Ljuskänslighet, vad gör man?

W

Woppo

Foderponnyn har varit väldigt orolig med huvudet dom senaste åren, vilket jag antar kan vara headshaking syndrome. Vissa gånger är det så extremt att han nästan går omkull, och ofta blir han skrämd av sitt egna betende. Det finns inget fysiskt fel på hästen, och såhär beter han sig varesig man rider med bett eller hackamore. I oktober slutade han helt och hållet med det här. Jag minns första gången han var symtomfri. Klockan var ca 22.00, och helt kolsvart. Han visade absolut INGENTING under hela 2 timmars ridturen.
Det har varit borta enda sedan dess, men för 2 veckor sedan slutade jag skolan, och började då rida ut på dagarna. Pang, första gången vi red ut i dagsljus så kom det tillbaka, helt plötsligt och lika våldsamt som förut. Det är dock bara när jag rider ut på dagen som han håller på såhär, inne i ridhuset och sent på kvällen går han jätte bra. Så jag tänkte att det kanske är ljuset? under hösten gick jag i skolan, och red inte förens vid 7-8 tiden, då det var mörkt, och på helgerna passade jag på att rida i ridhuset.

Iallafall, vad kan man göra åt det? Blinders? jag vill liksom inte göra ponnyn helt blind, utan bara tona ner ljuset lite.

Sv: Ljuskänslighet, vad gör man?

Min systers häst fick det och det var det värsta jag någonsin sett. Han plågades förfärligt innan någon förstod vad det var. Vad jag förstod orsakas headshakingsyndrom av en retning på nerver i mulen som triggas igång av solsken. Han kastade sig i marken och försökte klia nosryggen i backen så fort han kom ut ur stallet. Till slut tog min syster bort honom utan att veterinärerna kommit fram till något men fick ersättning i efterhand från försäkringsbolaget utifrån dokumentation om headshakingsyndrom. Så om din ponnys besvär verkar handla om synen och ögonen så tror jag att det är något annat. Däremot är hästar med headshakingsyndrom oftast besvärsfria på vintern.

Min häst har headshaking syndrom, inte medicinskt fastställt men alla symtomer stämmer. som tjejen innan skrev så är det stark ljus som retar nerverna på nos och nosrygg. min häst börjar skaka sitt huvud i april och håller på in i september, de månaderna får han bara gå i hagen. det finns tydligen (receptbelagd)medicin som hjälper, sådana som man använder mot soleksem och liknande. prata med din veterinär för den här sjukdomen är inte längre ovanlig, så dom borde kunna lösa problemet.
ett råd,rid inte när han skakar på huvudet, det mår både du å hästen inte bra av.

synd att en person avlivade sin häst utan att kolla med veterinär först, kanske helt i onödan.

Mitt sto blev kraftigt sämre i somras, som var den 3dje sommaren med besvär. Jag har dock inte kopplat det till ljus, snarare pollen eller insekter....symptomen har funnits från maj - september och inneburit massor av frustningar o knixar med huvudet. sen avtar det helt under vintern

men, Nu i nov/dec så började hon även lite inne i stallet vid fodring....:( när jag blötlade höet blev det bättre..

ett allergiprov har konstaterat allergi mot insekter o kvalster...
har inlett en imunterapibehandling mot denna allergi och hoppas på underverk....

För tillfället har hon inga sympom alls, men i höst/vinter när hon började lite så var det hemskt funktigt ute så det var väl en uppsjö av kvalster i farten då kanske???

glömde...för att överhuvudtaget kunna rida med alla skakningar/frustningar använde jag ett nosnät och då gick det helt problemfritt. i hagen forstatte hon att frusta/skaka dock...så det blev mkt sova inne dagtid o gå ute nätter...

finns på www.good4you.se

Av det jag har fått höra är det solsken i ögonen som sätter i gång irritationen i nerverna, inte ljus direkt på nosen. Det var därför jag börjarde fundera över något typ av ögonskydd, det finns ju en såkallad Guardian Mask som är gjord specielt för headshakers.
http://www.guardianmask.com/

jag hoppas att forskningen går framåt i det här ämnet för det verkar va väldigt vanligt nu. när min häst fick det så hade jag aldrig hört talas om det och jag hittade inte mycket fakta om det heller förutom en liten artikel genom en travsida. tyvärr var det inte så jätte ingående om hur sjukdomen verkar men det stod att solen retar nerverna på nos/nosrygg. ska nog kolla upp den där huvan för om det är genom ögenen nerverna blir irriterad så är ju problemet lättlöst och vi kan äntligen få härliga sommarridturer.

sådär.. nu har jag beställt en huva på good4you. hoppas det funkar. det verkar ju finnas en massa olika orsaker till att våra kära vänner skakar på huvudet. den masken jag beställde verkar täcka in en del så nu hoppas jag att problemet blir löst. tur att bukefalos finns, här blir man verkligen upplyst, tycker jag e skönt:rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 603
Senast: Ceta
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 804
Senast: Jahaja
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 354
Senast: SkorpSmulan
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 984
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka