lön enligt avtal

Sv: lön enligt avtal

Och inte ovanligt har många ett boende som kanske måste betalas ändå. Att då få betala för dubbelt boende genom lägre lön är nästan stöld. Men så länge en del inte vet bättre så lär det förbli så här. Men i och med att Ridsport för att nämna någn av flera fått upp ögonen för sådana "arbetsvillkor" så lär förhopningsvis många inse värdet av utfört arbete och inte ställa upp på att arbeta under "slavkontrakt" längre.


Fast har man ett eget boende som man inte vill släppa så kanske man inte bör tacka ja til ett jobb där en stor del av lönen är tillgång till boende.

Lite ansvar har ju faktiskt den som söker jobbet att inte tacka ja till kobb med alltför usel lön.
 
Sv: lön enligt avtal

Gratis boende i ett litet rum i ridhuset ingick, utan fönster och vägg i vägg med hästar i uteboxar! ;) Och del i gemensamt kök/vardagsrum. Hade aldrig betalat mer än 1500kr för ett sånt boende mitt ute på landet.
Men även 6000kr före skatt för ca 325 arbetstimmar/månad är inte mycket. Det räckte knappt till maten så mycket som man var tvungen att pressa i sig på tre mål/dag om man skulle orka med.


Ett sådant boende är inte skäligt enligt Arbetsmiljölagen och direkt olagligt enligt Lagen om skydd mot olycka. Det kan funka som nödlösning över en natt men inte som ett permanent boende. De finns exempelvis krav på brandlarm, nödutrymningsvägar etc.

Och i Arbetsmiljölagen finns det beskrivet övriga krav avseende omklädningsrum, dusch och tvättmöjligheter. Tillgång till saker som handdukar, arbetskläder, skyddsskor. Allt som en arbetsgivare skall hålla med i en dylik verksamhet.

Acceptera aldrig sådana förhållanden. Anmäl dem till Arbetsmiljöverket och Räddningstjänsten i den kommun som verksamheten bedrivs. Arbetsmiljöverket har en bra hemsida där man lätt kan göra en anmälan och beskriva arbetsmiljöproblemen.

Sådana här arbetsförhållanden kan och får inte accepteras och måste uppmärksammas. De arbetsgivare/verksamhetsansvariga som tror att de får göra så här måste lyftas fram i ljuset...

Jag var en kort tid på ett ställe som hade tre tjejer på praktik. De hade bland annat inte fått möjlighet att tvätta sina kläder på tre veckor. Jag gjorde direkt en anmälan till ovan nämnda myndigheter samt anmälde även rektorn på skolan som praktikanterna kom ifrån.

Kan väl säga att den rektorn ser idag över sin verksamhet avseende elevernas praktikplatser. Den praktikplats som inte följer Arbetsmiljölagen eller Lagen om skydd mot olycka kan i fortsättningen drömma om att få några praktikanter...
 
Sv: lön enligt avtal

Gratis boende i ett litet rum i ridhuset ingick, utan fönster och vägg i vägg med hästar i uteboxar! ;) Och del i gemensamt kök/vardagsrum. Hade aldrig betalat mer än 1500kr för ett sånt boende mitt ute på landet.
Men även 6000kr före skatt för ca 325 arbetstimmar/månad är inte mycket. Det räckte knappt till maten så mycket som man var tvungen att pressa i sig på tre mål/dag om man skulle orka med.


Det lät ju inte som det roligaste boendet. Fast ifall det handlar om bra boende + fri mat + fri uppstallning av en egen häst kan jag nog tycka att det handlar om summor som motsvarar kanske 10 000 kr efter skatt. För dig hade ju t.ex. fri mat nästan varit värt 6000 kr. Tänk på att man idag knappast får ett studentrum under 3000 kronor. Hos några jag känner så bor stalltjejen i ett eget hus på gården, med fri uppvärmning så boendena kan vara väldigt olika.

Ta nu inte detta som personlig kritik. Men jag undrar faktiskt hur det kom sig att du gick med på att jobba för denna usla ersättning? En del av problemet är ju faktiskt att folk frivilligt tar desssa jobb, och den mänskliga naturen är ju sådan att folk inte vill betala mer än vad som behövs för att anställa någon.
Har jag två sökande till ett jobb och en är nöjd med 6000 kr och den andre vill ha 18 000 kronor så tror jag den med 6000 får jobbet ifall det inte finns något stort problem med den personen.
 
Sv: lön enligt avtal

Det lät ju inte som det roligaste boendet. Fast ifall det handlar om bra boende + fri mat + fri uppstallning av en egen häst kan jag nog tycka att det handlar om summor som motsvarar kanske 10 000 kr efter skatt. För dig hade ju t.ex. fri mat nästan varit värt 6000 kr. Tänk på att man idag knappast får ett studentrum under 3000 kronor. Hos några jag känner så bor stalltjejen i ett eget hus på gården, med fri uppvärmning så boendena kan vara väldigt olika.

Ta nu inte detta som personlig kritik. Men jag undrar faktiskt hur det kom sig att du gick med på att jobba för denna usla ersättning? En del av problemet är ju faktiskt att folk frivilligt tar desssa jobb, och den mänskliga naturen är ju sådan att folk inte vill betala mer än vad som behövs för att anställa någon.
Har jag två sökande till ett jobb och en är nöjd med 6000 kr och den andre vill ha 18 000 kronor så tror jag den med 6000 får jobbet ifall det inte finns något stort problem med den personen.

Men även ett bra boende måste avtalas i anställningskontrakt. Är det så att lönen är så låg att man inte har råd med ett eget boende utöver det man erbjuder på gården så måste saker som uppsägningstider avtalas. Det är ju inte en ny tid med "statarliv" som vi vill ha i dagens samhälle!

Normal uppsägningstid för ett hyreskontrakt är tre månader. Kan inte arbetsgivaren gå med på sådana villkor så handlar det om att betala en avtalsenlig lön så att man har råd med ett eget boende.

Och fri mat? Det finns reglerat i bland annat skattelagstiftningen vad den är värd. Räcker att titta på sjöfolkets villkor avseende mat och boende ombord. Det får nog vara rätt exklusiv mat om den värderas till 6000/månaden. Runt hälften är nog mer rimligt...
 
Sv: lön enligt avtal

Men även ett bra boende måste avtalas i anställningskontrakt. Är det så att lönen är så låg att man inte har råd med ett eget boende utöver det man erbjuder på gården så måste saker som uppsägningstider avtalas. Det är ju inte en ny tid med "statarliv" som vi vill ha i dagens samhälle!

Normal uppsägningstid för ett hyreskontrakt är tre månader. Kan inte arbetsgivaren gå med på sådana villkor så handlar det om att betala en avtalsenlig lön så att man har råd med ett eget boende.

Och fri mat? Det finns reglerat i bland annat skattelagstiftningen vad den är värd. Räcker att titta på sjöfolkets villkor avseende mat och boende ombord. Det får nog vara rätt exklusiv mat om den värderas till 6000/månaden. Runt hälften är nog mer rimligt...



När jag läser det du skriver får jag en känsla att du är fackligt aktiv. Det är mycket paragrafer och regler som säkert kan vara bra ibland.

Nu pratar jag om små företag med kanske ca. 10 hästar i träning. Ganska vanligt där jag bor.

I en sådan verksamhet finns det tyvärr oftast inte pengar som räcker för att ha anställda med 'vanlig' månadslön. Men ofta finns det lediga bostäder på gården + lediga stallplatser. Så kan man då hitta anställda som det passar för så ser jag inte något problem med det. Givetvis så ska det vara bra kvalitet på boende och acceptabla arbetstider.


Sen vet du lika väl som jag varför inte dessa förmåner specificeras skriftligt. Hela kalkylen lär ju falla ifall man ska betala skatt/sociala avgifter på alla förmåner.


Grundproblemet är att det finns för lite pengar i hästföretagandet. Så med dina regler så hade nog antalet hästföretag minskat rejält. Nu kanske inte du ser något problem med det, men jag och många andra skulle tycka det var synd ifall det blev fallet. Sen finns det givetvis avarter som verkligen utnyttjar sina anställda och de har jag inget över för. Men de flesta i denna branch har knappast mer pengar på bankkontot i slutet av månaden än den anställde. Antagligen tvärtom, med tanke på hur stora lån många har.
 
Sv: lön enligt avtal

lahsd, reglerna är inte mina...

Det är regler som man arbetat fram under drygt hundra år för att skapa en säker och bra arbetsmiljö. Det har många gånger varit ett hårt jobb att få igenom dem. Många har förolyckats eller blivit handikappade i arbetslivet så det finns en anledning till varför de finns och gäller alla. Reglerna är inte något "godtyckligt" som var och en kan följa efter eget tycke. Det finns en anledning till att de finns. Precis som säkerhetsbältet i bilen.

Jag är mycket väl medveten om att de flesta företag inom hästnäringen är små. Det är dock aldrig ett försvar för att man inte följer Arbetsmiljölagen eller inte kan erbjuda en skälig lön kombinerat med en arbetsvecka överstigande 40 timar med råge.

Och ja, kan man inte erbjuda skälig lön, boende mm så kanske man skall se över sin verksamhet. Det skall inte vara så att man som arbetstagare utnyttjas, inte får ut skälig lön efter nedlagt arbete.

Skälig lön är inte alltid samma sak som avtalsenlig. Jag har inte svårt för att komma överens om att jobba för en lägre lön om boendeformen är ok, mat ingår etc. och det handlar om rimliga arbetstider. Jag vill även ha den tryggheten att om det går snett ha en uppsägningstid som räknas i minst en månad och inte i sekunder som jag sett varit fallet på en del ställen.

Som nämnt så tror jag ingen vill ha tillbaka "statarsamhället". Ändå är det under sådana förhållanden en del tvingas leva och arbeta under idag och det är inte acceptabelt.

Om kravet på rimliga arbetsvilkor slår ut en del verksamheter inom hästnäringen vad är det för fel i det? Det betyder förmodligen att de som försöker följa avtal och regler får lättare att överleva. De slipper konkurrens från "oseriösa verksamheter" och kan få det lättare att klara sin verksamhet.

Ger man sig in ett företagande som innebär anställd arbetskraft eller praktikanter för att klara verksamheten så måste man acceptera de regler som gäller. Det finns ingen gräddfil eller förmildrande omständigheter som gör att man som företagare inom hästnäringen slipper bry sig om Arbetsmiljölagen, Arbetstidslagen eller betala rimliga löner.

lahsd, ett företagande är förknippat med ansvar. Dålig lönsamhet är ingen anledning till att smita från det ansvaret. Går det inte ihop får man minska på verksamhetens omfattning, förändra verksamheten eller göra något annat.
 
Sv: lön enligt avtal

"Har jag två sökande till ett jobb och en är nöjd med 6000 kr och den andre vill ha 18 000 kronor så tror jag den med 6000 får jobbet ifall det inte finns något stort problem med den personen."

lahsd
Om personen som är nöjd med 6000 får veta och förstår att hon egentligen är värd nästan 18000 så tror jag inte hon skulle acceptera 6000. Lön och arbetsvillkor handlar i stort mycket om kunskap. En verksamhet som bara betalar 6000 i månadslön skulle jag ganska omgående kolla upp avseende en mängd olika saker. Den framstår knappast som seriös...
 
Sv: lön enligt avtal

Bra att du belyser det så det kanske kommer in fler (skäliga såklart) anmälningar!

lahsd: För mig var inte det "dålig lön" då, allt från 1500-3000kr var ganska vanligt att hitta upplever jag.
Hade jag trivts med jobbet så kunde det vara ett tillfälle att utveckla sig, tänkte jag, då. Slutade ju ganska snart. Lustigt också, hade tydligen två veckors uppsägningstid. Efter att jag skadat mig och diverse omständigheter gav dom mig sparken direkt.

Så "muntligt avtal" är väl det jag mest skulle avråda andra ifrån i efterhand. Även såna små löften om saker och ting, folk kan ju visa sig vara annorlunda än man trott.
 
Sv: lön enligt avtal

Problemet är i grunden att utövarna inte är bredda att betala. Det ska inte kosta något att stalla upp hästar. Det ska inte kosta något att anlita tränare. Det ska inte kosta något att lämna hästen för tillridning/proffsträning

Det är dax att sanera inom sporten. Har man inte råd att betala på annat sätt än svart, då ska man inte ha häst. På någon nivå.

Först när vi kommer åt det problemet, att folk ägnar sig åt sådant de egentligen inte har råd med - DÅ kan vi få en förändring.
 
Sv: lön enligt avtal

lahsd, reglerna är inte mina...

Den tanken har faktiskt aldrig slagit mig ;)



Det är regler som man arbetat fram under drygt hundra år för att skapa en säker och bra arbetsmiljö. Det har många gånger varit ett hårt jobb att få igenom dem. Många har förolyckats eller blivit handikappade i arbetslivet så det finns en anledning till varför de finns och gäller alla. Reglerna är inte något "godtyckligt" som var och en kan följa efter eget tycke. Det finns en anledning till att de finns. Precis som säkerhetsbältet i bilen.


Problemet som jag ser det är att många av reglerna inte är anpassade till den småskaliga verksamhet som jag talar om här. Ja tycker det är helt absurt att t.ex. en bonde som ska ha en anställd förväntas att ha en massa pärmar med olika planer i mer eller mindre för bondens verksamhet adekvata ämnen. Tänk vad mycket tid och resurser som förspills p.g.a. en massa myndighetskrav. Idag går det väl knappt att servera kaffe utan att du ska ha godkända kök m.m.


Som nämnt så tror jag ingen vill ha tillbaka "statarsamhället". Ändå är det under sådana förhållanden en del tvingas leva och arbeta under idag och det är inte acceptabelt.

Det är väl ingen mentalt frisk som tvingas till sådana jobb. Av det jag sett så brukar dessa 'stalltjejer' (har inte sett några stallkillar) trivas ganska bra. Oftast har de ju egen häst med sig till gården + att de gillar att arbeta med djur, annars hade de ju aldrig tagit jobbet. Du verkar tro att de flesta som jobbar så är oförmögna att se till sitt eget bästa och är så svaga att de låter sig utnyttjas av giriga arbetsgivare. Sen vet jag att det visst finns stallägare som beter sig som svin på alla möjliga sätt, men jag är övertygad om att det handlar om en minoritet och att de flesta faktiskt uppför sig schysst mot sina anställda trots att de inte har råd att betala några högre löner.


Ger man sig in ett företagande som innebär anställd arbetskraft eller praktikanter för att klara verksamheten så måste man acceptera de regler som gäller. Det finns ingen gräddfil eller förmildrande omständigheter som gör att man som företagare inom hästnäringen slipper bry sig om Arbetsmiljölagen, Arbetstidslagen eller betala rimliga löner.

lahsd, ett företagande är förknippat med ansvar. Dålig lönsamhet är ingen anledning till att smita från det ansvaret. Går det inte ihop får man minska på verksamhetens omfattning, förändra verksamheten eller göra något annat.


Hade ekonomer fått styra så är jag helt övertygad om att majoriteten av alla hästföretag i Sverige hade lagts ner på en gång. Det finns ingen större lönsamhet inom hästnäringen idag. Visst finns det hästföretagare som gör stora vinster men de är en mycket liten andel av totalen. Så i mycket handlar hästföretagande mer om livsstil än ett företagande med målet att tjäna pengar.

Personligen tycker jag det är skönt att se att inte alla i hela samhället bara drivs av att tjäna så mycket pengar som möjligt. Som ett exempel kan jag nämna att bara ca. 7% av alla travhästar blir lönsamma för ägarna. Med de oddsen skulle nog aldrig en fullfjädrad kapitalist investera i en travhäst.
 
Sv: lön enligt avtal

Bra skrivet, Lovisaleonora! :love:

Det är ett arbete vi måste hjälpas åt med för det är tyvärr inget som sker av sig självt. Har man råd med väktare, kamerabevakning över internet och en fordonspark värd mljoner då har man rimligen råd med att betala avtalsenliga löner mm..

Att abeta med hästar kan nog aldrig bli riskfritt. Men man skall ju inte behöva vara rädd för att arbeta med hästar av andra skäl än just hästarna...
:angel:
 
Sv: lön enligt avtal

Problemet är i grunden att utövarna inte är bredda att betala. Det ska inte kosta något att stalla upp hästar. Det ska inte kosta något att anlita tränare. Det ska inte kosta något att lämna hästen för tillridning/proffsträning

Det är dax att sanera inom sporten. Har man inte råd att betala på annat sätt än svart, då ska man inte ha häst. På någon nivå.

Först när vi kommer åt det problemet, att folk ägnar sig åt sådant de egentligen inte har råd med - DÅ kan vi få en förändring.


Du har helt rätt i problemet, men jag håller inte med om lösningen. Jag tycker faktiskt att även ickemiljonärer ska kunna äga hästar.

Skulle allt skötas enligt alla regler m.m. så skulle det nog kosta ca. 10 000 kronor i månaden att ha en häst uppstallad med hyfsad service om det är anställd personal som sköter häst + stall. Hur många skulle ha råd med det?

Effekten hade väl blivit en andra avhästning av landet.
 
Sv: lön enligt avtal

Det finns bara ett sätt att komma åt problemet. Rensa i träset. Det är en lyxhobby som kostar mycket, men för att komma lindrigare undan så börjar Svensson att småfiffla och tycker att det är helt OK att ge sig ut i svartträsket. För det är tydligen en rättighet att ha häst och/eller utöva sin hobby på bekostnad av samhället.

Ridskolor ska självklart - som andra barn- och ungdomsaktiviteter - få pengar av kommunen. Men också ridskolorna tjänar på att Stina och Fia slutar hålla egen häst på svarta pengar, och istället rider (och ställer krav på) ridskolan och utbildningen hos dess personal.
 
Sv: lön enligt avtal

Den tanken har faktiskt aldrig slagit mig ;)

Problemet som jag ser det är att många av reglerna inte är anpassade till den småskaliga verksamhet som jag talar om här. Ja tycker det är helt absurt att t.ex. en bonde som ska ha en anställd förväntas att ha en massa pärmar med olika planer i mer eller mindre för bondens verksamhet adekvata ämnen. Tänk vad mycket tid och resurser som förspills p.g.a. en massa myndighetskrav. Idag går det väl knappt att servera kaffe utan att du ska ha godkända kök m.m.

Det är väl ingen mentalt frisk som tvingas till sådana jobb. Av det jag sett så brukar dessa 'stalltjejer' (har inte sett några stallkillar) trivas ganska bra. Oftast har de ju egen häst med sig till gården + att de gillar att arbeta med djur, annars hade de ju aldrig tagit jobbet. Du verkar tro att de flesta som jobbar så är oförmögna att se till sitt eget bästa och är så svaga att de låter sig utnyttjas av giriga arbetsgivare. Sen vet jag att det visst finns stallägare som beter sig som svin på alla möjliga sätt, men jag är övertygad om att det handlar om en minoritet och att de flesta faktiskt uppför sig schysst mot sina anställda trots att de inte har råd att betala några högre löner.

Hade ekonomer fått styra så är jag helt övertygad om att majoriteten av alla hästföretag i Sverige hade lagts ner på en gång. Det finns ingen större lönsamhet inom hästnäringen idag. Visst finns det hästföretagare som gör stora vinster men de är en mycket liten andel av totalen. Så i mycket handlar hästföretagande mer om livsstil än ett företagande med målet att tjäna pengar.

Personligen tycker jag det är skönt att se att inte alla i hela samhället bara drivs av att tjäna så mycket pengar som möjligt. Som ett exempel kan jag nämna att bara ca. 7% av alla travhästar blir lönsamma för ägarna. Med de oddsen skulle nog aldrig en fullfjädrad kapitalist investera i en travhäst.


Det finns branchpaket anpassade för olika verksamheter som kan hjälpa arbetsgivaren med arbetsmiljöarbetet. Det är varken speciellt kostsamt eller tar specielt mycket tid. Men klart, har man fört en ljusskygg verksamhet bortom lagar och regler kan det bli kostsamt oavsett om man väljer att följa dem eller inte. Det du kallar myndighetskrav är krav som arbetstagare och skyddsombud arbetat hårt för att få igenom. Orsakerna är många gånger olycksfall och allvarliga tillbud i arbetslivet...

Det är sant att de finns de som trivs och får arbeta under bra förhållanden. Men det finns också de som först efteråt insett hur de utnyttjats. Vet tjejer som idag hatar vissa hästverksamheter då de utnyttjats hårt och lurats. I allmänhet så funkar det bra i början när man är ung och grön och inte vet så mycket om sina rättigheter. Men så blir man kanske skadad i arbetet. Det är då saker börjar hända. Det saknas föräkringar etc. och helt plötsligt står stalltjejen där utan jobb...

Ett hästföretagande kan vara en livstil. Men det är som tidigare nämnt inte utan ansvar. Har man anställda så handlar det om att ta det ansvaret. Dålig lönsamhet och att det skulle vara en "livstil" är inte skäl för att inte följa lagar och avtal.

Rörande trav och galopp kan man höra vissa galopptränare och travtränare säga i tv att hästarna springer in sina pengar...

Fast en galopptränare lär nog få hicka efter sitt uttalande då han trots segrar inte betalt ut lön till sina anställda (eller haft papper på några anställningar) de senaste två åren.

Tränaren har femtio hästar i träning och driver runt sin verksamhet med praktikanter utan att följa lagar och avtal. Men nu har skatteverket och arbetsmljöverket fått upp ögonen på honom liksom de skolor som försörjt honom med praktikanter. Även räddningstjänsten har synpunkter på arbetsryttarnas och praktikanternas boendeförhållande på gården...

Och han är inte den enda tränare som kommer att synas. Fler lär följa...
 
Senast ändrad:
Sv: lön enligt avtal

Du har helt rätt i problemet, men jag håller inte med om lösningen. Jag tycker faktiskt att även ickemiljonärer ska kunna äga hästar.

Skulle allt skötas enligt alla regler m.m. så skulle det nog kosta ca. 10 000 kronor i månaden att ha en häst uppstallad med hyfsad service om det är anställd personal som sköter häst + stall. Hur många skulle ha råd med det?

Effekten hade väl blivit en andra avhästning av landet.

Du tycker med andra ord att det är helt ok att äga häst, stalla in den, låta någon annan göra jobbet men du vill inte följa reglerna eller bära kostnaden för det? :angel:

Undrar, tycker du det är ok att köra bil utan körkort, försäkring och skatt, utan däck som uppfyller reglerna och utan bälte med?
 
Senast ändrad:
Sv: lön enligt avtal

Du tycker med andra ord att det är helt ok att äga häst, stalla in den, låta någon annan göra jobbet men du vill inte följa reglerna eller bära kostnaden för det? :angel:


Redan som det är idag så är det ofta ganska dyrt att ha sin häst uppstallad.
Jag tycker det är bra ifall stallägaren kan ha anställda relativt billigt genom att erbjuda boende, hästplats + mat som en del av ersättningen.

Sen talar jag inte i egen sak då jag har mina hästar i eget stall. Jag har inte heller hand om andras hästar. Jag tycker bara att man inte ska göra det i princip omöjligt att bedriva småskalig hästverksamhet.


Undrar, tycker du det är ok att köra bil utan körkort, försäkring och skatt, utan däck som uppfyller reglerna och utan bälte med?


Det händer att jag kör för fort. Även bilbältet brukar jag strunta i ifall jag kör till grannen (ca 1 km) på den lilla grusvägen. Det har hänt att denna färd även gjorts efter något glas vin. Ska jag tolka det du skriver som att du aldrig bryter mot några lagar. Jag har väldigt svårt att tro att du aldrig gjort något olagligt i hela ditt liv, men givetvis kan jag ha fel.

I fackföreningarnas barndom så bröts det säkert mot en del lagar, gör det fackföreningarna till kriminella organisationer?

Är en lag fullständigt idiotiskt så ser jag inget större moraliskt problem att bryta mot den. Tyvärr finns det gott om knäppa lagar.
 
Sv: lön enligt avtal

Redan som det är idag så är det ofta ganska dyrt att ha sin häst uppstallad.
Jag tycker det är bra ifall stallägaren kan ha anställda relativt billigt genom att erbjuda boende, hästplats + mat som en del av ersättningen.

Sen talar jag inte i egen sak då jag har mina hästar i eget stall. Jag har inte heller hand om andras hästar. Jag tycker bara att man inte ska göra det i princip omöjligt att bedriva småskalig hästverksamhet.





Det händer att jag kör för fort. Även bilbältet brukar jag strunta i ifall jag kör till grannen (ca 1 km) på den lilla grusvägen. Det har hänt att denna färd även gjorts efter något glas vin. Ska jag tolka det du skriver som att du aldrig bryter mot några lagar. Jag har väldigt svårt att tro att du aldrig gjort något olagligt i hela ditt liv, men givetvis kan jag ha fel.

I fackföreningarnas barndom så bröts det säkert mot en del lagar, gör det fackföreningarna till kriminella organisationer?

Är en lag fullständigt idiotiskt så ser jag inget större moraliskt problem att bryta mot den. Tyvärr finns det gott om knäppa lagar.

Vidare kommentarer är rätt överflödiga, Det står rätt klart att du inte är intresserad av att verka för förbättrade arbetsföhållanden inom hästnäringen...
 
Sv: lön enligt avtal

Självklart ska alla som bedriver verksamhet ha så pass hållbar prissättning att de kan bedriva verksamheten vitt. Det säger väl sig själv?

Kan man inte bedriva sin verksamhet vitt (vare sig det är stall eller bilverkstad) får man antingen lägga ner eller lägga om.

Allt annat är bara ett försvar för ekonomisk brottslighet i varierande utsträckning.
 
Sv: lön enligt avtal

*kl

Jobbar man svart är man oftast oförsäkrad, man får ingen vettig a-kassa och man får ingen pension och ingen riktig SGI. Det kan komma att stå en jävligt dyrt vid en ev olycka.

Det finns många aspekter på det här med svartjobn som är lätt att glömma bort.

Och ja, jag har också jobbat svart, vid sidan av. Mockat åt stallkompisar etc. Stalljobben har däremot faktiskt alltid varit vita.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 115
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 023
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 624
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 379
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp