llinfrö = lugnande?

L

lkn02001

hej!
har sedan i somras haft problem med att min pålla haft för mycket i huvudet och villbara galoppera och bockar lite då och då. har funderat mkt på det och trott att det är "unghästfasoner" (hon är 7 men bara riden 1½år).
funderat på att ge lugnande tillskott och fick då reda på att magnesium kan lugna. då sa en tjej i stallet till mig att linfrön innehålller magnesium! jag hade ju gett tjejen linfrön och slutade typ i början på juni.... !!? coincidence??

vet nån om detta stämmer? har linfrökakor samma effekt i så fall? (har gett lösa förut)
om jag fortsätter att ge lösa linfrön som jagg jort förut hur länge ska dom ligga i hett vatten? läste här att dom måste ligga ett par timmar minst och jag tänkte ge dom som ett extramål när jag är i stallet så det blir problem.
jag trodde att giftet utsöndrades direkt av chocken av kontakt med hett vatten?

:o :cool: :confused: :smirk:

Sv: llinfrö = lugnande?

Magnesium har jag gett en av mina hästar förut och det funkar jättebra! men linfrön tror ja inte på ! vi har 2 hästar som lätt får kolik o då rekommenderade Strömsholm att vi skulle ge dom linfrön för tarmarnas skull...alltså linfrön är till för att hålla igång magen mer på hästen ... de är jättebra att g hästen om dom är "tröga" i magen ... men har nog ingen funktion till att få hästen lugnare i temperamentet!!!

ja, för det var därför jag förut gav henne linfrön, för magen. men det finns ju ett samband i tiden för när hon började med fasonerna och jag slutade ge linfrön.
är det ingen som vet om det finns magnesium i linfrön?

Tittade efter mineralinnehållet för linfrön i min bibel, Hästens näringsbehov och utfodring av C.Planck. Men där står bara att eftersom linfrön( proteinfoder i allmänhet) oftast tillförs till en foderstat i så liten mängd så finns det ingen anledning att redovisa mineralinnehållet. Jag tror att du ska söka svaret på problemet någon annanstans. Kan det vara sadeln, är hästen bara pigg, är det tänderna, har du förändrat din ridning osv osv?

Vill du försöka med magnesium så ge ett rent magnesiumtillskott, eller hellre en banan om dagen, som också innehåller magnesium. Min gamla häst, som inte får något kraftfoder alls är även hon jättepigg, vill bara springa fort och bockar lite ibland. Och det brukar jag kalla livsglädje...

hon har ju inte varit sådan förut, även om hon alltid varit en glad prick! har kollat ryggen, sadeln, tänderna, benen.
förr drog hon aldrig ute, det gör hon nu, förr bockade hon inte när man skulle fatta trav eller galopp, det gör hon nu(en stund, sen är det ingenting).
det enda jag överhuvudtaget förändrat är att jag tagit bort kli och linfrö ur dieten. och för nåra månader sedan bytte jag från krafft grund till havre och kornkross men det sista borde inte ha betydelse eftersom hon började konstra långt innan.
jag har för två veckor sedan börjat ge e-vitamintillskott med selen, och hon har ju lugnat sig ganska mycket (men det har varit en pågående process de sista tre månaderna).
jag vet inte vart jag ska söka längre, sista utvägen är ju att testa såna här johannesörtpreparat, men det vill jag egentligen inte...

Kan det inte vara så enkelt att hon är pigg och det känns BRA i kroppen? ;) Hon känner att hon KAN busa för det gör inte ont/tar emot någonstans i kroppen?

*spekulerar*

//Alice

jo, fast jag upplever det som lite istadighet, det är inte att hon skuttar iväg i glädje utan hon släpper drivet eller vad man ska säga och örona åker lite bakåt. som om hon skulle vara irriterad på ngt, men jag har som sagt kollat allt och när det släpper är hon hur arbetsvillig som helst... :-/

Ta reda på orsaken, finns det en brist i magnesium så är det naturligtvis ett sådant fodertillskott man använder. Det kan du kolla genom att sätta en foderstat, men jag tycker inte att du bör utesluta andra fysiska orsaker. Man bör ju ta sig en funderare vad som kan ha hänt om hästen ändrar sitt beteende till en mindre rolig variant.

jo, du må tro att jag har funderat - och fortfarande gör!!! om jag inte brydde mig om hon har ont skulle jag inte lagt ner alla pengar jagh ar gjort på att utesluta saker.

en teori är ju också att jag har lite mer ambitioner i utbildningen än hennes tidigare ägare (fick hem henne i april) och att hon helt enkelt protesterar när hon tycker att det blir jobbigt. men frågan i så fall är varför hon protesterade när jag bara skulle skritta från stallplan i somras..hmm...

ja, det är en djungel och det är så j-a svårt att veta!!!!

glömde detta... :) jag har gjort foderstader och kollat magnesiumet, men jag får ingen brist. däremot har jag hört att behovet kan vara olika från häst till häst...

Har du matat in rätt förutsättningar för din häst, så skall skillnaden vara minimal. Antingen får man en brist, och då är ett fodertillskott befogat. Eller så får man ett visst överskott som i sig inte är farligt, med ett extra påslag av magnesium ger en mindre förgiftningssymtom som i sig ej heller är farlig men resultatet av detta ger en lojare häst. Jag antar att det är detta man strävar efter.

Hästarna kan bli pigga nu eftersom det inte är så mkt snö och att vårkänslorna kommer ? Men om det har pågått länge har ja ingen aning, kan du inte prata med någon ? Jag har en del kontakter där ja köper foder... kolla med dom du köper foder av !

Lycka till !

//Linda och Suune !

Tittade efter mineralinnehållet för linfrön i min bibel, Hästens näringsbehov och utfodring av C.Planck. Men där står bara att eftersom linfrön( proteinfoder i allmänhet) oftast tillförs till en foderstat i så liten mängd så finns det ingen anledning att redovisa mineralinnehållet. Jag tror att du ska söka svaret på problemet någon annanstans. Kan det vara sadeln, är hästen bara pigg, är det tänderna, har du förändrat din ridning osv osv?

Vill du försöka med magnesium så ge ett rent magnesiumtillskott, eller hellre en banan om dagen, som också innehåller magnesium. Min gamla häst, som inte får något kraftfoder alls är även hon jättepigg, vill bara springa fort och bockar lite ibland. Och det brukar jag kalla livsglädje...

banan innehåller magnesium jag men inte mkt...

magnesium är oxå bra för kramplösande om man lätt får kramp men det räcker inte med en banan utan då skulle du få äta MASSOR :banana:

om man ska prova med magnesium skulle jag nog rekomendera nåt mer effektivare :devil:

Jag ger enbart linfrökaka då det är mycket smidigare och jag slipper baltet med blötning och ev. gftrester.

Linfrökaka innehåller 3.8g magnesium. Min häst blir lugnare av linfrökakan av den anledningen att hans mage mår bättre när han får det. Jag ger det inte för att ha när trög utan för att han är mycket känslig i magen från tidigare magsår.

när jag sätter igång och rider så bajsar hon mycket, ibland 4-5 ggr på ett pass. hon har haft kolik det var därför hon fick linfrö förut. kan det vara magen som spökar?

Det ena kan ge det andra. Kolik= magproblem av nån orsak, kan va allt från foderrelaterat till magsår. Om hon har ev. problem med sin mage och på det skall bli riden så känner hon ju av kraven och det i sig ger ju fler tömningar av tarm.

Likaså bockningarna kan vara ett tecken på att hon igentligen inte bör bli riden på det vis ni gör eller inte alls just nu av nån anledning.

OM din häst var bättre med linfrö så skall hon ju ha det. Linfrökakan är dietiskt och innehåller mycket fibrer fett och lindrar de allra flesta magåkommor samt skyddar även tarmarna. Vare sig hästen är hård eller lös så hjälper den.

Oj, lugnare... nä tvärtom skulle jag vilja säga :crazy:

För några vintrar sen så var min valack lös i magen.
Så jag började ge honom Hippos linfrön.
Han blev bättre i magen och JÄTTEPIGG, näst intill galen :eek:
När hovslagaren hade problem att sko honom (han har varit snäll i 9 år) så slutade jag med linfröna... ett par dagar senare var han sig själv igen. Lung som en filbunke :o

sissu: bockningarna har blivit bättre ju mer hon har kommit igång under hösten/vintern. kan tänka mig att när dom började hade hon obehag - konstaterade överansträngning i kotorna, behandlad och friskförklarad. då stod hon 3 månader. är kanske lite inne på att det är jobbigt nu, att hon protesterar innan musklerna är varma eller att magen drar igång på henne när hon börjar jobba? jag vet att jag är sån i alla fall, tarmarna blir överaktiva om jag har dålig kondition och börjar springa eller nåt...

menar du att linfrökaka är bättre än lösa linfrön om man bortser från jobbet med dom?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 073
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 406
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka