Löneförhöjning - beridare

I ärlighetens namn så vill jag varken vara snäll eller tacksam mot min chef om han nu hellre väljer att höja min lön så att jag kan betala lägenhet i Stockholm, jag har ju sagt mitt och det är att jag inte kan stanna då lönen inte räcker. Han vet varför den inte räcker och jag är fullt medveten om att det här yrket aldrig kommer ge mig samma lön som ett yrke inom min utbildning hemma i Sverige där lönerna generellt är BETYDLIGT högre! Även arbetsvillkor och lagar ser tusen gånger bättre ut för den anställda i kära Sveriges!

Han får mer än gärna välja att låta mig gå om mitt bud är för högt och då leta rätt på en annan beridare. Inte mitt problem egentligen.

För mig kommet det nästan bli skönt om vi inte kommer överens eftersom jag aldrig kommer stanna här livet ut. Tvivlar iaf mycket starkt på det.

Jag ser mig som snäll och väldigt hårt arbetande som ställer upp med att jobba för en lön som inte räcker i några månader till och som dessutom inte ens fått ut hela min semester eftersom chefen tror att jag inte har koll. Blir faktiskt lite arg när jag tänker på det. Han ska vara tacksam över att jag gör det jobb jag gör och inte bara sticker som tidigare anställda gjort utan att hålla uppsägningstiden.

Jag tycker det i princip låter som att du vill säga upp dig, men inte vill göra det själv utan hoppas på att din chef kan hålla i yxan och ta beslutet.

Vill du inte jobba kvar, säg upp dig istället.
 
Jag tycker det i princip låter som att du vill säga upp dig, men inte vill göra det själv utan hoppas på att din chef kan hålla i yxan och ta beslutet.

Vill du inte jobba kvar, säg upp dig istället.
Jag känner mig så velig!! :(
Det är nog därför jag hoppas på en lösning som blir bra både för mig och min chef. Men om jag stannar så kommer jag göra som ni tipsat mig om gällande förråd
 
Jag tror att folk som aldrig varit i samma situation har svårt att förstå hur det är att leva i ett annat land, mer eller mindre isolerad och att verkligen leva jobbet.
Jag har full förståelse för att det är tufft. Det de flesta vänder sig mot är nog hur du resonerar kring lönen, inte så mycket kring det sociala.
 
Jag har full förståelse för att det är tufft. Det de flesta vänder sig mot är nog hur du resonerar kring lönen, inte så mycket kring det sociala.
Jag vet att jag borde hyra ut lägenheten och om jag stannar så gör jag det. Märker att jag har låtit väldigt negativ på dagar då jag varit uttråkad och inte haft speciellt mycket socialt umgänge så det påverkar mitt synsätt på livet här allra mest. Hade jag haft ett liv här utanför jobbet så hade jag säkert varit mer positiv och inte lika velig
 
Tack så mycket!

Jag tror att folk som aldrig varit i samma situation har svårt att förstå hur det är att leva i ett annat land, mer eller mindre isolerad och att verkligen leva jobbet. Det är väldigt roligt men har man inga vänner och det dessutom går segt med ekonomin så kan man bli rätt trött mentalt.

Mina två bästa vänner här har slutat och nu känns det ännu mer ensamt.

Det har jag full förståelse för, men hur ska lite mer pengar kunna lösa det? Ekonomin känns som det minsta problemet eftersom den redan har en enkel lösning.
 
Det är inte mina medarbetare för det första!
O du läst hela tråden så ser du även att jag aldrig haft för avsikt att stanna länge, max ett år och nu har det gått längre än så.
Man måste ha attityd för att klara det här jobbet. Att jag inte utvecklas speciellt mycket längre är ren fakta. Det är samma sak varje dag och jag arbetar mycket på egen hand, träffar sällan folk vilket får mig att bli smått galen och dom jag känner har jag bara en sak gemensamt med. Så socialt liv har jag knappt.

Ingen har tidigare stannat så länge som jag har och du vet ingenting om mig själv eller hur det är att vara i min sits, så du ska inte döma. Hade du själv stannat? Hade mim chef velat anställa dig? Tvivlar på det. Chefen är grymt nöjd med mig så du har noll koll på vem jag är och hur jag är som anställd.

Kommer chefen med ett bra förslag så stannar jag ett år till men jag har varit öppen med att jag har andra framtidsplaner.

Vad menar du med att jag inte delar uppfattningen om hästhanteringen!!? Har du drömt det?
Hästhanteringen i mitt stall är väldigt god, chefen är en väldigt duktig ryttare och hästmänniska.

Det är inte alls så att allt är fel här, lönen är fel och jag saknar Sverige. Jobbet är ett drömjobb förövrigt, annars hade jag inte stannat så länge som jag gjort och inte ens tackat ja till att prata om lönen.

För mig gäller det att fatta ett beslut för att kunna gå vidare och därför tänker jag inte godta en lön jag inte är nöjd med. Svårare än så är det inte. Jag kommer knappast stanna för att vara snäll, även om jag tycker väldigt bra om min chef vilket gör det hela svårare.
Nu gäller det att intyga mig själv om att jag gör rätt och kommer vi inte överens så är det för mitt eget bästa.

Du kastar bara skit ur dig och har du inget vettigt att komma med förutom att döma så får du gärna hålla det för dig själv.

Bortskämd är jag verkligen inte, jag har slitit hårt på många pla och om du tror att mitt jobb är ett liv i lyx så har du noll koll på hur det är att arbeta professionellt med hästar.

Det största problemet med din lön är att du slänger ut större delen av den disponibla delen på men lägenhet du inte brukar. Utan lägenheten så hade du haft gott om pengar. Skyll inte din lön på att du har usel ekonomi utan dina utgifter.
 
Det har jag full förståelse för, men hur ska lite mer pengar kunna lösa det? Ekonomin känns som det minsta problemet eftersom den redan har en enkel lösning.
Nej det är det största problemet. Jag kan nämligen gå ut på fritiden om jag har pengar. Sen skulle det bli tight även utan hyran eftersom jag ofta får be föräldrarna betala den när jag har extra utgifter här.
 
Jag lyssnar dygnet runt på tysk radio och det är typ så jag lärt mig det jag kan, har tyvärr inte tid att gå språkkurser.
Du kan ju bestämma dig för att idag ska jag försöka prata tyska tex på en tävling kan du beställa mat, fråga om vägen eller vad du vill göra på tyska. När jag var utomlands handlade jag alltid på landets språk tex
Jag gick också på bibliotek och lånade barnböcker som var lätta att läsa. Även barnprogram kunde vara lätta att förstå

Är din chef tysk kan ni ju komma överens om att ni ska prata tyska några minuter per dag

För många är det lättare att tex prata engelska om man kan det bättre. Då får man nog bara bestämma sig
 
Du kan ju bestämma dig för att idag ska jag försöka prata tyska tex på en tävling kan du beställa mat, fråga om vägen eller vad du vill göra på tyska. När jag var utomlands handlade jag alltid på landets språk tex
Jag gick också på bibliotek och lånade barnböcker som var lätta att läsa. Även barnprogram kunde vara lätta att förstå

Är din chef tysk kan ni ju komma överens om att ni ska prata tyska några minuter per dag

För många är det lättare att tex prata engelska om man kan det bättre. Då får man nog bara bestämma sig
Jag brukar beställa mat på tyska i restaurang och kan standardfraserna när man handlar.
Det där med att prata några fraser brukar vi göra men chef är sällan här och om han kommer så hinner vi typ inte prata så mycket. Mest under ridningen.
 
Sen skulle det bli tight även utan hyran eftersom jag ofta får be föräldrarna betala den när jag har extra utgifter här.
Då kanske det är en god idé att se över dina utgifter? :) Om din lön är förhållandevis normal-mot-bra vore det märkligt om du, med en god budget, inte kan leva ett OK liv på den.

Jag kan nämligen gå ut på fritiden om jag har pengar.
Språk kan man öva på även utan pengar! Jag har bott utomlands, och lärt mig språk, så vill du ha tips delar jag gärna med mig.
 
Woow! Räcker det? Hur ofta handlar du? Jag är verkligen kass på att planera matköp och handlar Varje dag (!!!) men då ofta småsaker, lunch och middag

Jag storhandlar en gång i månaden.

Handlar ofta sånt som är billigt som tex korv, kött, potatis, morötter, kålrötter mm

Vi är 2 i mitt hushåll varav den ena är en växande tonårsgrabb.

Jag gör mycket rotsaker i ugn, klyftpotatis, pannkaka, pastasåser, stroganoff av olika varianter mm och gärna soppa. Jag älskar soppor och det är billig mat som man kan låta stå på spisen medan man tex tar han om nåt i stallet.

Jag fyller bara på med bröd, mjölk, smör och ost mellan varven och undviker att småhandla och ser till handla när jag är mätt :D

Unnar sällan mig godis, glass och annat onödigt socker som man bara betalar för mycket pengar för sett till vilken nytta sånt gör.
 
Nej det är det största problemet. Jag kan nämligen gå ut på fritiden om jag har pengar. Sen skulle det bli tight även utan hyran eftersom jag ofta får be föräldrarna betala den när jag har extra utgifter här.

Men om det inte skulle räcka ens om du fick 6000 mer i handen per månad, då låter det ju helt enkelt som att det inte funkar för dig att ha ett låglöneyrke.

Byt arbetsplats till någonstans där du kan skaffa vänner du kan umgås med alldeles gratis efter jobbet?

Överlag låter det som att du är rätt pengafokuserad i ditt förhållningssätt: pengar skulle göra dig mindre ensam, pengar skulle göra jobbet mer meningsfullt, pengar motiverar till arbete, pengar är den bästa mätaren för vad man får ut av ett arbete, och så vidare. Att då harva runt i ett låglöneyrke utan större löneutvecklingsmöjligheter låter dödsdömt. Kanske skulle det passa dig bättre med ett arbete där lönen står mer i centrum, och har direkt koppling till insatsen? T ex säljjobb med bonussystem? Finansbranschen?
 
Senast ändrad:
Jag storhandlar en gång i månaden.

Handlar ofta sånt som är billigt som tex korv, kött, potatis, morötter, kålrötter mm

Vi är 2 i mitt hushåll varav den ena är en växande tonårsgrabb.

Jag gör mycket rotsaker i ugn, klyftpotatis, pannkaka, pastasåser, stroganoff av olika varianter mm och gärna soppa. Jag älskar soppor och det är billig mat som man kan låta stå på spisen medan man tex tar han om nåt i stallet.

Jag fyller bara på med bröd, mjölk, smör och ost mellan varven och undviker att småhandla och ser till handla när jag är mätt :D

Unnar sällan mig godis, glass och annat onödigt socker som man bara betalar för mycket pengar för sett till vilken nytta sånt gör.
Jag är tyvärr sockerberoende tror jag, jag måste äta någonting sött varje dag, behöver inte vara något dyrt eller mycket, en mars räcker.
Sen handlar jag bio produkter och hundmat.
 
@Sporthorse att "ströhandla" till lunch och middag varje dag är etablerat konstaterat drastiskt om man vill handla ekonomiskt . Det är typ det dyraste du kan göra och påverkar matkontot rejält .
 
Nej det är det största problemet. Jag kan nämligen gå ut på fritiden om jag har pengar. Sen skulle det bli tight även utan hyran eftersom jag ofta får be föräldrarna betala den när jag har extra utgifter här.
Om det blir tight även om du har rätt många tusenlappar mer så undrar jag hur du överhuvudtaget klarar dig nu? Ligger inte lägenheten tok-illa till får du ut betydligt mer i andrahandshyra än den kostar dig.

Du verkar riktigt bortskämd när du regelbundet låter föräldrarna betala din lägenhet. Du hade väl bil också? Den kostar även den när den står.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 858
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Varför görs det inget åt svartarbetet inom hästnäringen? Det är ju inte direkt en hemlighet. Det är ju snarare regel än undantag att...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 554
Senast: sjoberga
·
D
Distans Att Distanslistan är nedlagt har naturligtvis inte undgått någon. Detta faktum är naturligtvis oerhört trist och tråkigt för alla...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 468
Senast: limona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp