llinfrö = lugnande?

Sv: llinfrö = lugnande?

vimsan: hmmm. kanske satte för mkt fart i magen?

Jag har personligen inte använt mig av fröna nån gång så om de är bättre kan jag inte säga nåt om. Därmot så har jag sett andra hästar som fått av de olika varianterna och de mådde bättre och tog sig bättre beroende på orsak av linfrökakan.

hej!
har sedan i somras haft problem med att min pålla haft för mycket i huvudet och villbara galoppera och bockar lite då och då. har funderat mkt på det och trott att det är "unghästfasoner" (hon är 7 men bara riden 1½år).
funderat på att ge lugnande tillskott och fick då reda på att magnesium kan lugna. då sa en tjej i stallet till mig att linfrön innehålller magnesium! jag hade ju gett tjejen linfrön och slutade typ i början på juni.... !!? coincidence??

vet nån om detta stämmer? har linfrökakor samma effekt i så fall? (har gett lösa förut)
om jag fortsätter att ge lösa linfrön som jagg jort förut hur länge ska dom ligga i hett vatten? läste här att dom måste ligga ett par timmar minst och jag tänkte ge dom som ett extramål när jag är i stallet så det blir problem.
jag trodde att giftet utsöndrades direkt av chocken av kontakt med hett vatten?

:o :cool: :confused: :smirk:

Hej!

Gå in på denna hemsidan :http://www.hasthalsan.se/ och skicka mail till henne. Har själv köpt två produkter från henne som ska vara lugnande effekt. Sägs även att Kamomill ska ha rogivande effekt. Finns Räddningsdroppar som man ger direkt och har direkt verkan. Bara att droppa på en godisbit . Kan ges när du tar in hästen från hagen eller ska transportera den.
Men skicka ett mail till henne på hästhälsan och tala om ditt problem så löser hon det åt dig.;)

jag har gett linfröolja istället för linfrö, tyckte det funkade bra=), men det är dyrt, runt 70 kr/liter. Nu ger jag linfröpellets istället.:idea:

janina_geoge: hur har du tyckt att dom preparaten har fungerat då?;)

Kamomill är lugnande för matsmältningskanalen, återigen en lugn och harmoniska mage ger dito häst många gånger.

Räddningsdroppar fungerar. Men jag är för att man istället behandlar och gör vad man kan för att få bort grundorsaken till problemen. Om det fortfarande finns nåt problem kvar efter åtgärd, då kan man ta till ex. droppar som i sig inte är ngt. annat än just tillfälligt akut lugnande.

Oj, lugnare... nä tvärtom skulle jag vilja säga :crazy:

För några vintrar sen så var min valack lös i magen.
Så jag började ge honom Hippos linfrön.
Han blev bättre i magen och JÄTTEPIGG, näst intill galen :eek:
När hovslagaren hade problem att sko honom (han har varit snäll i 9 år) så slutade jag med linfröna... ett par dagar senare var han sig själv igen. Lung som en filbunke :o

Samma här!
Jag gav min häst linfröpellets under en period. Hon blev helt tossig, var inte ett dugg kul att rida. Likadan som hon blir på havre. Slänger/kastar med huvudet, ser spöken överallt och allmänt stirrig och jobbig.
Slutade med linfröna och hon blev normal igen:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 073
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 406
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka