag skall lägga upp en löneförhandling, börjar bli dags nu efter ett par år på samma arbetsplats där jag löpande får mer och mer arbetsuppgifter.
Jag jobbade i tio år i samma bransch i Sverige, och även om det är billigare att leva här i Tyskland så är det verkligen på gränsen ibland. Så jag förstår din situation, men det måste ju vara en massa pengar som "går upp i rök" när du betalar dubbel hyra sådär?

Angående när, det vet jag inte, men det är väl ingen idé att dra ut på det? :D
 
Tyskland, i Hamburg. Jag står också och funderar på hur jag skall lägga upp en löneförhandling, börjar bli dags nu efter ett par år på samma arbetsplats där jag löpande får mer och mer arbetsuppgifter.
Jag jobbade i tio år i samma bransch i Sverige, och även om det är billigare att leva här i Tyskland så är det verkligen på gränsen ibland. Så jag förstår din situation, men det måste ju vara en massa pengar som "går upp i rök" när du betalar dubbel hyra sådär?

Angående när, det vet jag inte, men det är väl ingen idé att dra ut på det? :D
Ja, det är verkligen på tiden för din del, anser jag! Har ni inte heller löneförhandlingar årsvis? Hur många veckors betald semester har du?

Jag försöker handla på billiga mataffärer, typ Penny, Aldi osv, men ibland (ofta) blir det på håret så man klarar sig, vilket är frustrerande då jag aldrig haft problemet hemma i Sverige. Där har jag kunnat slösa och alltid haft pengar över iaf.

Boven i dramat är def min lght i Sverige samt försäkringen, det kostar mig totalt ca 500 - 600 euro per månad att föra över pengar till min svenska bank, chefen har också föreslagit att jag borde hyra ut den men då vet jag inte hur jag ska lösa boende när jag är i Sverige? Min pappa betalar nästan alltid en del av hyran för att jag ska spara på lönen, hade det inte varit för han så hade jag aldrig haft pengar i slutet av månaden.

Nu fick jag helt plötsligt ångest igen över att ha flyttat hit. Suck!
 
Ja, det är verkligen på tiden för din del, anser jag! Har ni inte heller löneförhandlingar årsvis? Hur många veckors betald semester har du?

Jag försöker handla på billiga mataffärer, typ Penny, Aldi osv, men ibland (ofta) blir det på håret så man klarar sig, vilket är frustrerande då jag aldrig haft problemet hemma i Sverige. Där har jag kunnat slösa och alltid haft pengar över iaf.

Boven i dramat är def min lght i Sverige samt försäkringen, det kostar mig totalt ca 500 - 600 euro per månad att föra över pengar till min svenska bank, chefen har också föreslagit att jag borde hyra ut den men då vet jag inte hur jag ska lösa boende när jag är i Sverige? Min pappa betalar nästan alltid en del av hyran för att jag ska spara på lönen, hade det inte varit för han så hade jag aldrig haft pengar i slutet av månaden.

Nu fick jag helt plötsligt ångest igen över att ha flyttat hit. Suck!
För 500-600 euro i månaden får du rätt många hotellnätter.
 
Jag har tidigare påtalat att lönen inte räcker och jag ibland får ta från mitt svenska konto, tex då när bilen strulade.
Chefen blev då väldigt chockad och undrade vad jag gör av pengarna. Jag betalar försäkringar för bil och även hyra för min bostadsrätt i Sverige som jag inte vill hyra ut då jag har massa viktiga dokument hemma, sedan sa han att hans andra anställda (undersköterskor och receptionister) har lägre lön än vad jag har, vilket JAG blev chockad över.

Vad kan vara rimligt att begära efter ett års anställning? Jag är inte med i facket och vet inte ens om det finns ett fackförbund för yrket i det här landet ;)
Finns det så tvivlar jag på att dom kan hjälpa mig, jag har inte mycket att förlora då jag redan funderat på att avsluta min anställning tidigare, och det blir väl trist om man inte kommer överens om lönen, men samtidigt så får man stå på sig om man vill någonting i livet.

Jag undrar också vad du gör med pengarna? Jag får normalt ut 1400 efter skatt men före hyran. Om jag fattat rätt är de 1300 Euro efter du betalt hyran? Jag lever mycket gott på dessa 1400 Euro och kan oftast spara undan minst 200 Euro. Jag jobbar som motsvarande undersköterska kan man säga (den titeln finns inte i Tyskland). Många i Tyskland jobbar för mellan 8,50 - 10.00 Euro i timmen, allt över det är bra betalt. Jag har 11,47 Euro i timmen och för mitt jobb är det relativt bra betalt.
 
Jag undrar också vad du gör med pengarna? Jag får normalt ut 1400 efter skatt men före hyran. Om jag fattat rätt är de 1300 Euro efter du betalt hyran? Jag lever mycket gott på dessa 1400 Euro och kan oftast spara undan minst 200 Euro. Jag jobbar som motsvarande undersköterska kan man säga (den titeln finns inte i Tyskland). Många i Tyskland jobbar för mellan 8,50 - 10.00 Euro i timmen, allt över det är bra betalt. Jag har 11,47 Euro i timmen och för mitt jobb är det relativt bra betalt.
Konstigt! Hur mycket lägger du på bensin och mat? Hur ofta äter du ute? Jag ska försöka se över mina utgifter nästa månad.
 
Konstigt! Hur mycket lägger du på bensin och mat? Hur ofta äter du ute? Jag ska försöka se över mina utgifter nästa månad.
Bensin 0 kr, har Buss/spårvagnskort istället och är med i en carsharingpool och hyr bil därifrån när jag behöver en, summa för båda i snitt per månad: 100 Euro kanske. När jag hade bil (sålde den då jag nästan aldrig använde den och alla reparationer blev för dyra) la jag mellan 80-150 Euro på bensin. Äter nästan aldrig ute, lagar mat hemma. Men snabbmat att ta med hem blir det kanske 1 gång i veckan.

Däremot lägger jag mycket pengar varje månad på både fotboll och alla mina hamstrar så det går nog jämt upp med din bil och dina äta ute, för äta ute är ju egentligen inte så dyrt här i Tyskland (i alla fall inte i Bremen, jag vet det mesta är dyrare i tex Hamburg).

Du lägger 600 Euro i månaden på en lägenhet som mest står tom i Sverige. Där har du boven.
 
Ja, det är verkligen på tiden för din del, anser jag! Har ni inte heller löneförhandlingar årsvis? Hur många veckors betald semester har du?

Jag försöker handla på billiga mataffärer, typ Penny, Aldi osv, men ibland (ofta) blir det på håret så man klarar sig, vilket är frustrerande då jag aldrig haft problemet hemma i Sverige. Där har jag kunnat slösa och alltid haft pengar över iaf.

Boven i dramat är def min lght i Sverige samt försäkringen, det kostar mig totalt ca 500 - 600 euro per månad att föra över pengar till min svenska bank, chefen har också föreslagit att jag borde hyra ut den men då vet jag inte hur jag ska lösa boende när jag är i Sverige? Min pappa betalar nästan alltid en del av hyran för att jag ska spara på lönen, hade det inte varit för han så hade jag aldrig haft pengar i slutet av månaden.

Nu fick jag helt plötsligt ångest igen över att ha flyttat hit. Suck!

Dubbelt boende är superdyrt, i en relativ låglönebransch kan det vara en lyx man inte har råd med.

Det känns lite som att det kanske egentligen handlar mer om vad du vill göra? Kontorsjobb och lägenhet i Sverige, eller beridarjobb i Tyskland? Och i så fall lämna Sverige för tillfället. Säkert kan du få upp lönen några tusenlappar genom att t ex byta jobb, men att försöka tjäna pengar i en låglönebransch tror jag är ganska dödfött. Bättre att byta yrke i så fall.
 
Dubbelt boende är superdyrt, i en relativ låglönebransch kan det vara en lyx man inte har råd med.

Det känns lite som att det kanske egentligen handlar mer om vad du vill göra? Kontorsjobb och lägenhet i Sverige, eller beridarjobb i Tyskland? Och i så fall lämna Sverige för tillfället. Säkert kan du få upp lönen några tusenlappar genom att t ex byta jobb, men att försöka tjäna pengar i en låglönebransch tror jag är ganska dödfött. Bättre att byta yrke i så fall.
Ja, du har faktiskt helt rätt, jag har en enorm ångest över att indirekt tacka nej till den dubbla lönen varje månad och inte kunna unna mig det där lilla extra som jag gjort förr. Har lägenhet centralt i sthlm, en bra bil som jag köpt helt själv genom egna besparingar osv. Idag känns det som att jag måste skära ner på hela mitt liv och allt jag sparat ihop till.
Tex lägenheten om jag nu blir tvungen att hyra ut den.
Är jag dum i huvudet, kan jag undra ibland.
Jag känner mig ibland som en idiot trots att jag älskar hästarna och skulle sakna det här jobbet om jag flyttade hem, men å andra sidan så skulle jag kanske ha råd att ha egen häst igen om låt säga 3 år, om jag återgick till mitt gamla arbete, däremot så var jag inte alls lika motiverad att åka ut i stallet efter jobbet då det tog mycket på det psykiska.

Inners inne saknar jag Sverige så det gör ont. Saknar mina vänner och språket. Den ekonomiska friheten. Jag inser att det här yrket aldrig kommer leva upp till mina förväntningar då jag insett att jag prioriterar hård arbete och hög lön framför låg lön och ett arbete man njuter av.
 
Senast ändrad:
Om jag förstått det rätt så har du 600 euro efter att du förtjänar över pengar till Sverige?

Vad har du mer för utgifter? Du för över nästan hälften av det du tjänar pga hyra för en lgh som ingen bor i för att du har viktiga dokument där?

Så på 12 månader betalar du ca 7000 euro för en lgh som du hade kunnat hyra ut och ha möjlighet att lägga undan några 100 euro per månad.

Nej det ger dig ingen rätt att kräva högre lön. Högre lön får man för att man har rätt att ha det inte för att man har utgifter.
 
Om jag förstått det rätt så har du 600 euro efter att du förtjänar över pengar till Sverige?

Vad har du mer för utgifter? Du för över nästan hälften av det du tjänar pga hyra för en lgh som ingen bor i för att du har viktiga dokument där?

Så på 12 månader betalar du ca 7000 euro för en lgh som du hade kunnat hyra ut och ha möjlighet att lägga undan några 100 euro per månad.

Nej det ger dig ingen rätt att kräva högre lön. Högre lön får man för att man har rätt att ha det inte för att man har utgifter.
Ja, jag har dokument, böcker, kläder, möbler, dator, tv och massa annat som jag inte har möjlighet att flytta. Alternativet är att hyra ut till en bekant, men det kan jag inte göra när jag är här, utan det vill jag göra när jag är på plats isf.
 
Ja, jag har dokument, böcker, kläder, möbler, dator, tv och massa annat som jag inte har möjlighet att flytta. Alternativet är att hyra ut till en bekant, men det kan jag inte göra när jag är här, utan det vill jag göra när jag är på plats isf.

Tror att det är rätt väg att gå OM du vill stanna kvar och jobba där istället för att flytta hem igen.

Misstänker att ditt drömscenario hade varit att jobba som beridare i Sverige istället för Tyskland?

Finns det möjlighet att utöva det yrket i Sverige för din del? Så du slipper kontoret ( jag har själv valt bort kontorsjobb och arbetar som lokalvårdare för kontors arbetet tog sakta men säkert bort livslusten för min del )
 
Tror att det är rätt väg att gå OM du vill stanna kvar och jobba där istället för att flytta hem igen.

Misstänker att ditt drömscenario hade varit att jobba som beridare i Sverige istället för Tyskland?

Finns det möjlighet att utöva det yrket i Sverige för din del? Så du slipper kontoret ( jag har själv valt bort kontorsjobb och arbetar som lokalvårdare för kontors arbetet tog sakta men säkert bort livslusten för min del )
Den möjligheten finns säkert, men jag har inte kollat på det eftersom jag trivs bra med min chef och är fäst i mina hästar här. Det är främst hästarna jag kommer sakna om jag lämnar.
Jag har gjort stora framsteg med ffa en häst som ansågs vara en problemhäst förr. En väldigt speciell individ som verkligen blivit min "soulmate" och har presterat lysande på tävlingarna på senare tid.

Jag blev helt körd i huvudet av att arbeta på kontor, brände ut mig totalt och blev allmänt less på livet.
Just därför sadlade jag om och valde Tyskland då den här lönen ligger högre än det svenska marknaden kunnat erbjuda. Det var mest svartjobb som kontaktade mig då jag sökte vilket inte är intressant. Jag vill gärna ha pension när jag blir äldre och vara försäkrad.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 858
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Varför görs det inget åt svartarbetet inom hästnäringen? Det är ju inte direkt en hemlighet. Det är ju snarare regel än undantag att...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 554
Senast: sjoberga
·
D
Distans Att Distanslistan är nedlagt har naturligtvis inte undgått någon. Detta faktum är naturligtvis oerhört trist och tråkigt för alla...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 468
Senast: limona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp