Löneförhöjning - beridare

Den möjligheten finns säkert, men jag har inte kollat på det eftersom jag trivs bra med min chef och är fäst i mina hästar här. Det är främst hästarna jag kommer sakna om jag lämnar.
Jag har gjort stora framsteg med ffa en häst som ansågs vara en problemhäst förr. En väldigt speciell individ som verkligen blivit min "soulmate" och har presterat lysande på tävlingarna på senare tid.

Jag blev helt körd i huvudet av att arbeta på kontor, brände ut mig totalt och blev allmänt less på livet.
Just därför sadlade jag om och valde Tyskland då den här lönen ligger högre än det svenska marknaden kunnat erbjuda. Det var mest svartjobb som kontaktade mig då jag sökte vilket inte är intressant. Jag vill gärna ha pension när jag blir äldre och vara försäkrad.

Det är rimligt med en årlig lönediskussion men det verkar ju som om löneläget varit ganska låst i Europa i flera år, utan löneförhöjningar. Så där verkar du ju inte sitta ensam i sitsen.
Vad som är rimlig lön och inte är ju svårt att ha synpunkter på, härifrån Sverige.

Att du sitter och betalar en lägenhet i Sverige också, och därmed får svårt med en del andra utgifter, är ju knappast arbetsgivarens fel eller ansvar.
Minska dina kostnader!
 
Hur långt lönen räcker tror jag beror lite på var man bor också. Nära storstäder som Frankfurt eller München är det ett annat kostnadsläg än på mindre orter. Bondet tänker jag på i första hand. Maten lär ju bli ungefär detsamma oavsett boendeort. Jag bor utanför Nürnberg och har enbart 8.50 € i timlön. Dessutom har jag en tonåring hemma som kostar. Det går, men det är knappt ibland.
 
Jag inser att det här yrket aldrig kommer leva upp till mina förväntningar då jag insett att jag prioriterar hård arbete och hög lön framför låg lön och ett arbete man njuter av.

I så fall känns ju saken klar, sluta jobba med hästar? Vill man ha hög lön ska man absolut inte jobba med hästar, chansen att tjäna ordentligt med pengar torde vara mikroskopisk.

Det låter lite som att du egentligen varken kan leva med låg lön, som du har nu, eller ett mindre intressant jobb, eftersom du tyckte du blev utbränd av kontorsjobbet? När du jobbade på kontor verkade det viktigare att jobba med något intressant, och nu när du jobbar med något intressant känns pengarna viktigare?

Jag vet inte om det är särskilt korkat att inte maximera sina inkomster, det beror ju på hur viktigt man tycker pengar är. Jag tror däremot att du har helt rätt i att oddsen att hitta ett beridarjobb med bättre villkor, alla papper i ordning och högre lön i Sverige är dåliga. Så den biten lär inte bli bättre av att flytta hem, skulle jag tro.
 
Hur långt lönen räcker tror jag beror lite på var man bor också. Nära storstäder som Frankfurt eller München är det ett annat kostnadsläg än på mindre orter. Bondet tänker jag på i första hand. Maten lär ju bli ungefär detsamma oavsett boendeort. Jag bor utanför Nürnberg och har enbart 8.50 € i timlön. Dessutom har jag en tonåring hemma som kostar. Det går, men det är knappt ibland.
Okej, har du löneförhandlat? När är det lämpligt att förhandla här i Tyskland?
 
I så fall känns ju saken klar, sluta jobba med hästar? Vill man ha hög lön ska man absolut inte jobba med hästar, chansen att tjäna ordentligt med pengar torde vara mikroskopisk.

Det låter lite som att du egentligen varken kan leva med låg lön, som du har nu, eller ett mindre intressant jobb, eftersom du tyckte du blev utbränd av kontorsjobbet? När du jobbade på kontor verkade det viktigare att jobba med något intressant, och nu när du jobbar med något intressant känns pengarna viktigare?

Jag vet inte om det är särskilt korkat att inte maximera sina inkomster, det beror ju på hur viktigt man tycker pengar är. Jag tror däremot att du har helt rätt i att oddsen att hitta ett beridarjobb med bättre villkor, alla papper i ordning och högre lön i Sverige är dåliga. Så den biten lär inte bli bättre av att flytta hem, skulle jag tro.
Egentligen så gillade jag mitt gamla jobb. Jag hade arbetat där i 5 år och det var egentligen sista året som jag började lessna. Planen är ju att falla tillbaka på gamla yrket så fort jag fått nog av det här.
 
Planen är ju att falla tillbaka på gamla yrket så fort jag fått nog av det här.

Tja, den dagen verkar ju närma sig?

Det går definitivt att hyra ut en lägenhet i Stockholms innerstad, lägg ut på fb och hyr ut till en bekant om du vill vara lite tryggare. Alternativt, om du väljer att fortsätta med dubbelt boende, så kanske det är värt att nalla av sparpengarna för att det ska gå runt, om du ändå bara jobbar med hästar temporärt?
 
Okej, har du löneförhandlat? När är det lämpligt att förhandla här i Tyskland?
Helt ärligt, du har ett skitbra betalt jobb sett till normen i Tyskland (när det gäller "normala jobb" och jämfört med andra hästjobb (där är jag dock dåligt insatt) bör du tjäna rejält över normen. Tror det kommer bli mycket svårt att få till någon större höjning. Din arbetsgivare kan ju inte rå för att du väljer att ha en tom lägenhet ståendes som du betalar 600 Euro för.

Du har 2000 Euro före skatt. Jag som jobbar heltid, varannan helg, delade pass och jättemycket kvällar har 1890 Euro före skatt (och OB). Och då ses min arbetsgivare som en av dom generösa och betalar högre timlön än snittet gör inom vården.

En "normal inkomst" från heltid i Tyskland (alltså inga chefsjobb osv) är runt 1500-1700 Euro före skatt. De jag känner som tjänar 2000 Euro eller mer räknar sig som höginkomsttagare.
 
Okej, har du löneförhandlat? När är det lämpligt att förhandla här i Tyskland?

Jag har pratat en del med mina kollger. En har jobbat 9 år med samma lön utan att få höjt. 8,50 € i timmen, så nej, lönförhandling tror jag inte ger så mycket för min del. Jag är faktiskt glad över att ha ett jobb. Ensamstående, utlänning, över 50 år, dålig tyska...dåliga odds.
 
Okej, har du löneförhandlat? När är det lämpligt att förhandla här i Tyskland?
Jag har heller aldrig löneförhandlat. Fast jag tror inte det görs inom vården. Vi har inte individuella löner på så sätt. Det skiljer sig lite är timlönen mellan olika arbetsgivare.

Första jobbet var jag på i 3,5 år utan en enda löneförhöjning. Nuvarande jobb har jag jobbat på i 2 år och får from 1 juni löneförhöjning nr 2.
 
Tja, den dagen verkar ju närma sig?

Det går definitivt att hyra ut en lägenhet i Stockholms innerstad, lägg ut på fb och hyr ut till en bekant om du vill vara lite tryggare. Alternativt, om du väljer att fortsätta med dubbelt boende, så kanske det är värt att nalla av sparpengarna för att det ska gå runt, om du ändå bara jobbar med hästar temporärt?
Jag ska stanna ett år till, sedan får det räcka.
Jag har heller aldrig löneförhandlat. Fast jag tror inte det görs inom vården. Vi har inte individuella löner på så sätt. Det skiljer sig lite är timlönen mellan olika arbetsgivare.

Första jobbet var jag på i 3,5 år utan en enda löneförhöjning. Nuvarande jobb har jag jobbat på i 2 år och får from 1 juni löneförhöjning nr 2.
Men va!? Är det verkligen så illa!? :eek:
 
Jag ska stanna ett år till, sedan får det räcka.
Om du ändå tänkt åka hem om ett år, är det verkligen värt att löneförhandla?
Du kommer ju realistiskt sätt inte kunna få upp lönen särskilt mycket, men tar en ganska stor risk att chefen blir sur eftersom hen redan verkar betala väldigt bra för dig.
Det låter ju lite som om du ser det här jobbet som en upplevelse snarare än en karriär? Eller är du allvarligt intresserad av en karriär som beridare?
 
Om du ändå tänkt åka hem om ett år, är det verkligen värt att löneförhandla?
Du kommer ju realistiskt sätt inte kunna få upp lönen särskilt mycket, men tar en ganska stor risk att chefen blir sur eftersom hen redan verkar betala väldigt bra för dig.
Det låter ju lite som om du ser det här jobbet som en upplevelse snarare än en karriär? Eller är du allvarligt intresserad av en karriär som beridare?
Jag tror inte att chefen blir sur. Vi kan prata om det mesta och har en bra relation.
Nej, min plan är att åka hem och skaffa egen häst igen. Jag är en person som gillar att tänka och lärs mig mer än just det här yrket kan erbjuda. Nog lär man sig även av att rida men det är lite annat lärande jag syftar på.
Jag har tidigare sysslat mycket med unghästar men då har det varit genom vänner som har flera hästar och behövt hjälp men har ingen direkt dröm om att jobba med det på heltid. Planen var från början att stanna ett år som absolut längst. Nu har jag varit här i över ett år och känner att jag vill stanna ett år till. Men längre än så blir det nog inte.
 
@Sporthorse men alltså att betala hyra för en lägenhet du inte kommer bo i på minst ytterligare ett år, är ju galet. Hur kan det vara omöjligt att flytta på lite saker du har där och förvara någon annanstans?
Såklart det ryker pengar deluxe om du betalar stockholmshyra?
Jag vet att det låter galet, egentligen inser jag det också men det tar emot emotionellt.:o
Men jag ska nog prata med en vän som frågat mig förr angående lägenheten och ta tag i saken under min semester. Det finns några stycken som kan tänka sig hyra.
 
Tack alla!
Jag har fått lite perspektiv på saken mer er hjälp.
Jag väntar alltså med att förhandla och ska hyra ut istället. Sen får jag se

Saken är ju dessutom att med en etta i innerstan, så lär du ju kunna hyra ut och gå lite plus på det, åtminstone så att det täcker ev slitage på möbler etc. Jämfört med nu då, när du går 6000 back varje månad.
 
Tack alla!
Jag har fått lite perspektiv på saken mer er hjälp.
Jag väntar alltså med att förhandla och ska hyra ut istället. Sen får jag se

Du kan ju hyra ut till företag om du inte vill göra det till privatperson. Typ ett företag som behöver bostad till gästarbetare eller så. Det är säkrare betalningsmässigt och de tar ansvar för om något går sönder osv.
Dessutom brukar man få bättre betalt :D
 
Idag frågade chefen om det finns något sätt att få mig att stanna kvar. Så vi får se vad som händer.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 858
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Varför görs det inget åt svartarbetet inom hästnäringen? Det är ju inte direkt en hemlighet. Det är ju snarare regel än undantag att...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 554
Senast: sjoberga
·
D
Distans Att Distanslistan är nedlagt har naturligtvis inte undgått någon. Detta faktum är naturligtvis oerhört trist och tråkigt för alla...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 468
Senast: limona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp