Löneförhöjning - beridare

@Sporthorse
För mig låter det som att du har misslyckats med att skapa dig ett liv i Tyskland och därför längtar hem igen, men att du inte vill åka hem på grund av just hemlängtan. Jag får verkligen intrycket av att du istället letar fel för att hitta en, enligt dig, godtagbar anledning att flytta hem igen.
Till exempel skriver du att chefen försöker snuva dig på semestern, men samtidigt skriver du att chefen ibland glömmer grejer och när du påminner så löser det sig direkt. Kan han helt enkelt ha glömt hur mycket semester du ska ha? Dessutom har du bara jobbat där i ett år, och normalt sett får man väl ingen semester första året utan först andra året när man sas har jobbat in semestern.

Tror du att det kan stämma eller är jag helt ute och cyklar?
 
@Sporthorse
För mig låter det som att du har misslyckats med att skapa dig ett liv i Tyskland och därför längtar hem igen, men att du inte vill åka hem på grund av just hemlängtan. Jag får verkligen intrycket av att du istället letar fel för att hitta en, enligt dig, godtagbar anledning att flytta hem igen.
Till exempel skriver du att chefen försöker snuva dig på semestern, men samtidigt skriver du att chefen ibland glömmer grejer och när du påminner så löser det sig direkt. Kan han helt enkelt ha glömt hur mycket semester du ska ha? Dessutom har du bara jobbat där i ett år, och normalt sett får man väl ingen semester första året utan först andra året när man sas har jobbat in semestern.

Tror du att det kan stämma eller är jag helt ute och cyklar?
Det kan stämma, jag är inne på mitt andra år nu och då borde jag väl ha rätt till hela min semester? Eller har jag blandat ihop någonting nu? Planen var att jag skulle ta ut 3 veckor i höst men då tänkte jag att jag åker hem tidigare. Mina bästa vänner har stuckit och jag är kvar här ensam. Jag kan åka in till stan ibland men det känns rätt meningslöst att sitta där själv. Idag ringde en av mina andra vänner och ville ut på middag men jag är pank :(
Hon har ju sin kompis från samma land och umgås oftare med henne känns det som vilket jag kan förstå, jag gjorde samma sak när dom svenska tjejerna jobbade i närheten.
Vi hade mer gemensamt.

Nu har jag hittat på massa extra arbetsuppgifter åt mig för att skippa tänka så mycket. Min chef säger att jag tänker alldeles för mycket, och blir stressad av det och det stämmer till 100% :rofl:
 
Det kan stämma, jag är inne på mitt andra år nu och då borde jag väl ha rätt till hela min semester? Eller har jag blandat ihop någonting nu? Planen var att jag skulle ta ut 3 veckor i höst men då tänkte jag att jag åker hem tidigare. Mina bästa vänner har stuckit och jag är kvar här ensam. Jag kan åka in till stan ibland men det känns rätt meningslöst att sitta där själv. Idag ringde en av mina andra vänner och ville ut på middag men jag är pank :(
Hon har ju sin kompis från samma land och umgås oftare med henne känns det som vilket jag kan förstå, jag gjorde samma sak när dom svenska tjejerna jobbade i närheten.
Vi hade mer gemensamt.

Nu har jag hittat på massa extra arbetsuppgifter åt mig för att skippa tänka så mycket. Min chef säger att jag tänker alldeles för mycket, och blir stressad av det och det stämmer till 100% :rofl:

Jag har ingen aning om hur mycket semester du har rätt till. Kolla kontraktet?
Men det brukar väl vara så här i Sverige att under första året som tillsvidareanställd får man bara obetald semester, sen när man jobbat ett år så har man tjänat in den betalade semestern. Jobbar man på timme får man ju semesterersättning på lönen varje månad, eftersom man då inte får någon betald semester alls.

Alltså, vill du stanna kvar och trivas behöver du ju skapa dig ett liv där nere. Det kräver både tid och arbete, och det låter för mig som om du hittills inte gjort någon större ansträngning att bygga ett liv.
Frågan är ju vad du själv känner att du vill helst, åka hem igen eller stanna kvar?
 
@Sporthorse förlåt med det är som sagt verkligen nästintill omöjligt att få rätsida på dina olika inlägg .
Ang semestern så skriver du först att chefen snott dig på dagar för att denne tror du "inte har koll" . Nu skriver du ett inlägg och frågar hur semester fungerar och vad som gäller?
Varför pratar du inte med din chef ? Eller kollar i lugn och ro upp semesterlagar i relation till ert vita avtal osv ?
Jag förstår verkligen inte din tråd alls som jag redan sagt, även om
Jag gett dig råd utifrån din exakta fråga hur du kan förbereda dig för ett lönesamtal , och även responderat på din uttalat enligt dig dåliga ekonomi osv .
 
@Sporthorse förlåt med det är som sagt verkligen nästintill omöjligt att få rätsida på dina olika inlägg .
Ang semestern så skriver du först att chefen snott dig på dagar för att denne tror du "inte har koll" . Nu skriver du ett inlägg och frågar hur semester fungerar och vad som gäller?
Varför pratar du inte med din chef ? Eller kollar i lugn och ro upp semesterlagar i relation till ert vita avtal osv ?
Jag förstår verkligen inte din tråd alls som jag redan sagt, även om
Jag gett dig råd utifrån din exakta fråga hur du kan förbereda dig för ett lönesamtal , och även responderat på din uttalat enligt dig dåliga ekonomi osv .
Ja du har hjälpt mig mycket. Tack så mycket :) Jag väntar på att chefen ska återvända från Holland så nu går tankarna på högvarv som vanligt och det är väl därför mina inlägg kan bli svårt att följa ibland.
Jag får varva ner tankeverksamhet lite. Har ju fått bra tips och råd av flera stycken nu.
Ber om ursäkt för förvirringen
 
Mitt förslag:
1. Lär dig tyska. Du skriver att du inte hinner gå språkkurser, samtidigt vill du ha mer stimulans än jobbet ger och tycks behöva mer socialt nätverk. Att lära sig språket ger båda. Prioritera det!

2. Hyr ut lägenheten i Sverige. Med tanke på hur bostadssituationen ser ut i Stockholm kan det inte vara svårt och du kan förmodligen tjäna en slant (det är väl rimligt om du hyr ut möblerat). Jag har en vän som delvis jobbar i ett annat land och då hyr ut sin lägenhet i innerstan. Hen har aldrig haft några problem.

3. Beträffande stimulans av jobbet - kan du inte prata med din chef? Det finns kanske någon åtgärd som ni kan göra för att öka din trivsel och dina möjligheter till intellektuell stimulans. Chefen verkar ok. Han betalar dig vettig lön (enligt läget i landet + bransch) och vill verkligen att du ska stanna. Dessutom har han, om jag minns rätt, själv ett utmanande yrke och borde förstå de aspekterna.

4. Styr upp din ekonomi. Själv är jag en mästare på att göra av med pengar, så rådet låter underligt från mig. Men jag fattar att du inte har tid med språkkurser och inte får ihop ekonomin om du handlar varje dag! Du kan säkert få råd här. Har du frys kan du göra matlådor mm.
 
Ska tillägga om språket:

Att lära sig tyska är inte bara ett sätt att få en rikare vardag nu. Det är också en investering i framtiden. Om du återvänder till Sverige och kontorsjobb kan kunskaper i tyska öppna dörrar till nya, spännande jobb och arbetsgivare.

Att bo i ett land är det bästa sättet att lära sig ett nytt språk. Du har en jättemöjlighet att kompetensutveckla dig själv för framtiden - och tar den inte? Samtidigt säger du att du inte blir stimulerad på jobbet?

Helt obegripligt för mig!O_o
 
Fast det är verkligen inte så himla lätt att lära sig tyska! Med ett fysiskt jobb som TS har så är man nog rätt mör i kroppen på kvällen, det är ju under dagtid som bästa chansen finns att lära sig men det verkar som de andra stalljobbarna inte är tyska heller, då blir det ju jättesvårt. Har man sen inget socialt liv så blir det rätt trist också....och jo, pengar löser ju faktiskt många saker i livet så det kan jag mycket väl förstå att TS ser som viktigt. Och just den biten verkar ju som den går att lösa, dvs begära löneförhöjning och hyra ut lägenhet.
Jag är ledsen men ni som aldrig åkt iväg o bott utomlands utan familj o vänner kan inte fatta hur det känns jag lovar. Ibland längtar man hem så man kan inte tänka på annat och då blir allt runtomkring nattsvart. Sen finns det ju såklart alltid möjlighet att förändra saker och ingen lär göra det åt TS men sluta racka ned på henne, trampa en dag i hennes skor istället.
 
Fast det är verkligen inte så himla lätt att lära sig tyska! Med ett fysiskt jobb som TS har så är man nog rätt mör i kroppen på kvällen, det är ju under dagtid som bästa chansen finns att lära sig men det verkar som de andra stalljobbarna inte är tyska heller, då blir det ju jättesvårt. Har man sen inget socialt liv så blir det rätt trist också....och jo, pengar löser ju faktiskt många saker i livet så det kan jag mycket väl förstå att TS ser som viktigt. Och just den biten verkar ju som den går att lösa, dvs begära löneförhöjning och hyra ut lägenhet.
Jag är ledsen men ni som aldrig åkt iväg o bott utomlands utan familj o vänner kan inte fatta hur det känns jag lovar. Ibland längtar man hem så man kan inte tänka på annat och då blir allt runtomkring nattsvart. Sen finns det ju såklart alltid möjlighet att förändra saker och ingen lär göra det åt TS men sluta racka ned på henne, trampa en dag i hennes skor istället.
Ja, just idag är en sån dag känner jag redan från start! igår var tanken att jag skulle ut med en kompis men hon var så trött efter jobbet att det inte blev av. Sen var det regnigt hela dagen så att dra runt ensam på stan kändes sådär. Istället satt jag hemma och tänkte igen :( usch, just nu känns det som att jag vill hem oavsett lön. Mår inte alls bra idag! Men en tysk tjej jag lärt känna kanske kommer förbi och håller mig sällskap några timmar. Det är typ bara henne jag IBLAND umgås med som inte har någon hädtbakgrund men hon har ett jobb och bor 40 min härifrån så henne ser jag väldigt sällan.
 
Ja som jag svarat tidigare så måste du få ordning på ditt sociala liv, det är det som kommer att avgöra om du vill stanna eller åka hem.
 
Fast det är verkligen inte så himla lätt att lära sig tyska! Med ett fysiskt jobb som TS har så är man nog rätt mör i kroppen på kvällen, det är ju under dagtid som bästa chansen finns att lära sig men det verkar som de andra stalljobbarna inte är tyska heller, då blir det ju jättesvårt. Har man sen inget socialt liv så blir det rätt trist också....och jo, pengar löser ju faktiskt många saker i livet så det kan jag mycket väl förstå att TS ser som viktigt. Och just den biten verkar ju som den går att lösa, dvs begära löneförhöjning och hyra ut lägenhet.
Jag är ledsen men ni som aldrig åkt iväg o bott utomlands utan familj o vänner kan inte fatta hur det känns jag lovar. Ibland längtar man hem så man kan inte tänka på annat och då blir allt runtomkring nattsvart. Sen finns det ju såklart alltid möjlighet att förändra saker och ingen lär göra det åt TS men sluta racka ned på henne, trampa en dag i hennes skor istället.
Jag har bott utomlands och det är just därför jag gav mina råd. Jag vet själv att man bara tex kan lära sig ett språk om man försöker och anstränger sig
Tex genom att säga att jag bara ska prata tyska och inte engelska.
Jag övade mig hela tiden i mitt vardagliga liv.
Vill man inte få ut och träffa folk kan man ju se om det finns bibliotek och låna barnböcker etc.
Ibland finns tex tv och radioprogram som riktar sig till invandrare eller barn och är lättare att förstå

Men det gäller ju då att man vill det. Om TS vill hem är det ju inget fel att åka hem.
 
Fast det är verkligen inte så himla lätt att lära sig tyska! Med ett fysiskt jobb som TS har så är man nog rätt mör i kroppen på kvällen, det är ju under dagtid som bästa chansen finns att lära sig men det verkar som de andra stalljobbarna inte är tyska heller, då blir det ju jättesvårt. Har man sen inget socialt liv så blir det rätt trist också....och jo, pengar löser ju faktiskt många saker i livet så det kan jag mycket väl förstå att TS ser som viktigt. Och just den biten verkar ju som den går att lösa, dvs begära löneförhöjning och hyra ut lägenhet.
Jag är ledsen men ni som aldrig åkt iväg o bott utomlands utan familj o vänner kan inte fatta hur det känns jag lovar. Ibland längtar man hem så man kan inte tänka på annat och då blir allt runtomkring nattsvart. Sen finns det ju såklart alltid möjlighet att förändra saker och ingen lär göra det åt TS men sluta racka ned på henne, trampa en dag i hennes skor istället.
Jag har också bott utomlands. Därtill har jag ytterligare indirekt erfarenhet genom min mamma som var ett ensamkommande flyktingbarn. Så jag har gått en del i sådana skor, även om mina är annorlunda än TS.

Jag har även erfarenhet av människor utan svenska som arbetar i fysiskt krävande jobb (arkeolog - det är inte att peta i lugn takt med tandborste. Och jag har även jobbat med hästar) som lyckas lära sig svenska. Och även de som inte gör det. Självklart har man olika lätt att lära sig språk, men att man har ett fysiskt krävande jobb behöver inte vara ett hinder.

Om TS vill åka hem ska hon naturligtvis göra det. Om hon väljer att stanna tror jag fortfarande att försöka lära sig språket och satsa på det är en rimlig prioritering.
 
Jag har bestämt mig för att åka hem.
Har fått svar från ett intressant jobb inom yrket jag har pluggat till hemma i Sverige så det får bli så :) jag ska köpa egen häst istället.

Det känns skönt nu!! '
Skönt att du tagit ett beslut och att det känns rätt för dig .

Ang språk och flytta till ett annat land och inte känna någon osv så känner jag väl till det och hur tufft det kan vara . De flesta som svarat i tråden verkar ha svarat klokt och med erfarenhet av vad sånt innebär i bagaget .

Skönt för dig oavsett beslut att beslut känns rätt !
 
Skönt att du tagit ett beslut och att det känns rätt för dig .

Ang språk och flytta till ett annat land och inte känna någon osv så känner jag väl till det och hur tufft det kan vara . De flesta som svarat i tråden verkar ha svarat klokt och med erfarenhet av vad sånt innebär i bagaget .

Skönt för dig oavsett beslut att beslut känns rätt !
Ja och jag har fått en väldigt bra förståelse för invandrare. Dels hur tjatigt det är när varje människa man träffar frågar var man kommer ifrån, dels hur utanför man känner sig som inte kan hänga med i nyheter och tv och även hur lång tid det kan ta att lära sig ett nytt språk :rofl:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 858
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Varför görs det inget åt svartarbetet inom hästnäringen? Det är ju inte direkt en hemlighet. Det är ju snarare regel än undantag att...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 554
Senast: sjoberga
·
D
Distans Att Distanslistan är nedlagt har naturligtvis inte undgått någon. Detta faktum är naturligtvis oerhört trist och tråkigt för alla...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 468
Senast: limona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp