Löneförhöjning - beridare

Nu behöver jag lite tips!
Chefen frågade mig som sagt om det finns något sätt att få mig att stanna och jag svarade då med att förklara vad som gör att jag valt att gå vidare där alltså lönen är den stora orsaken. Har inte träffat chefen utan vi tog det via e-post. Fick svar att det kanske går att lösa så jag förväntar mig ett samtal kommande veckor. Hur högt bör jag lägga mig och tips inför samtalet? Chefen kanske går in på personliga saker som inte har med mig som anställd att göra, tex att dom gärna vill att jag stannar och kanske även går in på min privatekonomi som jag inte orkat diskutera igen.
 
@Sporthorse en löneförhandling är ju precis det - en förhandling .
Din privatekonomi ska öht inte vara ett motiv eller ett argument i en löneförhandling, den förhandlingen är en dialog mellan arbetsgivare och arbetstagare utifrån arbetsprestation och Vad den arbetsprestationen är värd i bägge parters ögon.

Du har ju fått många vettiga påtalanden ang det i tråden.
Jag hade lyssnat in ARB givaren utifrån att denne ställt frågan vad som krävs för att få dig att överväga att bli kvar. Till din fördel är ofta också om du kan få arbetsgivaren att ge ett bud ang lönen först , istället för att ARB givaren ber dig lägga ett bud. Då kan ni förhandla utifrån det och se var ni ev kan enas .
Blanda som sagt inte in din privat ekonomi (läs din tomma lägenhet i Stockholm som du betalar svindyra summor för trots att du är borta i åratal :eek: det har inget att göra med din arbetsgivare eller ditt jobb och är inte ett argument för högre lön ....:cool:

Jag tolkar dig som att du dock redan dragit in din privat ekonomi som argument tidigare ? Om det utifrån det skulle komma upp från din arbetsgivare så får du nog försöka styra bort från det och hålla argumenten för löne diskussion utifrån arbetsprestation och hur viktig din prestation anses vara .
Jag har nog lite svårt att tro att arbetsgivaren skulle vilja diskutera din privatekonomi självmant iof ?
 
Senast ändrad:
@Sporthorse en löneförhandling är ju precis det - en förhandling .
Din privatekonomi ska öht inte vara ett motiv eller ett argument i en löneförhandling, den förhandlingen är en dialog mellan arbetsgivare och arbetstagare utifrån arbetsprestation och Vad den arbetsprestationen är värd i bägge parters ögon.

Du har ju fått många vettiga påtalanden ang det i tråden.
Jag hade lyssnat in ARB givaren utifrån att denne ställt frågan vad som krävs för att få dig att överväga att bli kvar. Till din fördel är ofta också om du kan få arbetsgivaren att ge ett bud ang lönen först , istället för att ARB givaren ber dig lägga ett bud. Då kan ni förhandla utifrån det och se var ni ev kan enas .
Blanda som sagt inte in din privat ekonomi (läs din tomma lägenhet i Stockholm som du betalar svindyra summor för trots att du är borta i åratal :eek: det har inget att göra med din arbetsgivare eller ditt jobb och är inte ett argument för högre lön ....:cool:
I ärlighetens namn så vill jag varken vara snäll eller tacksam mot min chef om han nu hellre väljer att höja min lön så att jag kan betala lägenhet i Stockholm, jag har ju sagt mitt och det är att jag inte kan stanna då lönen inte räcker. Han vet varför den inte räcker och jag är fullt medveten om att det här yrket aldrig kommer ge mig samma lön som ett yrke inom min utbildning hemma i Sverige där lönerna generellt är BETYDLIGT högre! Även arbetsvillkor och lagar ser tusen gånger bättre ut för den anställda i kära Sveriges!

Han får mer än gärna välja att låta mig gå om mitt bud är för högt och då leta rätt på en annan beridare. Inte mitt problem egentligen.

För mig kommet det nästan bli skönt om vi inte kommer överens eftersom jag aldrig kommer stanna här livet ut. Tvivlar iaf mycket starkt på det.

Jag ser mig som snäll och väldigt hårt arbetande som ställer upp med att jobba för en lön som inte räcker i några månader till och som dessutom inte ens fått ut hela min semester eftersom chefen tror att jag inte har koll. Blir faktiskt lite arg när jag tänker på det. Han ska vara tacksam över att jag gör det jobb jag gör och inte bara sticker som tidigare anställda gjort utan att hålla uppsägningstiden.
 
@Sporthorse haha ok . Men varför överväger du öht att stanna då typ om du är missnöjd och ändå enl tidigare som jag tolkat dig, tänkt stanna något år till , oavsett ? Fattar inte riktigt ? :p

Hoppas det var tydligt att mitt svar var i direkt respons på att du frågade om tips/råd inför samtalet med chefen och hur du bäst går in i ett sånt samtal osv ?
Självklart har jag varken avsett att du ska vara snäll eller tacksam om din chef erbjuder sig att höja din lön ? Vet inte hur du tolkade mitt svar ? Tvärtom så avser svaret att det kan vara till din fördel om du får arbetsgivaren att först lägga sitt bud , och sen förhandla utifrån det, än att du först går ut med ditt bud för då tar ju givetvis din chef det om hen kan, även om hen i princip hade kunnat tänka sig ännu högre .
 
Senast ändrad:
@Sporthorse haha ok . Jag har inte fattat den biten . Men varför överväger du öht att stanna då typ om du är missnöjd och ändå enl tidigare som jag tolkat dig, tänkt stanna något år till , oavsett ? Fattar inte riktigt ? :p
Jag trivs med jobbet men vill inte arbeta här om jag inte tjänar på det. Rent kunskapsmässigt så känner jag inte att jag utvecklas speciellt mycket men jag trivs med att sköta mig själv, planera min dag hur jag vill bara jag får allt gjort och sen har jag börjat tycka väldigt bra om min chef, men det ska ju inte förändra hur jag värderar min arbetskraft.
Jag har tidigare blivit erbjuden ett annat jobb med högre lön som jag tackade nej till men den dörren står ju öppen om jag nu väljer att bara byta arbetsplats men inte yrke, fast det sker nog inte.

Jag är velig för att jag trivs sjukt bra vissa dagar och andra dagar är jag så less att jag ser mig som en riktig idiot som utsätter mig själv för detta. Vissa dagar är en pina, andra helt Amazing.
 
Och du - ska vi dra in privatekonomi i det hela och att lönerna är mycket lägre än för samma jobb hemma i Sverige och att du vill "gå med vinst" : så skulle du få en ökning du är nöjd med som gör att du väljer att stanna , så privatekonomiskt sett hade det ju varit otroligt ekonomiskt klokt då att faktiskt ändå leasa ut din obebodda Stockholms lägenhet och kunna spara de pengarna ...;)
 
@Sporthorse haha ok . Men varför överväger du öht att stanna då typ om du är missnöjd och ändå enl tidigare som jag tolkat dig, tänkt stanna något år till , oavsett ? Fattar inte riktigt ? :p

Hoppas det var tydligt att mitt svar var i direkt respons på att du frågade om tips/råd inför samtalet med chefen och hur du bäst går in i ett sånt samtal osv ?
Självklart har jag varken avsett att du ska vara snäll eller tacksam om din chef erbjuder sig att höja din lön ? Vet inte hur du tolkade mitt svar ? Tvärtom så avser svaret att det kan vara till din fördel om du får arbetsgivaren att först lägga sitt bud , och sen förhandla utifrån det, än att du först går ut med ditt bud för då tar ju givetvis din chef det om hen kan, även om hen i princip hade kunnat tänka sig ännu högre .
Jag ska låta arbetsgivaren komma med en lösning som han skrev att han kanske kunde göra. Jag kommer inte fråga eller förklara mitt beslut innan han öppnar upp för förhandling.

Vem vet, han kanske redan kollar andra alternativ och om han gör det så har han ju gott om tid på sig att hitta någon passande.

Så svårt kan det knappast vara med tanke på att alla som jag känner och kommer från tex Tjeckien arbetar 7 dagar i veckan för halva min lön svart!!
Dom vet inte ens att dom jobbar svart utan kallar det deltidsjobb! Hur kan man kalla det för deltidsjobb och aldrig ha ledigt och nästan bo i stallet? Inte vara anställd eller betala skatt? Märkligt.

Ibland är jag trött på att ha så obildade personer runt mig. Det gör mig frustrerad för jag kan aldrig hålla ett ordentligt samtal om annat än solbränna, kläder och såklart hästar och jobbet.

Men sen har dom inte samma grundutbildning för ridning och hästhantering heller.
 
Jag tycker att du låter extremt bortskämd och att du verkar ha en översittar-attityd.

Du idiotförklarar dina medarbetare, du verkar inte dela uppfattningen om hästhanteringen och ridningen, du tycker inte att du utvecklas på jobbet, du tycker att det känns skönt om du och chefen inte kommer överens så att du kan få åka hem. Du tycker att du är snäll och hårt arbetande för en lön som du anser inte räcker. Du tycker att arbetsgivaren ska vara tacksam för att du jobbar

Du visste väl vilka arbetstider och lön du hade innan du började jobba?
Varför tog du jobbet när du nästan allt är fel?

Jag hade inte varit sugen på att ha dig anställd med den attityden du uppvisar här.
 
Jag tycker att du låter extremt bortskämd och att du verkar ha en översittar-attityd.

Du idiotförklarar dina medarbetare, du verkar inte dela uppfattningen om hästhanteringen och ridningen, du tycker inte att du utvecklas på jobbet, du tycker att det känns skönt om du och chefen inte kommer överens så att du kan få åka hem. Du tycker att du är snäll och hårt arbetande för en lön som du anser inte räcker. Du tycker att arbetsgivaren ska vara tacksam för att du jobbar

Du visste väl vilka arbetstider och lön du hade innan du började jobba?
Varför tog du jobbet när du nästan allt är fel?

Jag hade inte varit sugen på att ha dig anställd med den attityden du uppvisar här.
Det är inte mina medarbetare för det första!
O du läst hela tråden så ser du även att jag aldrig haft för avsikt att stanna länge, max ett år och nu har det gått längre än så.
Man måste ha attityd för att klara det här jobbet. Att jag inte utvecklas speciellt mycket längre är ren fakta. Det är samma sak varje dag och jag arbetar mycket på egen hand, träffar sällan folk vilket får mig att bli smått galen och dom jag känner har jag bara en sak gemensamt med. Så socialt liv har jag knappt.

Ingen har tidigare stannat så länge som jag har och du vet ingenting om mig själv eller hur det är att vara i min sits, så du ska inte döma. Hade du själv stannat? Hade mim chef velat anställa dig? Tvivlar på det. Chefen är grymt nöjd med mig så du har noll koll på vem jag är och hur jag är som anställd.

Kommer chefen med ett bra förslag så stannar jag ett år till men jag har varit öppen med att jag har andra framtidsplaner.

Vad menar du med att jag inte delar uppfattningen om hästhanteringen!!? Har du drömt det?
Hästhanteringen i mitt stall är väldigt god, chefen är en väldigt duktig ryttare och hästmänniska.

Det är inte alls så att allt är fel här, lönen är fel och jag saknar Sverige. Jobbet är ett drömjobb förövrigt, annars hade jag inte stannat så länge som jag gjort och inte ens tackat ja till att prata om lönen.

För mig gäller det att fatta ett beslut för att kunna gå vidare och därför tänker jag inte godta en lön jag inte är nöjd med. Svårare än så är det inte. Jag kommer knappast stanna för att vara snäll, även om jag tycker väldigt bra om min chef vilket gör det hela svårare.
Nu gäller det att intyga mig själv om att jag gör rätt och kommer vi inte överens så är det för mitt eget bästa.

Du kastar bara skit ur dig och har du inget vettigt att komma med förutom att döma så får du gärna hålla det för dig själv.

Bortskämd är jag verkligen inte, jag har slitit hårt på många pla och om du tror att mitt jobb är ett liv i lyx så har du noll koll på hur det är att arbeta professionellt med hästar.
 
Senast ändrad:
Låter jag verkligen så negativ och bortskämd? Om jag gör det så kan jag väl nämna alla bra saker med jobbet
Jag känner att det jag gör i mitt arbete ger resultat och jag får mycket feedback på mitt arbete.
Jag har väldigt goda relationer med min chef och dom 2 under mig
Jag kan styra dagen till stor del själv
Jag trivs egentligen väldigt bra här med mina arbetsuppgifter och hästarna

Negativt är att jag känner psykisk stress över ekonomin och den sociala delen
 
Det är inte alls så att allt är fel här, lönen är fel och jag saknar Sverige.
Fast lönen är ju, som redan påpekats, inte alls fel. Det är du som anser att du ska ha exceptionellt hög lön bara för att du själv har väldigt dåligt ekonomiskt sinne.

Det är helt okej att vilja säga upp sig, oavsett skäl, men det är tröttsamt att du så många gånger väljer att inte alls se din del i det här.
 
Fast ekonomin är ju inga problem om du hyr ut din lägenhet.
Det låter rätt bortskämt att gnälla över lönen och att du inte har pengar när du sitter på en tom lägenhet som du inte behöver. Dagens i-landsproblem deluxe.
Fast det går inte att lösa med så kort varsel.
Just nu finns inga lediga förråd, man får ställa sig i kö. Har massa saker som jag måste flytta vid ev uthyrning. Sen har jag skrivit att det ev kan vara en lösning, men även om jag hyr ut den så vill jag ha lite mer pengar att röra mig med.
 
@Sporthorse dina motiveringar blir väldigt svåra att följa. I tex inlägg #43 skriver du att du är missnöjd med chefen som snott dig på semester för att han tror att du inte har koll. som ett exempel. I andra inlägg har du nämnt att din chef har anställda för skitlöner, och att alla typ drar från tjänsten tillslut för att de inte står ut.

Att skriva en sak som "min chef ska vara tacksam över mig, och att jag inte gör som andra och struntar i uppsägningstiden" är också märkligt.
Ett arbete är ett samarbete mellan arbetsgivare och arbetstagare. Ingendera parten behöver eller ska vara "tacksam".
 
Fast det går inte att lösa med så kort varsel.
Just nu finns inga lediga förråd, man får ställa sig i kö. Har massa saker som jag måste flytta vid ev uthyrning. Sen har jag skrivit att det ev kan vara en lösning, men även om jag hyr ut den så vill jag ha lite mer pengar att röra mig med.

Fast som jag har förstått det har du varit där rätt länge, dvs du har haft lång tid att lösa lägenheten.
Men vill du ha ännu mer pengar ät det ju bara att åka hem, jag ser verkligen inte att drt finns något problem öht.
 
Fast det går inte att lösa med så kort varsel.
Just nu finns inga lediga förråd, man får ställa sig i kö. Har massa saker som jag måste flytta vid ev uthyrning. Sen har jag skrivit att det ev kan vara en lösning, men även om jag hyr ut den så vill jag ha lite mer pengar att röra mig med.

Men vaddå? du har ju haft ett år på dig att lösa det och har fortfarande inte gjort det????
 
@Sporthorse dina motiveringar blir väldigt svåra att följa. I tex inlägg #43 skriver du att du är missnöjd med chefen som snott dig på semester för att han tror att du inte har koll. som ett exempel. I andra inlägg har du nämnt att din chef har anställda för skitlöner, och att alla typ drar från tjänsten tillslut för att de inte står ut.

Att skriva en sak som "min chef ska vara tacksam över mig, och att jag inte gör som andra och struntar i uppsägningstiden" är också märkligt.
Ett arbete är ett samarbete mellan arbetsgivare och arbetstagare. Ingendera parten behöver eller ska vara "tacksam".
Nej det är inte MIN chef som har anställda för skitlöner!!! Det jag skrev om är två andra tjejer som jobbar svart!! Mim chef har aldrig haft anställda svart!! Jösses!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 858
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Varför görs det inget åt svartarbetet inom hästnäringen? Det är ju inte direkt en hemlighet. Det är ju snarare regel än undantag att...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 554
Senast: sjoberga
·
D
Distans Att Distanslistan är nedlagt har naturligtvis inte undgått någon. Detta faktum är naturligtvis oerhört trist och tråkigt för alla...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 468
Senast: limona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp