Lockig päls?

F

FiaH

Vår ponny är ej klippt, då jag tycker att vi inte använder henne på så sätt att hon skulle behöva klippas. Hon rids ut cirka 4 gånger per vecka, i skogen mestadels. Hon är 19 år. Hon svettas otroligt mycket när hon rids, och när vi kommer tillbaka till stallet är pälsen alldeles lockig, nästintill krullig. Det är mycket svårt att borsta hennes päls, och hon blir riktigt kladdig i pälsen innan hon torkat ordentligt. Det finns bara kallvatten i stallet, annars kanske man kunde tvättat av henne. Jag själv har absolut inget behov av att klippa henne, men hon kanske måste? :confused: Hon fick mycket lång päls förra vintern, som var den första vintern vi hade henne i vår ägo, och då var hon delvis klippt. Hon fortsatte fälla sin vinterpäls fram till i juli i somras...:crazy: Är det någon som har något förslag på vad vi kan göra?? Fast ska hon klippas så bör det väl ske ganska omgående skulle jag tro? Hur göra med täcken i vinter??
Tacksam för alla funderingar! :bow:

Sv: Lockig päls?

Jag skulle nog klippa om det är så att hon svettas så otroligt mycket. Man kan ju alltid göra en såkallad halvklippning där du lämnar ryggen och baken oklippt. Nu vet jag inte vad du har för slags rutiner när det gäller utevistelse och så, men min häst är helklippt och hon står inne med thermotäcke och sedan går hon ute med thero + vintertäcke och halstäcke. Är man rädd att hästen fryser kan man alltid ge fri tillgång på grovfoder, då den håller värmen bättre.
Kom ihåg att en vältränad häst fryser mindre än en otränad.

Cushings syndrom då? Det som drabbar äldre hästar, lång lockig päls, magrar, lätt får fång, dåliga hovar och sånt (har jag för mig). Får väl hoppas att det inte är något sånt.:( Det är ju någon sorts cancer på hypofysen (chefkörteln) som sitter i hjärnan.

Cushings syndrom då? Det som drabbar äldre hästar, lång lockig päls, magrar, lätt får fång, dåliga hovar och sånt (har jag för mig). Får väl hoppas att det inte är något sånt.:( Det är ju någon sorts cancer på hypofysen (chefkörteln) som sitter i hjärnan.

Hej!

Precis min tanke, låter som ett typfall för Cushings. Till TS. I länken kan du läsa mer om Cushing längst ned på sidan.
http://www.shv.org/ovrigt_skotagammalhast.html

Mvh / Fia

jag skulle också klippa, men lämna huvud, rygg, bakdel och ben. sådär som ridskolehästar ofta har. täcken är så olika från individ till individ. ett regntäcke vid regn om hon inte fryser lätt. annars ett lite tjockare.

Kan väl klippa en sk jaktklippning. Det är ju det minsta man kan klippa och så behöver man ju inte ha täcke på så ofta om det inte är jättekallt...:)

Prova själv och motionera i en stor ylletröja plus en dunjacka och behåll det på tills du har torkat, flera timmar senare. Jag kan garantera att du kommer att frysa och inte känna dig något vidare.

Vore det inte hundra gånger bättre för hästen att vara klippt och torr inom en kvart efter att du motionerat den. Så jobbigt kan det väl inte vara att lägga på ett täcke.

Förstår inte alla dessa "anti-klippa-häst". Motionerar man hästen så att den INTE blir svettig då är det helt ok och INTE klippa men annars tycker jag definitivt att det är bättre för hästen och bli av med en del päls.

Hmmm.... måste säga att otroligt många symptom som jag nu har kollat upp på Cushings syndrom stämmer in på vår häst... Hon kissar väldigt mycket, är dock inte mager utan tvärtom mycket rund, trots att hon inte får en massa kraftfoder och så. Hon rids regelbundet och borde ha minskat något i omfång, något som jag faktiskt har funderat över... Också hennes hovar har inte den bästa kvaliteten. Får se till att ringa veterinären i morgon och be honom komma och ta ett blodprov (jag har fattat för att det är det de gör för att kolla upp det?). Känns inte kul alls. :cry:

Jag tycker att hon behöver rakas om hon blir så svrettig...min häst är oxå en så¨n som svettas otroligt mkt (blir svettig även rakad) men hon torkar ju iaf snabbare rackad än orakad!

Hoppas att det inte är något fel på hästen, och om det är det så är det ju jättebra att du kollar upp det. Är det inget fel får du väl prova att klippa :D Lycka till!

Har ett numera 24-årigt nordsvenskt sto som vi började klippa för 4 år sedan. Hon blev då så långhårig och fick krullig päls så hon hade svårt att bli torr.
Första gången blev hon lite stressad de första minuterna av maskinljudet sen stod hon snällt, utan grimma i stallgången och njöt. Hennes min när vi släppte ut henne i hagen efteråt var obetalbar. Hon blev en unghäst! (Pälsen vägde uppemot 25 kg. Vi klippte henne fuktig). Vi helklipper men man kan ju mycket väl jaktklippa första gångerna.

Efter det har vi klippt henne varje höst i oktober, i januari och i mars.

Lika nöjd är hon varje gång! :idea:

Hon har täcke omedelbart efter om det är kallt/regningt. Men för det mesta behöver hon inte det. Hårremmen växer onormalt snabbt på henne pga cushings sjukdom. Tror vi. Hon är inte mager på något sätt, tvärtom mår hon jättebra, är i bra hull.

Hon fäller lite mot sommaren men inte tillräckligt, utan därför klipper vi henne i mars. Genom det har vi rubbat hennes pälssättning men eftersom det ändå inte fungerar så är det inget att välja på.

Vår andra gamling, halvblod 25 år, har vi jaktklippt. Hon har lite väl tjockk hårrem och torkar inte heller tillräckligt utan klippning trots att hon inte rids regelbundet.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har klippt min shettis litegrann bara. Lite i ljumsken och lite frampå halsen så han inget täcke behöver men han får några "hål" i "klädseln" så han inte blir svett. För det blir han inte nu.

Vi har en 22 årig C-ponny inackorderad hos oss som pensionär, han rids inte.

Får mycket tät päls och mår dåligt av att vara svettig, hästarna är uppstallade från september, men dörren är öppen nattetid. På morgonen har han varit svettig i armvecken och allmänt sänkt.

Jag helklipper honom i oktober och han blir som en annan häst, pigg och glad och mår toppen. Det växer ganska snabbt ut en päls som skyddar honom bra (min maskin rakar inte, utan klipper) och han har täcke endast då det är dåligt regnväder och blåsigt. Kyla bekommer honom inte.

Det är också bra, då jag lätt ser hur han är i hullet, det är ju lite mera pyssel med äldre hästar.

Jag klipper sedan en gång till när det börjar bli mildare, brukar vara i början av mars. Hans sommarpäls har inte påverkats utan han blir blank och fin ändå, men mår som sagt mycket bättre av att vara klippt, äter bättre och är piggare.

Håller tummarna för dig!
Tog bort vår gamla ponny i vintras efter att han fick väldigt ont i hovarna och konstaterade först i efterhand att det nog var Cushing... Han blev alldeles krullig (jättesött:crazy: ) och hade riktig hingstnacke.
Var öm i fötterna långt innan men kliniken kunde inte hitta något fel, dock testades han aldrig för Cushings:cry: .
Efter vad jag förstått kan det iallafall lindras med medicin.
Hoppas att allt går bra.

*KL*

Som lite tröst, så min gamla weslh mountain var också alldeles lockig (krullig) när han hade vinterpäls. Utan att ha cushings. Han blev 33 år, då han togs bort pga hög ålder 'bara'. Fina hovar hela livet, inget fång, föll ur på slutet dock, var alltid en svårfödd en, och på slutet var tänderna såpass dåliga att han fick det svårt.

Men tycker det låter som en väldigt bra ide att kolla cushings först, för soms agt, många symptom stämmer.

Håller tummarna för dig!
Tog bort vår gamla ponny i vintras efter att han fick väldigt ont i hovarna och konstaterade först i efterhand att det nog var Cushing... Han blev alldeles krullig (jättesött:crazy: ) och hade riktig hingstnacke.
Var öm i fötterna långt innan men kliniken kunde inte hitta något fel, dock testades han aldrig för Cushings:cry: .
Efter vad jag förstått kan det iallafall lindras med medicin.
Hoppas att allt går bra.

Veterinären sa att det inte går att medicinera Cushings, för hästar behöver så enormt stora mängder, det blir mkt dyrt. :( Men hundar och människor gick att medicinera.

Det går visst att medicinera hästar, en kostnad på ca 500:-/ månad och medicinen ska ges livet ut.
Jag väntar just nu på medicin till min häst som har Cushings syndrom.

Jag tackar så mycket för all omtanke... Ska väl inte fundera så mycket än egentligen, men det är klart man gör... Ringde veterinären idag, och hon höll med om att det vore klokt att kolla upp just Cushings. Hon skulle kolla upp ifall de hade hemma vad som behövdes för att kolla detta, så jag ska återkomma till henne imorgon. Hon sa att det kommer att kosta cirka 1000:- i månaden ifall medicinering behövs, och inte ens då är det säkert att det fungerar. Känns som sagt inte så där bra, men om allt nu skulle vara ok, så känns det nu självklart att klippa henne. TACK för alla åsikter!! :)

Det går visst att medicinera hästar, en kostnad på ca 500:-/ månad och medicinen ska ges livet ut.
Jag väntar just nu på medicin till min häst som har Cushings syndrom.

Hmm, kankse ska ifrågasätta den veterinärens kompetens... En av anledningarna till att vi tog bort min häst var att det inte gick att medicinera, och symptomen blev värre så klart, så det kanske inte ens hade funkat.

Det finns bara kallvatten i stallet, annars kanske man kunde tvättat av henne. Jag själv har absolut inget behov av att klippa henne, men hon kanske måste? :confused: Hon fick mycket lång päls förra vintern, som var den första vintern vi hade henne i vår ägo, och då var hon delvis klippt. Hon fortsatte fälla sin vinterpäls fram till i juli i somras...:crazy: Är det någon som har något förslag på vad vi kan göra?? Fast ska hon klippas så bör det väl ske ganska omgående skulle jag tro? Hur göra med täcken i vinter??
Tacksam för alla funderingar! :bow:

Självklart behöver du INTE klippa henne. Jag har själv en väldigt hårig shettis som jag körtränar ett par dagar i veckan. Hon blir alltid väldigt svettig men så länge man skrittar av dem ordentligt så är det ingen fara. Jag skrittar av min shettis 20 min och sedan får hon gå ut i hagen, UTAN täcke, när vi kommer hem oavsett väder. Även om hon kan kännas lite blöt i pälsen när man kommer hem så torkar hästar innifrån - dvs de är torra inne vid huden, och det är det som är det viktigaste. Jag spolar aldrig av henne utan borstar henne noggrant när hon torkat.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 529
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Finns det någon här inne som varit med om att hästar satt vinterpäls under våren/för-sommaren? För min pålle är det nu andra året i rad...
Svar
14
· Visningar
2 072
Senast: Speedway
·
Hästvård Jag läste i en tråd gällande täckning av våra fyrbenta älsklingar och reagerade på att många redan klippt sina hästar. Min pålle går...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 450
Hästvård Nu går vi snart in i juli, och min 17-åring har fortfarande lite vinterpäls kvar. Absolut inga större mängder, och visst har det varit...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 846
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar