lön enligt avtal

emma_1990

Trådstartare
Hej jag undrar om någon vet vad lön enligt avtal är för en ridlärare utan utbildning. Jag ska börja hålla mer lektioner nu och känner att 94kr timmen inte känns rimligt med det ansvaret. Och det är vad man får för att jobba i stallet med in uttag och mockning fodring ETC så vad är en rimlig lön att kräva?
 
Sv: lön enligt avtal

Men har arbetsgivaren kollektivavtal då? Annars är det ju rätt kört att kräva en lönenivå, om de inte är väldigt sugna på att behålla just dig. Och då kan du ju i princip kräva vad som helst, oavsett avtal.
 
Sv: lön enligt avtal

Jag vet faktiskt inte hur det är, om kollektivavtal finns eller ej, men hon har alltid jättesvårt att hitta folk till att hålla i lektionerna och jag vet att andra har mer än vad jag har men när det gäller stalljobbet så har alla 94kr i timmen om debär över 18år för jag känner att det känns lite snålt med det stora ansvaret och högre kompetenser som faktiskt krävs för att utföra jobbet. Jag tjänar betydligt mer som vikare på förskola. Så får väll försöka förhandla för jag vet att det alltid är ständig brist på personal där jag hade slutat där en gång och sen dess har hon tjatat att jag ska komma tillbaka så tror inte hon vill bli av med mig men känner endå att lönen borde vara rimlig så därför jag undrar vad det är om det är enligt avtal. För att få ett hum om vad som är vettigt att försöka förhandla sig till
 
Sv: lön enligt avtal

Tycker det låter som en rätt normal timlön för ett jobb som utförs av outbildad personal. Ingångslönen för folk under 23 på mitt jobb (där det krävs minst pågående universitetsutbildning) är 95 kr/ timmen och som tillsvidareanställd får vi bra mycket bättre (/mindre dåligt betalt) än de ridinstruktörer jag känner.
 
Sv: lön enligt avtal

Det handlar inte bara om ålder och erfarenhet. Vill man behålla kunnig nyckelpersonal så får man kanske vara beredd på att betala. Medellönen ligger på 20990 för en hästskötare/arbetsryttare inom galoppen och travet för de som har kollektivavtal. För den övriga hästnäringen tusenlappen mer (127 kr/h). Förmodar att ridinstruktörerna drar upp medlet där.

Tjänar man inte mer så får man skylla sig själv. Det finns som sagt både fackförbund och kollektivavtal. Men det är så många som nöje sig med att jobba gratis inom hästnäringen...

Vet en hopptränare som tror hon kan betala 12000 i månaden och då för 48 timmars arbetsvecka (57 kr/h) och ingen ob eller övertidsersättning (kul nu i jultider) och som desutom räknar med att ha honom/henne boende på gården för att ha hög tillgänglighet, i princip jour. Och kräver två månaders uppsägningstid. I princip är det ett slavkontrakt. Behöver jag säga att hon har svårt att hitta kompetent personal som stannar?

Vill man ha en kompetent och erfaren personal betalar man dem lön enligt kollektivavtal minst och behandlar dem med respekt...
 
Senast ändrad:
Sv: lön enligt avtal

Men att betala mindre för outbildad personal än utbildad tycker jag är fullt rimligt även om dom har samma reella kompetens. Att tro att man ska få en timlön på 130 kr som ung, outbildad timanställd och dessutom "ny" på ansvarsområdet är ingenting man kan förvänta sig om man inte får tag i ett superjobb. Fackförbund är ändå inget man kan vända sig till om man inte betalat avgiften ett tag.
 
Senast ändrad:
Sv: lön enligt avtal

Men att betala mindre för outbildad personal än utbildad tycker jag är fullt rimligt även om dom har samma reella kompetens. Att tro att man ska få en timlön på 130 kr som ung, outbildad timanställd och dessutom "ny" på ansvarsområdet är ingenting man kan förvänta sig om man inte får tag i ett superjobb. Fackförbund är ändå inget man kan vända sig till om man inte betalat avgiften ett tag.

127 kronor är medellönen. Det finns givetvis ett spann mellan ingångslön och topplön. Men 12000 månaden med en arbetstid på 200 timmar är en ren utsugning.

Fackförbundet blir inte bättre än dess medlemmar. Det är medlemmarna som väljer ombuden, Struntar man i att välja ett ombud som många gör då får varken bra hjälp eller någon bra förhandlare.
 
Sv: lön enligt avtal

127 kronor är medellönen. Det finns givetvis ett spann mellan ingångslön och topplön. Men 12000 månaden med en arbetstid på 200 timmar är en ren utsugning.

Fackförbundet blir inte bättre än dess medlemmar. Det är medlemmarna som väljer ombuden, Struntar man i att välja ett ombud som många gör då får varken bra hjälp eller någon bra förhandlare.

Ja jag kan ju säga att jag vet en dressyrryttare i absoluta sverigetoppen som betalar detsamma, men där räckte det inte med 48 tim i veckan. snarare 55-70. Har en god vän som arbetat på flera ställen, och tackat nej till ännu fler, och det verkar vara standard med 12-1300 innan skatt max för dessa slavarbetstider.

Jag förstår att det är svårt att betala vettiga löner för mindre företag/anläggningar men det blir ju löjligt när man äger hästar för miljontals kronor och bor på lyxgård men inte är mån om att få personalen att stanna varken genom att ge dem schyssta (normala) arbetstider eller en lön som ens närmar sig vad som är avtalsenligt.
 
Sv: lön enligt avtal

127 kronor är medellönen. Det finns givetvis ett spann mellan ingångslön och topplön. Men 12000 månaden med en arbetstid på 200 timmar är en ren utsugning.

Visst är det det! Men det var lite det jag var ute efter att jag inte tycker att TS lön är helt orimligt låg med tanke på löneläget idag. Har aldrig varit på tal om att jag tycker slavarbete är nåt att eftersträva utan menade bara på att arbeten inom hästnäringen sällan är välbetalda även om man lyckas få en "ok" lön.
 
Sv: lön enligt avtal

Jag tycker dock att man kan förvänta sig en något högre lön närman har lektioner än när man jobbar i stall ja! det säger jag även om jag bara är 22år
 
Sv: lön enligt avtal

Tycker det låter som en rätt normal timlön för ett jobb som utförs av outbildad personal. Ingångslönen för folk under 23 på mitt jobb (där det krävs minst pågående universitetsutbildning) är 95 kr/ timmen och som tillsvidareanställd får vi bra mycket bättre (/mindre dåligt betalt) än de ridinstruktörer jag känner.

Jag Pluggar på Högskola nu men jag läser inte till ridlärare uan förskolepedagog det här med hästar och så är mer en hobby och ett extra jobb. Men kan ju säga att jag tjänar betydligt mer när jag jobbar extra på förskola där fick jag en 116kr i timmen. Kan tilläggas att ingen semester ersättning ges på dessa 94kr då..
 
Sv: lön enligt avtal

Ja jag kan ju säga att jag vet en dressyrryttare i absoluta sverigetoppen som betalar detsamma, men där räckte det inte med 48 tim i veckan. snarare 55-70. Har en god vän som arbetat på flera ställen, och tackat nej till ännu fler, och det verkar vara standard med 12-1300 innan skatt max för dessa slavarbetstider.

Jag förstår att det är svårt att betala vettiga löner för mindre företag/anläggningar men det blir ju löjligt när man äger hästar för miljontals kronor och bor på lyxgård men inte är mån om att få personalen att stanna varken genom att ge dem schyssta (normala) arbetstider eller en lön som ens närmar sig vad som är avtalsenligt.

Här handlade det som sagt om ett hopstall på elitnivå. Kan väl säga att det handlade bara om "48 h/vecka" på pappret. Man skulle bo på gården så man var tillgänglig de flesta av dygnets timmar. Till exempel om tränaren kom hem sent och behövde hjälp med att lasta ur hästarna eller om en häst blev sjuk och behövde köras till vet. Så det handlade nog om 55-70 timmar i veckan i slutändan. Dessutom ingen övertidsersättning, ingen semesterersättning, inget OB för helger och storhelger (är ju rätt mycket rött i almenackan i år). Och som sagt, en uppsägningstid på två månader för att man var så viktig i stallet och det var så svårt att få tag i kompetent och erfaren ersättare...

Lönen kunde inte jämföras med de löner man kunde få inom galoppen sa tränaren då det fanns mer pengar inom galoppen. Ok, och så tittade man på hennes vagnpark som skulle göra vilken trav eller galopptränare grön av avund. Där fanns en hel buss med bodel och plats för sex hästar (?). En minibuss med plats för två. Ett släp med sadelkammare och plats för två, tre hästar till. Och ytterligare ett släp för utrustning. Allt lackat och stripat i sama färger och med smma logo. Prislappen inte under tre miljoner. Och allt stod dessutom i en nybyggd maskinhall som säkert kostat halva miljonen...

Dessutom var stället fullt med internetkopplade övervakningskameror och man hade avtal med väktarbolag. Ont om pengar? Har man inte råd att betala så skäligt för arbetskraften att de som arbetar trivs och stannar kvar så skall man nog se över investeringarna. Snygga lastbilar, internetkameror och väktare varken mockar, fodrar eller tränar hästarna.

Men som sagt lönen var ju "vit" och man var ju "försäkrad". Och sen så fick man ju tillbaka på skatten då lönen ine var högre såvida man inte hade ett extrajobb upptill där man tjänade mer. När skulle man hinna med att jobba någon annanstans om man skulle vara tillgänglig dygnet runt på gården och dessutom jobba 55-70 timmar. Och herregud, att lönen är vit och att man skall vara försäkrad på sitt arbete är väl det minsta man kan begära?

De flesta galopptränare kör för övrigt omkring med tjugo år gamla lastbilar om de nu har någon lastbil. Inte ovanligt så hyr de in sig tillsammans på en transport. Eller så kör de omkring med bil och trailer med en häst. Det finns inga pengar inom galoppen för några lastbilar med bodel på dryga två miljoner...

*skakar på huvudet*
 
Sv: lön enligt avtal

Ja efter att ha hört min kompis berätta om arbetsförhållanden/löner så måste jag säga att jag inte begriper att dom får folk som jobbar över huvudtaget.

Sen är det liksom du säger standard att man bor på stället och då förväntas man räkna boendet som en förmån. Att man kanske redan har ett boende och ett liv att försöka upprätthålla utanför hästjobbet det är tydligen inget arbetsgivaren räknar med. Inte heller att det kostar att ha bil så man kan ta sig till jobbet. Har för mig att min kompis fick ut ca 7-8000 kr efter skatt, tur för henne att hon hade en sambo som betalade hyran för bara bensinräkningen var väl på 3000 i månaden och då hade hon som sagt inte mkt tid över att köra på några nöjesturer...

Och visst blir det patetiskt när man har lyxlastbilar och hästar för miljoner men på nåt sätt glömt att räkna med löner till anställda i sin budget....

Och som du säger, kom lastbilen hem mitt i natten med hästar efter en tävling så skulle skötaren ut och ta hand om dessa och sen gå och lägga sig nån timme och så upp igen som vanligt till morgonarbetet och ingen kompensation i kortad arbetstid för detta.
 
Senast ändrad:
Sv: lön enligt avtal

kanner inte till inom hastvarlden men som jolkare/lantbruksarbetare far man ungefar 120 per timme innan skatt. och som en sidonote, en utbildad underskoterska i karlskoga kommun far 96 kronor timmen INNAN skatt. det ar inom hemvarden. Tyvarr ar arbetsmarknaden som den ar och folk vill arbeta, och tar sana loner, battre an ingenting i alla fall..
Jag vet ocksa att existens minimum i sverige ligger pa under 10 000 per manad. det ar for hyra el och mat. for en person.
Sen kan vi ju ga till pensionar gruppen och se vad de far per manad.. Om man inte har nagot annat sa far man ut kanske 7-8 000 per manad, fore skatt. Dock kan man ansoka om bostadstillagg pa det.. fran forsakringskassan tror jag... men det blir inte mkt kvar inte sager de som jag kanner i den alders..

Jag ar fullt medveten om att hastskotare sliter enormt mkt och far lite betalt.. Men sa lange som det finns folk som jobbar for "next to nothing" sa blir det aldrig andring..

TS, de pengar du far, ar det summan du far ut efter skatt etc?? eller det ar lonen och skatt dras efter?? DDu kan ju bli medlem i facket och sen forhandla dig fram till en hogre lon. med hjalp av fack rep, som sakert kan hjalpa dig att rakna ut vad du skall ha.. Kanske tid for de som anstaller hastfolk att se att hjalpen ocksa maste leva...
 
Sv: lön enligt avtal

Hej jag undrar om någon vet vad lön enligt avtal är för en ridlärare utan utbildning. Jag ska börja hålla mer lektioner nu och känner att 94kr timmen inte känns rimligt med det ansvaret. Och det är vad man får för att jobba i stallet med in uttag och mockning fodring ETC så vad är en rimlig lön att kräva?

Vad kommer du att ha för ansvar?

Om det är ett liknande ansvar som jag antar att en förskollärare har så förstår jag ditt resonemang, har själv en lärarutbildning för grundskolans senare år och denna utbildning innebär ju massor av ansvar (plus kravet på en akademisk utbildning).

Men som outbildad ridlärare+ Vem har ansvaret? Kan man ansvara för ngt utan utbildning? Jag är medveten om att man kan anse sig kunna bedöma risker osv, har själv hoppat in som ridlärare några gånger. Men vad är det som gäller`
 
Sv: lön enligt avtal

Om det är ett liknande ansvar som jag antar att en förskollärare har så förstår jag ditt resonemang, har själv en lärarutbildning för grundskolans senare år och denna utbildning innebär ju massor av ansvar (plus kravet på en akademisk utbildning).


Ansvar för vad? Det är ju knappast så att du som lärare har något reellt ansvar för dina elever. Om eleverna inte lär sig de de ska eller kanske skadar sig så blir ju inte läraren ansvarig för det på något sätt. Undantaget är ju ifall läraren gör något rent kriminellt.


Faktum är att väldigt få i dagens samhälle kan anses ha något ansvar i sin yrkesroll. En läkare blir ju i regel inte skyldig att ersätta för felbehandlingar. I ovanliga fall kan väl läkaren få en anmärkning, men det är som sagt ovanligt att det sker ifall man jämför med alla felbehandlingar som sker. Ett ännu bättre exempel är välbetalda politiker som kan fatta hur kostsamma/felaktiga beslut som helst utan att riskera något själva.


Så att hävda att man ska ha högre lön för ett ansvar som inte finns känns väldigt fel.
 
Sv: lön enligt avtal

Ansvar för vad? Det är ju knappast så att du som lärare har något reellt ansvar för dina elever. Om eleverna inte lär sig de de ska eller kanske skadar sig så blir ju inte läraren ansvarig för det på något sätt. Undantaget är ju ifall läraren gör något rent kriminellt.


Faktum är att väldigt få i dagens samhälle kan anses ha något ansvar i sin yrkesroll. En läkare blir ju i regel inte skyldig att ersätta för felbehandlingar. I ovanliga fall kan väl läkaren få en anmärkning, men det är som sagt ovanligt att det sker ifall man jämför med alla felbehandlingar som sker. Ett ännu bättre exempel är välbetalda politiker som kan fatta hur kostsamma/felaktiga beslut som helst utan att riskera något själva.


Så att hävda att man ska ha högre lön för ett ansvar som inte finns känns väldigt fel.

Fast att man inte behöver betala i reda pengar innebär ju inte att man inte har ett ansvarsfullt jobb. Självklart är läraren ansvarig för att hjälpa eleverna att lära sig det dom ska (och det innefattar också att se till att den aktuella eleven får extra stöd om den behöver det och även att vara uppmärksam på om elever inte mår bra) lika mkt som en läkare är ansvarig för att utifrån vetenskap och beprövad metod behandla sina patienter. Eller du tycker inte att man har ett stort ansvar när man tex opererar en patient som håller på att dö i ex tarmvred? Om du menar att man bara har ansvar om man riskerar att få betala pengar om man begår ett misstag så är du ute på en lång cykeltur. Både läkare och annan legitimerad vårdpersonal kan dessutom bli av med sin legitimation om de missköter sitt arbete. För att inte tala om att de kan få sparken. En lärare som inte någorlunda lyckas lära sina elever det som står i lärolanen lär inte bli eftertraktad på arbetsmarknaden. Tyvärr är det dock så att det kan vara svårt att bli av med personal som inte missköter sig grovt men anställningsskyddet är ju också till för att skydda anställda från att bli uppsagda på godtyckliga grunder. Inom den offentliga sektorn är det generellt mkt svårare att bli av med folk som inte funkar fullt ut än inom den privata.
 
Senast ändrad:
Sv: lön enligt avtal

Ansvar för vad? Det är ju knappast så att du som lärare har något reellt ansvar för dina elever. Om eleverna inte lär sig de de ska eller kanske skadar sig så blir ju inte läraren ansvarig för det på något sätt. Undantaget är ju ifall läraren gör något rent kriminellt.

Det beror naturligtvis på vad man menar med ansvar.

Men jag menar att man som lärare har ett ansvar för sina elever. Jag ansvarar för att de inte skadar sig på något sätt, fysiskt eller psykiskt. Om vi ska ha en aktivitet på annan plats än inom skolgårdens gränser så måste vi lämna in en riskanalys där vi noga har gått igenom allt som eventuellt kan hända som ex påkörd av bilar, elev som försvinner, astmaanfall osv. Vi är också alltid skyldiga att ingripa om någon elev blir utsatt för en kränkande behandling. När vi har kemilaborationer så måste jag också göra en bedömning av vilka risker som eleven utsätts för under laborationen.

Nu är det ju rektor och skolchef vilka också är tjänstemän i kommunen som är ytterst ansvariga. Det är vad jag förstår oftast inte så att en enskild lärare har ett juridiskt ansvar, här menar jag att det är ganska ovanligt att en lärare riskerar att bli åtalad i en domstol för ett bristande ansvar. Men det har dock hänt tex vid en drunkningsolycka i Landskrona för ett antal år sedan. Kemilaborationerna är ju också ett specialfall där den enda som verkligen har kompetensen är göra denna riskbedömning är just den enskilde kemiläraren.

Sedan är vi också skyldiga att se till så att eleverna får den hjälp de behöver för att uppfylla kunskapskraven för betygen. Vi måste dokumentera hur långt de har nått och sätta betygen. Men det var faktiskt inte det jag tänkte på i den här tråden utan mer det ansvar som vi har för att eleverna inte ska skada sig. En ridlärare bör ju ha samma ansvar. Sedan har jag förstått det som att ridskolor har försäkringar som gäller om det sker en olycka. Men trots detta så innebär det ju knappast att ridläraren kan bortse från de risker som finns.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 115
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 023
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 624
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 379
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp