lön enligt avtal

Sv: lön enligt avtal

Ansvar för vad? Det är ju knappast så att du som lärare har något reellt ansvar för dina elever. Om eleverna inte lär sig de de ska eller kanske skadar sig så blir ju inte läraren ansvarig för det på något sätt. Undantaget är ju ifall läraren gör något rent kriminellt.


Faktum är att väldigt få i dagens samhälle kan anses ha något ansvar i sin yrkesroll. En läkare blir ju i regel inte skyldig att ersätta för felbehandlingar. I ovanliga fall kan väl läkaren få en anmärkning, men det är som sagt ovanligt att det sker ifall man jämför med alla felbehandlingar som sker. Ett ännu bättre exempel är välbetalda politiker som kan fatta hur kostsamma/felaktiga beslut som helst utan att riskera något själva.


Så att hävda att man ska ha högre lön för ett ansvar som inte finns känns väldigt fel.


Ansvarsförhållandena skall definieras i anställningsdokumenten. Det finns faktiskt några lagar i landet som hanterar just ansvar. En är exempelvis Arbetsmiljölagen. Begår du något fel som arbetsledare eller arbetsgivare och någon skadas, ett allvarligt tillbud inträffar eller att du på något annat sätt bryter mot Arbetsmiljlölagen så riskerar du själv både böter och fängelse. Och som arbetstagare räknas även praktikanter vilket många inte verkar vara medvetna om inom hästnäringen.

Har du anställda eller praktikanter och inte följer Arbetsmilölagen, inte bedriver ett Systematiskt arbetsmiljöarbete (dvs. har ett "program" för hur du skall sköta syddsronder, arbetsmiljöfrågor mm), inte dokumenterar tillbud och olycksfall så kan vem som helst anmäla dig för brott mot just Arbetsmiljölagen.

Olycksfall och allvarliga tillbud, när de inträffar så skall de förövrigt snarast anmälas till Arbetsmiljöverket av arbetsgivaren. Vid dröjsmål eller utebliven anmälan kan det dömmas både personligt vite och företagsbot...

Går man in på Arbetsmiljöverkets hemsida kan man finna exempel på arbetsmiljöbrott där arbetsgivare och arbetsledare dömts för brott mot Arbetsmiljölagen. Som ridlärare så kan man hamna i en situation där man bedöms vara arbetsledare. Händer det då något som man kan anses vara skyldig till genom oaktsamhet så kan man alltså dömmas för brott mot Arbetsmiljölagen. Och då handlar det inte om någon liten "varning"...

Att anmäla oseriösa arbetsgivare till Arbetsmiljöverket är ett mycket effektivt sätt att få upp löner till rimliga nivåer och skapa bättre arbetsförhållanden. Problemet är att många tjejer (vilka utgör en majoritet av arbetstagarna inom hästnäringen) har noll och ingen koll på vad Arbetsmljölagen säger...

Kan en arbetsgivare inte visa upp att hon/han bedriver ett Systematiskt arbetsmiljöarbete vid exemplevis anställningsintervjun är hon/han inte seriös. Undvik anställning på en sådan verksamhet och anmäl till Arbetsmiljöverket snarast. Oseriösa Arbetsgivare hör inte hemma på arbetsmarknaden idag.

Är du praktikant så är skolan eller arbetsförmedlingen skyldiga att kontrollera att den verksamhet du skall göra praktik på följer Arbetsmiljölagen och bedriver ett Systematiskt arbetsmiljöarbete. Gör de inte det så kontakta ditt elevskyddsombud och anmäl verksamheten och skolan till Arbetsmiljöverket. Det är din arbetsmiljö och din säkerhet det handlar om...
 
Senast ändrad:
Sv: lön enligt avtal

Givetvis skall väl alla följa lagen. Jag skrev ju i mitt inlägg att jag förutsatte att det inte handlade om något kriminellt.

Så du tycker det är rimligt att man ska ha extra lön (s.k. ansvar brukar ju ges som skäl) bara för att man ska följa de lagar som finns i samhället. Det borde väl snaras ses som en självklarhet. Alla är ju skyldiga att följa lagen och även känna till den, det går ju inte att skylla på att man inte visste att något var olagligt.
 
Sv: lön enligt avtal

Fast att man inte behöver betala i reda pengar innebär ju inte att man inte har ett ansvarsfullt jobb. Självklart är läraren ansvarig för att hjälpa eleverna att lära sig det dom ska (och det innefattar också att se till att den aktuella eleven får extra stöd om den behöver det och även att vara uppmärksam på om elever inte mår bra) lika mkt som en läkare är ansvarig för att utifrån vetenskap och beprövad metod behandla sina patienter.



Att säga att man är ansvarig när det inte innebär något för den 'ansvarige' ifall det går fel tycker jag är fel sätt att använda ordet ansvarig. En lärare som misslyckas lära en elev det den har 'ansvar' att lära ut drabbas ju inte på något sätt av sitt misslyckande.


Eller du tycker inte att man har ett stort ansvar när man tex opererar en patient som håller på att dö i ex tarmvred? Om du menar att man bara har ansvar om man riskerar att få betala pengar om man begår ett misstag så är du ute på en lång cykeltur. Både läkare och annan legitimerad vårdpersonal kan dessutom bli av med sin legitimation om de missköter sitt arbete. För att inte tala om att de kan få sparken. En lärare som inte någorlunda lyckas lära sina elever det som står i lärolanen lär inte bli eftertraktad på arbetsmarknaden.

Tyvärr är det så att läkare som gör misstag väldigt sällan tar ansvar för sina misslyckanden. Och ifall man inte tar ansvar för sina misslyckanden så tycker jag det är svårt att hävda att man har ett ansvar. Har du ett ansvar ska du ta ansvar när det går fel.

Hade lärare som misslyckas lära ut riskerat jobbet så hade vi nog haft mängder med sparkade lärare idag med tanke på hur dåliga resultat Sverige får då elevers kunskaper jämförs.





Tyvärr är det dock så att det kan vara svårt att bli av med personal som inte missköter sig grovt men anställningsskyddet är ju också till för att skydda anställda från att bli uppsagda på godtyckliga grunder. Inom den offentliga sektorn är det generellt mkt svårare att bli av med folk som inte funkar fullt ut än inom den privata.


Vilket betyder att s.k. ansvar knappast finns inom offentlig verksamhet. Man har inget ansvar ifall man inte behöver ta konsekvenserna för sina misstag.
 
Sv: lön enligt avtal

Det beror naturligtvis på vad man menar med ansvar.

Du verkar ha en syn på ansvar där man inte behöver ta några konsekvenser ifall man brister i sitt ansvar. I ett sådant läge tycker jag det är fel att säga att man har ett ansvar.



Men jag menar att man som lärare har ett ansvar för sina elever. Jag ansvarar för att de inte skadar sig på något sätt, fysiskt eller psykiskt. Om vi ska ha en aktivitet på annan plats än inom skolgårdens gränser så måste vi lämna in en riskanalys där vi noga har gått igenom allt som eventuellt kan hända som ex påkörd av bilar, elev som försvinner, astmaanfall osv. Vi är också alltid skyldiga att ingripa om någon elev blir utsatt för en kränkande behandling. När vi har kemilaborationer så måste jag också göra en bedömning av vilka risker som eleven utsätts för under laborationen.


Fast skulle det hända något så är det ytterst osannolik att du som lärare behöver ta ansvar för ditt misslyckande. Att i det läget säga att man har ansvar känns helt fel. Har det någonsin hänt att t.ex. en lärare straffats för att den inte förhindrat mobbning?


Sedan är vi också skyldiga att se till så att eleverna får den hjälp de behöver för att uppfylla kunskapskraven för betygen. Vi måste dokumentera hur långt de har nått och sätta betygen. Men det var faktiskt inte det jag tänkte på i den här tråden utan mer det ansvar som vi har för att eleverna inte ska skada sig. En ridlärare bör ju ha samma ansvar. Sedan har jag förstått det som att ridskolor har försäkringar som gäller om det sker en olycka. Men trots detta så innebär det ju knappast att ridläraren kan bortse från de risker som finns.


Eftersom vaken läraren eller ridläraren behöver ta något ansvar ifall någon elev skadar sig så har jag svårt att se vari detta ansvar ligger. Enda gångerna de behöver ta ansvar är ju när det begås kriminella handlingar, men det är ju självklart.

En lärare mer inte mer faktiskt ansvar för sina elever än vad en jordgubbsplockar har ansvar för jordgubbarna. Men man hör inte jordgubbsplockare påstå att de ska ha högre lön p.g.a. ett påhittat ansvar.
 
Sv: lön enligt avtal

Fast skulle det hända något så är det ytterst osannolik att du som lärare behöver ta ansvar för ditt misslyckande. Att i det läget säga att man har ansvar känns helt fel. Har det någonsin hänt att t.ex. en lärare straffats för att den inte förhindrat mobbning?

Eftersom vaken läraren eller ridläraren behöver ta något ansvar ifall någon elev skadar sig så har jag svårt att se vari detta ansvar ligger. Enda gångerna de behöver ta ansvar är ju när det begås kriminella handlingar, men det är ju självklart.

En lärare mer inte mer faktiskt ansvar för sina elever än vad en jordgubbsplockar har ansvar för jordgubbarna. Men man hör inte jordgubbsplockare påstå att de ska ha högre lön p.g.a. ett påhittat ansvar.

Nu är jag inte jurist och kan inte diskutera den här frågan på ett bra sätt. men det är för mig ganska klart att jag faktiskt kan råka illa ut i mitt jobb. Nedanstående länk visar alltså ett fall där det har hänt att lärare har råkat illa ut. Att detta sedan förhoppningsvis inte är så vanligt gör det ju inte mindre allvarligt. Även om jag inte själv är jurist så har jag en jurist i min familj och har förstått det som att jag faktiskt kan ställas till svars om jag brister i mitt ansvar.

Nu var det ju inte riktigt det tråden handlar om.

http://www.regelboken.nu/rattsfall/16718

Hur kan du påstå att lärare inte har ansvar? Eller är beslutet från hovrätten felaktigt?
 
Sv: lön enligt avtal

Nu är jag inte jurist och kan inte diskutera den här frågan på ett bra sätt. men det är för mig ganska klart att jag faktiskt kan råka illa ut i mitt jobb. Nedanstående länk visar alltså ett fall där det har hänt att lärare har råkat illa ut. Att detta sedan förhoppningsvis inte är så vanligt gör det ju inte mindre allvarligt. Även om jag inte själv är jurist så har jag en jurist i min familj och har förstått det som att jag faktiskt kan ställas till svars om jag brister i mitt ansvar.

Nu var det ju inte riktigt det tråden handlar om.

http://www.regelboken.nu/rattsfall/16718

Hur kan du påstå att lärare inte har ansvar? Eller är beslutet från hovrätten felaktigt?


????

Enligt länken så blev ju lärarna friade. Så jag förstår inte riktigt din poäng med den.


--- utdrag från länken
Hovrätten finner på grund av det anförda att utredningen inte ger vid handen att någon av de tilltalade brustit i erforderlig tillsyn eller övervakning av barnen eller i något annat avseende som kan medföra straffansvar för de båda flickornas död. Åklagarens överklagande kan därför inte vinna bifall."
---

Det styrker ju snarare min uppfattning. Nämligen att det är så svårt att verkligen få någon anvarig att verkligen ta ansvar att ordet 'ansvarig' inte har något reellt värde.
 
Sv: lön enligt avtal

annat utdrag
"Fyra lärare friades från ansvar för vållande till annans död då de ej ansågs brustit i erforderlig tillsyn, övervakning eller i något annat avseende. "

Detta tolkar jag som att de hade dömts som ansvariga för vållande till annans död om de hade brustit i tillsyn, övervakning eller annat.

eller så menar vi olika med begreppet ansvar ?

Vad har du lagt i det begreppet i den här diskussionen?
 
Sv: lön enligt avtal

annat utdrag
"Fyra lärare friades från ansvar för vållande till annans död då de ej ansågs brustit i erforderlig tillsyn, övervakning eller i något annat avseende. "

Detta tolkar jag som att de hade dömts som ansvariga för vållande till annans död om de hade brustit i tillsyn, övervakning eller annat.

eller så menar vi olika med begreppet ansvar ?

Vad har du lagt i det begreppet i den här diskussionen?



Fast att de friades betyder ju egentligen att de inte ansågs ha något ansvar för att eleverna drunknade. Då inser man att det nog krävs ganska mycket för att en lärare skulle dömas till något skadestånd ifall läraren t.ex. inte förhindrat mobbning eller något annat som läraren påstås ha ansvar för.

Med tanke på hur många som mobbas och att det vad jag vet aldrig hänt att en lärare personligen dömts att ersätta mobboofret för att läraren brustit i sitt ansvar att se till att ingen mobbas så är den enda slutsatsen jag kan dra att lärarens s.k. ansvar inte är värt någonting när det kommer till kritan.
 
Sv: lön enligt avtal

Givetvis skall väl alla följa lagen. Jag skrev ju i mitt inlägg att jag förutsatte att det inte handlade om något kriminellt.

Så du tycker det är rimligt att man ska ha extra lön (s.k. ansvar brukar ju ges som skäl) bara för att man ska följa de lagar som finns i samhället. Det borde väl snaras ses som en självklarhet. Alla är ju skyldiga att följa lagen och även känna till den, det går ju inte att skylla på att man inte visste att något var olagligt.

Det är väl rimligt att med ökat ansvar följer en högre lön? Så ser det ut i näringslivet. Varför skulle det inte se ut så inom hästnäringen?

Arbetsgivare, verksamhetsansvariga och arbetsledare har ett högre ansvar enligt arbetsmiljölagen och inte bara enligt den. Är det inte rimligt att detta ökade ansvar även märks ekonomiskt?

Det handlar inte om någon "extra lön" utan vad som normalt ryms inom ett lönespann eller en lönestege beroende på arbete, yrkeserfarenhet, position och ansvar.

Förstår inte hur du tänker när du skriver att man skall ha en högre lön bara för att man följer lagen. Lagen definierar ansvar. Och har man ett arbete där ett visst ansvar är angivet så bör det även märkas ekonomiskt vilket oftast är överenskommet med avtal.

Hur tänker du?
 
Sv: lön enligt avtal

tycker det 'r synd att det är så dåligt betalt med hästjobb, har varit runt om i sverige, Allt från 2000kr i månaden 6 dagars jobb upp till 7000kr ( och 7000kr var det mest rimliga arbetsplatsen jag varit på ! 8-4 jobb dock fodra 5 min kl 7 och fodra 8 på kvällen )
men kommer man till galoppstall, större tävlingstall , PISSLÖN mot det man arbetar mot ! SJUKT tråkigt, Man skulle ju ha mer "gladare dagar" om man visste att man tjäna bra timlön... och inte bara så man har tak över huvudet och mat....

Det värsta stället jag var på var ju halv 6 på morgonen till 7 på kvällen men en timmes lunch.. Gå .. gå och åter gå... ut och in hästar från skritt, mocka, o.s.v för 10,000 Euro. Sluta med hälseneinflamation så fick åka hem ( tecken på för mycket gåååååing...)

sen förstår jag inte hur man kan ladda upp så många RIDGYMNASIUM ! Isåfall om dom verkligen är travsport-galopp eller fältävlan eller liknande, menar ridgymnasium ? Same shit som att gå på ridskolan 3 dagar i veckan, eller ha privat tränare ???? Hur många jobb finns de till dessa ( ca 14 elever gånger x Antal gymnasium VARJE ÅR ??)

Slutar med att dom flyttar utomlands och sliter eller ändå inte jobbar med hästar, visst gör väl många, men ska man ha gymnasium till sånt här ska det finnas jobb och välbetalade jobb ! MYCKET tråkigt tycker jag ...
 
Sv: lön enligt avtal

tycker det 'r synd att det är så dåligt betalt med hästjobb, har varit runt om i sverige, Allt från 2000kr i månaden 6 dagars jobb upp till 7000kr ( och 7000kr var det mest rimliga arbetsplatsen jag varit på ! 8-4 jobb dock fodra 5 min kl 7 och fodra 8 på kvällen )
men kommer man till galoppstall, större tävlingstall , PISSLÖN mot det man arbetar mot ! SJUKT tråkigt, Man skulle ju ha mer "gladare dagar" om man visste att man tjäna bra timlön... och inte bara så man har tak över huvudet och mat....

Det värsta stället jag var på var ju halv 6 på morgonen till 7 på kvällen men en timmes lunch.. Gå .. gå och åter gå... ut och in hästar från skritt, mocka, o.s.v för 10,000 Euro. Sluta med hälseneinflamation så fick åka hem ( tecken på för mycket gåååååing...)

sen förstår jag inte hur man kan ladda upp så många RIDGYMNASIUM ! Isåfall om dom verkligen är travsport-galopp eller fältävlan eller liknande, menar ridgymnasium ? Same shit som att gå på ridskolan 3 dagar i veckan, eller ha privat tränare ???? Hur många jobb finns de till dessa ( ca 14 elever gånger x Antal gymnasium VARJE ÅR ??)

Slutar med att dom flyttar utomlands och sliter eller ändå inte jobbar med hästar, visst gör väl många, men ska man ha gymnasium till sånt här ska det finnas jobb och välbetalade jobb ! MYCKET tråkigt tycker jag ...

Kan bara hålla med. Rädd att "arbetsgivarna" inom hästnäringen skjuter sig själva och hästnäringen i foten om de fotsätter så här.

Problemet är att så många inom hästnäringen utnyttjar den "grå arbetskraften" som utgörs av praktikanter. Först när skolor och arbetsförmedlingar mm verkligen börjar kräva att de verksamheter som söker praktikanter verkligen bedriver ett Systematiskt arbetsmiljöarbete blir det en förändring. För det är först då som många inser att de inte får några praktikanter och istället blir tvungna att anställa för att klara verksamheten. Det betyder i sin tur en större arbetsmarknad vilket leder till att man kan börja ställa lönekrav.

När hästskötare och arbetsryttare inser att de faktiskt har rätt till en avtalsenlig lön på runt 21000 i månaden först då blir det ett sådant tryck på arbetsgivarna att de blir tvungna att betala avtalsenliga löner. När en ung tjej fattar att hon kan få 21000 för att mocka, sopa och gå med hästarna ut till hagen så tappar hon rätt snart lusten att göra det mer eller mindre gratis under slavförhållanden.

Men de som jobbar inom hästnäringen måste börja våga prata med varandra och hjälpas åt med att lyfta fram oseriösa. Börja våga anmäla och berätta om dem som inte betalar avtalsenliga löner eller följer arbetstidslagen. Man måste börja tala om att man som hästskötare och arbetsryttare faktiskt har rätt till en avtalsenlig lön och en skälig arbetsmiljö precis som alla andra arbetstagare.

Så helt enkelt våga gå ut och berätta vilka hästverksamheter som erbjuder slavkontrakt, svarta löner och som inte följer arbetsmiljölagen, arbetstidslagen mm. Häng ut dem så att de syns. Sånt skapar förändringar och förutsättningar för högre löner.
 
Sv: lön enligt avtal

Det är väl rimligt att med ökat ansvar följer en högre lön? Så ser det ut i näringslivet. Varför skulle det inte se ut så inom hästnäringen?


Fast om ansvaret inte är värt något ifall det händer något så tycker jag det är absurt att kräva högre lön för detta påhittade ansvar.


Om en ridelev faller av hästen och blir förlamad så blir ju inte ridläraren ansvarig för detta som det funkar i Sverige idag.

Hade däremot ridläraren i den situationen blivit skyldig att betala skadestånd till eleven så hade jag tyckt att det var befogat med högre lön för det ansvaret. Men nu är det inte så.
 
Sv: lön enligt avtal

Hade 5500kr före skatt/mån för 72h jobb/vecka, med stressigt och (såklart när det gäller hästar) riskfyllt jobb. Såklart pallade jag inte med detta länge alls innan förnuftet och självbevarelsedriften sa ifrån, men i efterhand känns det tragiskt att dom kan fortsätta hålla på överhuvudtaget och verkar tycka det är ok med dessa "slavförhållanden". (Kunde anställa/sparka tre anställda på en månad, så som sagts - tragiskt att de verkar lyckas hitta nya hela tiden).

Att gå ut och erbjuda 5500kr i månadslön (vitt), eller som på ett annat ställe 3000kr/mån (vitt) för mer än heltidsjobb borde det finnas lag emot. Annars kommer det nog alltid finnas hästtjejer (som jag i den åldern! :p ) som tänker att det kan vara värt det för att få pyssla med sitt intresse.
 
Sv: lön enligt avtal

Hade 5500kr före skatt/mån för 72h jobb/vecka, med stressigt och (såklart när det gäller hästar) riskfyllt jobb.


Fast ingick det inte något mer än penninglönen? De jag känner till som tjänar sådana summor för stalljobb har även gratis boende (+ en del mat) och gratis uppstalling och fodring av egen häst.

De förmånerna kan ju lätt vara värda uppåt 10 000:- efter skatt. OK det blir kanske ingen jättelön, men det är ju inte fullt så katastrofalt som i ditt fall.
 
Sv: lön enligt avtal

Fast om ansvaret inte är värt något ifall det händer något så tycker jag det är absurt att kräva högre lön för detta påhittade ansvar.


Om en ridelev faller av hästen och blir förlamad så blir ju inte ridläraren ansvarig för detta som det funkar i Sverige idag.

Hade däremot ridläraren i den situationen blivit skyldig att betala skadestånd till eleven så hade jag tyckt att det var befogat med högre lön för det ansvaret. Men nu är det inte så.



Kan väl säga som så att en del jurister börjar få upp ögonen för sådana här fall. Inte minst i och med de dödsfall som inträffat i samband med ridskoleverksamheter de senaste åren.

Även om eleven på en ridskoleverksamhet omfattas av Arbetsmljölagen så är det ändå ett tillbud elller rättare sagt ett olycksfall enligt Arbetsmiljölagen. Skulle det exempelvis visa sig vid en undersökning att man inte har någon tillbuds eller olycksfallsdokumentation på ridskolan så kan både verksamhetsanvarig och ridskoleläraren fällas då de brustit ansvar.

För om de bedrivit ett Systematiskt arbetsmiljöarbete och haft en fungerande tillbuds och olycksfallshantering så skulle det kanske visa sig att hästen som eleven red var överreprensenterad bland tillbuden. Och att då låta en elev rida hästen kan ha varit oansvarigt. Och har man inte fört någon olycksfalls och tillbudsdokumentation så har det i sig även varit oansvarigt. De betyder att det inte alls är osannolikt att ridskoleläraren och verksamhetsansvarig skulle fällas i ett eventuellt mål.

Är bara det att det öftast är först vid dödsfall som äklagarna märker att man inte följt Arbetsmiljölagen eftersom det alltid sker en polisutredning vid ett dödsfall. Vid en olycka är det verksamhetsansvarig om är skyldig att anmäla olyckan till Arbetsmiljöverket. Så länge detta inte görs så undviker han/hon att skylta med att man kanske har brister enligt Arbetsmiljölagen. Skulle då någon annan anmäla verksamheten till Arbetsmiljöverket så lär både verksamhetsansvarig och ridskoleläraren riskera både vite och fängelse för att ha brustit i ansvar och rutiner.

Så jag kan inte hålla med om något påhittat ansvar. Att utrycka sig så visar bara brist i kunskap om exempelvis Arbetsmiljölagen. Det är först med sådan kunskap som man kan påvisa saker som ansvar inom verksamheter och organisationer.
 
Sv: lön enligt avtal

Fast ingick det inte något mer än penninglönen? De jag känner till som tjänar sådana summor för stalljobb har även gratis boende (+ en del mat) och gratis uppstalling och fodring av egen häst.

De förmånerna kan ju lätt vara värda uppåt 10 000:- efter skatt. OK det blir kanske ingen jättelön, men det är ju inte fullt så katastrofalt som i ditt fall.

Gratis boende och mat? Då får man ju relatera till vad som just är gratis boende. Om boendet inte håller samma standard som ett normalt boende är det knappast att tala om en förmån. Och det finns faktiskt reglerade traktamenten när det handlar om värdet för mat och boende. I de flesta fall är boendet på verksamheten kombinerat med någon slags "jour" och då handlar det verkligen inte om någon förmån. Då skall det normalt utgå ytterliggare ersättning för det.

Och inte ovanligt har många ett boende som kanske måste betalas ändå. Att då få betala för dubbelt boende genom lägre lön är nästan stöld. Men så länge en del inte vet bättre så lär det förbli så här. Men i och med att Ridsport för att nämna någn av flera fått upp ögonen för sådana "arbetsvillkor" så lär förhopningsvis många inse värdet av utfört arbete och inte ställa upp på att arbeta under "slavkontrakt" längre.
 
Sv: lön enligt avtal

Fast ingick det inte något mer än penninglönen? De jag känner till som tjänar sådana summor för stalljobb har även gratis boende (+ en del mat) och gratis uppstalling och fodring av egen häst.

De förmånerna kan ju lätt vara värda uppåt 10 000:- efter skatt. OK det blir kanske ingen jättelön, men det är ju inte fullt så katastrofalt som i ditt fall.

Gratis boende i ett litet rum i ridhuset ingick, utan fönster och vägg i vägg med hästar i uteboxar! ;) Och del i gemensamt kök/vardagsrum. Hade aldrig betalat mer än 1500kr för ett sånt boende mitt ute på landet.
Men även 6000kr före skatt för ca 325 arbetstimmar/månad är inte mycket. Det räckte knappt till maten så mycket som man var tvungen att pressa i sig på tre mål/dag om man skulle orka med.
 
Senast ändrad:
Sv: lön enligt avtal

Så jag kan inte hålla med om något påhittat ansvar. Att utrycka sig så visar bara brist i kunskap om exempelvis Arbetsmiljölagen. Det är först med sådan kunskap som man kan påvisa saker som ansvar inom verksamheter och organisationer.


Hur många av de som brister i sitt ansvar tror du får ersätta den som drabbats? Jag är helt övertygad om att när vi pratar om skolan och liknande verksamheter så handlar det om siffra som är betydligt under en procent.

Att i ett sådant läge kräva extrabetalt för detta påhittade ansvar tycker jag är väldigt magstarkt.

Eftersom tråden handlar om ridlärare kan du ju fundera på hur många ridelever som bryter något ben varje år under ridlektioner. Jag skulle bli förvånad ifall du hittar ett enda fall där ridläraren dömts att ersätta eleven. Sen har jag viss erfarenhet av ridskoleverksamhet så jag vet att det t.ex. förekommer att hästar som ridläraren vet inte är direkt lämpliga för vissa elever används.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 115
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 023
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 624
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 379
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp