lLäderhudsinflammation? Symptom? Diagnos? Orsak?

Anna Lilja

Trådstartare
Hej,

Har läst i ett par inlägg om läderhudsinflammation och har försökt få fram mer information om det. Kan någon förklara vad det är, hur det yttrar sig / vad är typiska symptom, hur ställs diagnosen (test, uteslutningsmetoden, annat) och vad beror det på?

Tack på förhand!

Sv: lLäderhudsinflammation? Symptom? Diagnos? Orsak?

Jag undrar också...

Frågade min vet i torsdags men jag hängde inte med riktigt för han pratade om fång och hovbensinflammation också. Men hästen har puls men behöver inte ha varma hovar. Kan lätt förväxlas med fång. Orsaken är att de trampar på t.ex. en sten på hårt underlag som inte ger vika. Behandlingen är samma som för fång dvs antiinflammatoriskt och vila.

Inflammation med varbildning är en hovböld. Inflammation utan varbildning får hästen av tex: tryck från felaktiga beslag, trampat på något mm.

Symtomen för hovböld är successivt ökad hälta, reagerar för visitertång, värme/svullnad ovanför hoven bla.

Symtomen när det inte föreligger varbildning är, hälta, reagerar för visitertången, värme i hoven bla.

Inflammation med varbildning är en hovböld. Inflammation utan varbildning får hästen av tex: tryck från felaktiga beslag, trampat på något mm.

Symtomen för hovböld är successivt ökad hälta, reagerar för visitertång, värme/svullnad ovanför hoven bla.

Symtomen när det inte föreligger varbildning är, hälta, reagerar för visitertången, värme i hoven bla.

Med risk för att verka trög, men var kommer det med läderhudsinflammation in? :confused:

I min ponnys fall så var det en otrevlig kombination av platta, tunna sulor, söndertrampad lera som frusit på, och en matte som lite för länge trodde på SMHI:s prognoser att det skulle komma snö snart.

Dvs en ponnystackare som gick och ömmade för länge.

Symptommässigt så väldigt öm (såklart), lite puls, lite varm. Sulan sviktade och smärtade för tryck.

Han fick skor + hela, hårda plastsulor, samt en kur med finadyne.

Va ?

En läderhudsinflammation kan hästen få med eller utan infektion. Blir det en infektion så leder det nästan alltid till varbildning = hovböld.

Är det en inflammation UTAN varbildning, orsakas den oftast av tryck från tex stenar, hårt underlag osv osv osv.

En inflammation med varbildning orsakas av en infektion i läderhuden oftast i samband med trampskador.

Läderhudsinflammation är som någon beskrev här nedan antingen med eller utan varbildning; med varbildning så kallas det vardagligt för hovböld.
I det fall det handlar om hovbölder har det oftast med yttre våld att göra så som tex spiktramp då det kommit in bakterier i hoven.
I annat fall kan inflammationen uppstå av felverkning/snedbelastning, eller då sulans nivå är under hovväggens - "går på sulan". Hästar med tunn sula och platta hovar är helt klart mer disponibla.

Symptomen brukar vara värme och puls, hälta och i vissa fall svullnad i benet. hoven bör kylas, och gärna skos med sula. Handlar det om hovböld ska det dreneras och hållas rent först och främst..

Din veterinär syftade antagligen på överbelastningsfång (som eg. är en läderhudsinflammation, eftersom övriga hästen inte är sjuk)
När man pratar om överbelastningsfång så syftar man på att hästen överbelastat ett ben för att avlaste det skadade, varpå hovmekanismen slutar fungera och hoven får syrebrist - lamellvävnad dör och symptomen blir de samma som på en fånghov.

Jag vet inte alls om jag lyckades förklara för dig =) men jag försökte

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 867
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 604
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 575
Senast: Grazing
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
19 974
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar