lön enligt avtal

Sv: lön enligt avtal

Vidare kommentarer är rätt överflödiga, Det står rätt klart att du inte är intresserad av att verka för förbättrade arbetsföhållanden inom hästnäringen...


Har jag skrivit någonstans att jag tycker dåliga arbetsförhållanden är bra?

Det jag påstår är att jag tycker att man ska kunna erbjuda anställda ersättning där det ingår saker som fri bostad, mat och hästinkvartering. För många anställda är detta en bra lösning, sen finns det givetvis de som inte tycker det, men de är ju inte tvingade att ta arbetet under sådana villkor.
 
Sv: lön enligt avtal

Det är väl klart att man kan. Det är många som gör det.

MEN det är en skattepliktig förmån och ska räknas som lön, d v s mottageren ska skatta och arbetsgivaren betala arbetsgivaravgifter.
 
Sv: lön enligt avtal

Det är väl klart att man kan. Det är många som gör det.

MEN det är en skattepliktig förmån och ska räknas som lön, d v s mottageren ska skatta och arbetsgivaren betala arbetsgivaravgifter.


Nu tror jag nog att det är ganska mycket svart. Fast ifall man inte vet något annat i ett specifikt fall får man väl ändå förutsätta att det är vitt. Det känns som att en del tar för givet att alla sådana anställningar alltid är svarta.
 
Sv: lön enligt avtal

Har jag skrivit någonstans att jag tycker dåliga arbetsförhållanden är bra?

Det jag påstår är att jag tycker att man ska kunna erbjuda anställda ersättning där det ingår saker som fri bostad, mat och hästinkvartering. För många anställda är detta en bra lösning, sen finns det givetvis de som inte tycker det, men de är ju inte tvingade att ta arbetet under sådana villkor.

Jag håller med om att det är en bra lösning när det fungerar. Men det skall då även finnas trygghetsvillkor med i avtalet.

Det får inte vara så att arbetsgivaren när som hon/han tycker det kan sparka hästskötaren/arbetsryttaren från gården med två sekunders varsel. Är det ett boende i avtalet är det rimligt med en till tre månaders uppsägningstid för bägge parter. Annars måste arbetsgivaren betala så att man har råd med ett dubbelt boende.

Det får inte bli så att man blir ställd utan boende bara för att arbetsgivaren tycker vissa saker eller inte accepterar andra saker. Vet en del fall där arbetsgivaren inte accepterarat att följa Arbetsmiljölagen och då valt att göra sig av med personalen istället för att anpassa sig efter Arbetsmiljölagen. Så får det inte vara!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 115
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 023
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 624
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 379
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp