Lusselina

Trådstartare
Hittar inte den här frågan innan och jag skäms lite för att behöva fråga. men man blir visare ju mer man frågar:p

Så vad är lodplan?

Hoppas någon är snäll och berättar det för mig. hade räddat min dag:bump:

Sv: Lodplan?

I dagligt tal talar man oftast om två plan, lod(rät)plan och vågrätplan som i lodrät linje och vågrät linje. Vågrät linje = vågrät plan som är en linje du kan lägga uppepå vågorna - dvs en linje som är parallell med plan mark. Lodrät plan eller linje är en linje som korsar den vågräta linjen, dvs en linje som går från himlen ner till marken.

Så när man pratar om lodrät sitts i ridningen betyder det att man ska kunna dra den lodräta linjen genom axel, höft och häl. Och när man pratar om huvudet i lodplan betyder det att man ska kunna passa ihop den lodräta linjen med hästens nosrygg. En häst som går bakom lod har pannan på den lodräta linjen och nosen mer in mot kroppen så det blir en glipa mellan nosen och den lodräta linjen. Framför lod så har hästen pannan på den lodräta linjen och nosen framför - dvs den lodräta linjen går från hästens panna och ner genom huvudet.

Hoppas det var svar på din fråga.

Nu kan jag vara ute och cykla, men visst ska väl lodlinjen gå genom ögat och näsborren, inte längs nosryggen?:confused:

Eller är det gammal lära?

Nu kan jag vara ute och cykla, men visst ska väl lodlinjen gå genom ögat och näsborren, inte längs nosryggen?:confused:

Eller är det gammal lära?

Hmmm, egentligen var jag inte ute efter att förklara den perfekta lodformen (eftersom jag egentligen tycker att vikten på bakbenen är mycket viktigare än exakt var lodlinjen går på huvudet) utan för att förklara vad lodlinjen är. Tyckte det var lättare att måla upp en bild av nosryggen och en tänkt lodlinje. Jättebra att du korrigerar mina sakfel *ler* så ingen går och lär sig felaktigt.

Egentligen menade jag inte att korrigera, jag var mest bara fundersam själv.;) Lånade lite tråd, sas.

Det är ju klart lättare att beskriva lodlinjen längs nosryggen.

Ska man vara så petig så är ögat - mungipan nog det korrekta. ;)
Det diskuterades här för ett bra tag sedan förresten, och då framfördes även riktmärket "lodplan genom ögat", utan någon andra hållpunkt. Det funkar också: om man tänker sig en linje rakt mot marken, genom hästens öga, så kan man se om nosen då befinner sig i linjen, framför eller bakom den. Men nosryggen är ett enkelt och vettigt mått. Det är inte millimetrar ändå som är viktigt här, poängen är en avslappnad nacke, där huvudet hänger rakt ner utan spänningar som drar nosen framåt eller bakåt.

Ju mer avslappnad nacke hästen har destu större inverkan får ryttarens tygeltag- verkar de bakåt drar de in hästens nos, vilket kan ge späningar i käken, tungan osv. Vissa hästar värjer sig å andra sidan mot tygeln / bettet genom att själva dra in nosen och går då "bakom hand". Det skapar spänningar i bla underhalsen på hästen. En häst som å andra sidan spjärnar mot tygeln framför lod, spänner sin överlinje och sänker då vanligen ryggen. En häst som krullar ihop halsen och går bakom lod blir ofta bogtung eftersom den får svårt att vinkla in bäckenet under kroppen i den formen. Medan en häst som söker tygeln strax framför lod kan ha en mycket bra ryggaktivitet. Lagom är bäst! :bump:

I frågan är det ju ganska viktigt att tänka på att ju högre samling hästen går i, destu mer bör nosen hamna framför lodplan (se TR). Eftersom nacken ska vara högsta punkt, inte tredje halskotan (om nacken sjunker blir det vad man kallar "knäckt nacke").

Liknande trådar

Hundträning Hej jag har fått ta även en schäfer på 2 år som är oplacerad pga av föra ägaren hade misshandlat henne, Hon är osäker men tillgiven...
Svar
1
· Visningar
317
Senast: Springer
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 043
Senast: snöflingor
·
Katthälsa Hej! Jag ska ringa vet o fråga också, men vill även fiska lite svar här. Vi har kikat på en kattunge, som visade sig ha ett tångbett...
Svar
13
· Visningar
918
Senast: Mojma
·
Mat Jag har så svårt för att hitta vettiga mellanmål som jag gillar i längden. Dessutom kunde väl inte någon variation på frukost skada...
2 3
Svar
41
· Visningar
1 965
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar