Lockig päls?

Sv: Lockig päls?

Fick svaret igår och vår ponny HAR Cushings... :( Får se vad som händer nu... Fy fasiken vad tråkigt...

Min fjordhäst har cushing och har medicinerats i ett år nu. Hon är just nu hur pigg och busig som helst. I höstas fick hon ett lindrigare fånganfall, men det gick över ganska snabbt. I övrigt fungerar det fantastiskt bra med medicinen. Otroligt att några små piller kan göra att hästen får ett bra liv igen. Det var en lättnad när hon fick rätt diagnos och kunde börja medicinera.

En lång päls blir lätt lockig som blöt. Vi har en inackordering med lång päls. Det tar 4 timmar för den att torka när den tex är dyngsur av regnet. Jag tycker det är vettigare att klippa långhåriga hästar. Energiåtgången för att torka en svettig/blöt päls är stor. Det kan räcka med att klippa halsen.

Oj vad trist! Jag hann inte se det innan jag skrev mitt andra svar. Hoppas du kan medicinera.

Min gamla häst hade cushings, hon fick det oxå runt 19 års åldern och hon levde tills hon blev 28 år. Jag klippte hennes underhals-bogen-hela magen, på våren åkte all päls av med klipparn. Hon stortrivdes med det. Man fick vara försiktig med foder-bete men det gick, hon var pigg ´til the end. Cushingshästar har lätt för infektioner och det var det jag fick ta bort henne för...en j*kla bihåleinflammation som inte ville ge sig. Men deppa inte, du kan gott ha kvar 10år skoj med din häst precis som jag :-)

Jag har dock fått uppfattningen om att även om man kan medicinera hästen, så vet man aldrig hur mycket hjälp av den hon egentligen får. Om hon alltså får 100% livskvalitet efter tabletterna. Det var iallafall vad veterinären sa. Att man inte vet hur god effekten egentligen blir. Vår ponny har börjat få alla dessa symptom någon gång på sensommaren, så det känns som om det har gått fort utför. I somras red min 8-åriga dotter helt utan problem på henne, även hyfsade långa ritter. Inte heller hennes päls var krullig före sommaren. Sen är det väl också så att medicinen behandlar symptomen, och inte själva sjukdomen. Så tumören fortsätter väl att växa ändå. Usch, det känns så himla svårt att veta hur man ska göra. Hade jag vetat att hon skulle må helt bra och få god livskvalitet så vore valet enklare... Tja, det får väl sjunka in denna veckan och så får jag se vad som händer. Det är en underbar ponny...:(

Men deppa inte, du kan gott ha kvar 10år skoj med din häst precis som jag :-)
Det vore ju helt underbart, jag får väl kolla vad veterinären tycker.. Det känns som sagt bara som att det har gått så fort utför. Jag anser dock också att det är ett ansvar man har som djurägare att inte låta ens djur lida. Och beroende på vad vet säger så får jag väl fatta ett beslut snart. Jag vill verkligen inte ta bort henne så vi får väl hoppas på det bästa. Tack för uppmuntran! Behöver det.

Hypofystumörer växer ofta långsamt. Min ponny blev också rätt snabbt dålig när det väl märktes. Men medicinen hjälpte rätt fort. Dock hjälper inte medicinen alla hästar. Och ibland kan man få testa en annan medicin (kommer inte ihåg namnet nu men det står i min långa tråd jag länkade till). Medicinen kan också hjälpa några år för att sen inte längre funka. Eller så kan man behöva öka dosen. Årligen/en gång per halvår bör man följa upp med nya prover för att se hur man ligger i dosering.

Man kan ju testa att mecinera? Man bör ju ge medicinen ett par månader att få effekt och man kan behöva öka dosen. Jag började på 0,75 mg efter att jag fick det rådet av en vet. som behandlat en del Cushinghästar. Sen gick jag upp till 1 mg och märkte stor skillnad (trots att hon blivit märkbart piggare redan på 0,75 mg). Så kan man ju ta ett beslut sen och vetat att man iallafall gett det en chans. Så resonerade jag.

Men jag förstår att man väljer att ta bort en Cushing häst. Det är massor med jobb och man oroar sig ständigt. :(

/Maria

Jag ville bara säga att jag medicinerade inte. Det som underlättade massor för henne var att jag klippte henne. Jag höll igång henne, vi var ute i ur o skur i skogen tex både red o körde, hade bara massor med kul. Såg till att hon inte blev kall men inte heller för varm (hade bara ett regntäcke, inga tjocka täcken här inte). Var otroligt försikgt med foderomställningar, körde med magTarm då å då vid alla byten.
Jag tycker, klart du ska lyssna på din veterinär.. men klipp hästen, inte hela men där den svettas som mest så märker du säkert en förändring redan då att den blir lite piggare och gladare :-) Det händer saker med alla hästar, jag är fortfarande orolig för att det ska hända nuvarande hästar något. Man får ju nästan ta en dag i taget med allt. Kram och Lycka till!

Har aldrig hört talas om denna sjukdom förut..
Hoppas verkligen det ordnar sig för dig och hästen. Lycka till!

>Tröst-kramar /Fanny.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 529
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Finns det någon här inne som varit med om att hästar satt vinterpäls under våren/för-sommaren? För min pålle är det nu andra året i rad...
Svar
14
· Visningar
2 072
Senast: Speedway
·
Hästvård Jag läste i en tråd gällande täckning av våra fyrbenta älsklingar och reagerade på att många redan klippt sina hästar. Min pålle går...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 450
Hästvård Nu går vi snart in i juli, och min 17-åring har fortfarande lite vinterpäls kvar. Absolut inga större mängder, och visst har det varit...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 846
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar