Ljushuvudena på arbetsförmedlingen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har fått brev från dem om att jag nog behöver bredda min kompetens genom att gå en utbildning då jag varit arbetslös en tid.

Yeah. Jag har varit arbetslös 13 dagar.

Under sommaren jobbade jag och innan dess gick jag en arbetsmarknadsutbildning.

Så jag måste bränna bensin för att åka till detta möte 6 mil bort. Som om jag har råd med det.

Man behöver inte vara nöjd och glad bara för att dom följer sina riktlinjer, ibland kan man behöva kräka ur sig att man tycker riktlinjerna är pissiga.

Ja det är klart. Men personligen tänker jag att det kanske är bra att inte anta att ett erbjudande är skit innan man vet? Utbildning är väl aldrig dåligt?
Jag har aldrig haft kontakt med arbetsförmedlingen men tänker att syftet när de kontaktar ngn är att fånga upp liksom?
Och det går ju alltid att ställa frågan innan man antar att att något inte går. Tex att ses digitalt.

Ja det är klart. Men personligen tänker jag att det kanske är bra att inte anta att ett erbjudande är skit innan man vet? Utbildning är väl aldrig dåligt?
Jag har aldrig haft kontakt med arbetsförmedlingen men tänker att syftet när de kontaktar ngn är att fånga upp liksom?
Och det går ju alltid att ställa frågan innan man antar att att något inte går. Tex att ses digitalt.
Af är inte direkt kända för att vara smidiga.

De borde ju rimligen se att jag nyss jobbade. Tycker det är lite missriktat att erbjuda utbildning till någon som så nyligen blivit arbetslös. Och det är faktiskt skattepengar det handlar. Tycker det inte ska strösslas till höger och vänster.
Min bror har drygt 6 månader kvar till pension. Han blev arbetslös nu. Då tyckte AF att han skulle utbilda sig inom svetsning. Han har jobbat som svetsare och även varit lärare inom det. Där kan man prata om att strö pengar.

Men du får väl skattepengar om du går arbetslös också? måste ändå vara rimligt att erbjuda utbildningar ( eller tvinga) till de som är arbetslösa, kan ju inte spela någon roll-alls- om du nyss blivit arbetslös.

Hör med dem när du ändå har kontakt om motorsåg o röjkortsutbildning, jag har gått en sådan kurs( men vet inte om af har det jag betalade själv) och det finns hur mkt jobb som helst.
Jo, af kan stå för den utbildningen. En bekant fick den betald via af. Vilket då gav henne ett jobb på en camping.

De borde ju rimligen se att jag nyss jobbade. Tycker det är lite missriktat att erbjuda utbildning till någon som så nyligen blivit arbetslös. Och det är faktiskt skattepengar det handlar. Tycker det inte ska strösslas till höger och vänster.
Personligen ser jag MYCKET hellre att mina skattepengar går till att utbilda folk och förbättra deras chanser på arbetsmarknaden.

Personligen ser jag MYCKET hellre att mina skattepengar går till att utbilda folk och förbättra deras chanser på arbetsmarknaden.

Verkligen. Ofta är det ju bra att göra sådant som på papperet kanske inte ser ut att vara ens grej, dels för att det kanske visar sig vara något som passar en och dels för att oavsett så blir det ju ytterligare en erfarenhet.

Utbildning är lätt att bära men väger tungt.

Tycker det är kanon att skattepengar går med en gång till att utbilda folk till bristyrken och inte vänta tills det börjar bli långtidsarbetslösa innan insatser sätts in.
Är ju inte så att du behöver gå klart utbildning om du hittar jobb innan utbildning är slut.

Är av naturen skeptisk till många upplägg inom stat/region/kommun men detta tycker jag är bra. Ju kortare tid någon är arbetslös ju mindre kostar det i skattepengar totalt då den personen ju snart börjar betala in pengar igen.

Nu vill ju jag inte ha vilket jobb som helst. Varför ska jag ha ett jobb jag kommer att må dåligt av när jag redan går och tänker på att ta livet av mig varje dag?
Det är så ledsamt att du känner så.

Om du hittar ett jobb som skulle kunna passa dig, på annat ställe i Sverige - kan du tänka dig att flytta dit?
Börja på ny kula med nytt jobb, nytt hus, nya bekantskaper.

Det är så ledsamt att du känner så.

Om du hittar ett jobb som skulle kunna passa dig, på annat ställe i Sverige - kan du tänka dig att flytta dit?
Börja på ny kula med nytt jobb, nytt hus, nya bekantskaper.
Aldrig i livet!

Och vart jag än skulle flytta så skulle problemen följa med.

Jag skulle heller aldrig orka med en flytt.

Senast ändrad:
Nu vill ju jag inte ha vilket jobb som helst. Varför ska jag ha ett jobb jag kommer att må dåligt av när jag redan går och tänker på att ta livet av mig varje dag?
Om alternativet till ett tråkjobb tills man hittar ett roligare jobb är att man får indragen a-kassa, så bör ett tråkjobb under en period väga tyngre.

Jag har inte fått uppfattningen att du mådde bättre psykiskt när du jobbade under säsongen och det var väl ändå ett jobb som befann sig någorlunda inom ditt intresse?

Det är synd att du inte träffar rätt inom vården när du söker hjälp för den psykiska ohälsan. Fick du hjälp med den, som är roten till typ allt, så skulle många bitar i resten av livet nog falla på plats.

Om alternativet till ett tråkjobb tills man hittar ett roligare jobb är att man får indragen a-kassa, så bör ett tråkjobb under en period väga tyngre.

Jag har inte fått uppfattningen att du mådde bättre psykiskt när du jobbade under säsongen och det var väl ändå ett jobb som befann sig någorlunda inom ditt intresse?

Det är synd att du inte träffar rätt inom vården när du söker hjälp för den psykiska ohälsan. Fick du hjälp med den, som är roten till typ allt, så skulle många bitar i resten av livet nog falla på plats.
Jo, så är det väl. Har liksom t.o.m. sökt jobb som maskinoperatör. Inget jag egentligen vill ha. Men att utbilda sig inom något man inte vill göra känns bortkastat.

Nej, jag mådde inte bättre när jag jobbade. Det var å andra sidan inget jobb jag egentligen ville ha. Så kul är det inte att ligga med näsan i en plantering och rensa ogräs. Sånt har jag nog av hemma. Jag skulle hellre vilja jobba med trädgård inom planering och design. Men den vägen är stängd p.g.a. mina ångestproblem. Jag klarar inte av att ta mig till Skåne där utbildning hålls. Och så skulle jag vilja jobba med skogsträdgård.

Ja, tråkigt när man inte hittar rätt i vården. Den psykolog jag träffade var bara någon att prata med. Upplevde inte att jag fick behandling. Det är så mycket som fortfarande är obearbetat och så finns det sånt som inte har någon förklaring. Jag borde egentligen gå privat hos någon, men hur fasen ska jag få råd? Orkar ju liksom egentligen inte att jobba heltid. Och de pengar som blir över skulle jag behöva spara till pensionen och till att renovera huset. Egentligen bara pensionen. Det ser riktigt dåligt ut för mig där.

Att du blir erbjuden utbildning ska du inte se som något negativt eller som att de tror du är korkad.
Jag jobbar inom administration och har många år på universitetet och andra utbildningar. Men jag går ändå utbildningar och lär mig nytt varje år. Att vara villig att lära nytt är en förutsättning för många yrken.

Jo, jag ska fråga om jag får reseersättning till mötet.

Men känner ju att jag fått en blåslampa i röven innan jag knappt kommit igång med jobbsökandet.

På utbildningen förra året hade vi en fub (förberedande utbildning) på 3 veckor, innan den riktiga utbildningen kom igång.

Jag vet inte riktigt vilken bana jag kan tänka mig att byta till. Känner mig inte sugen på något. Har liksom fullt sjå att klara av livet.
Finns det inte någon yrkesvägledare eller vad det kan kallas nu för tiden? Som man kan få bolla idéer med?

Att du blir erbjuden utbildning ska du inte se som något negativt eller som att de tror du är korkad.
Jag jobbar inom administration och har många år på universitetet och andra utbildningar. Men jag går ändå utbildningar och lär mig nytt varje år. Att vara villig att lära nytt är en förutsättning för många yrken.
Jag måste ju vara korkad som inte fått nytt jobb på 13 dagar.

Jag vill inte lära mig ett nytt yrke. För det är det det handlar om. Inte vidareutbildning inom ett område man redan kan något om. Och det finns inga vidareutbildningar på af inom mina områden.

Finns det inte någon yrkesvägledare eller vad det kan kallas nu för tiden? Som man kan få bolla idéer med?
Kanske det finns men jag är ju inte intresserad av att byta.

Nej men hen kanske kan ge förslag angående dina tanker kring trädgård. Hjälpa till att spåna ideer där.
Det finns inget att spåna om. Utbildningar inom området som är intressanta finns inte här. Enda anledningen till att jag gick utbildningen Skötsel och förvaltning av utemiljöer var för att det var den enda utbildningen som fanns och jag ville kunna använda den som språngbräda vidare till annat, men det där andra saknas här.

Fuck ångest som hindrar mig att komma vidare.

Jag har precis fått ihop en ansökan till ett jobb jag inte vill ha. Måste ju tyvärr söka sådana jobb också då de jobb jag vill ha inte finns i tillräcklig omfattning.

Hur många dagar har du kvar innan du blir utstämplad? Kan det vara något sånt som spelar roll?

Jag vill minnas att du oroade dig för ditt säsongsarbete skulle bli för kort för att ge dig en ny a-kasseperiod.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok *Ler sött och fladdrar med ögonfransarna" 6 maj Arcus "Steg till arbete" - ett drömscenario om arbetsterapeuter och arbetskonsulenter...
Svar
2
· Visningar
676
Senast: IngelaH
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
900
Senast: MML
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 265
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag har jag träffat både rehabkoordinatorn och haft möte med fk och af. Mötet med rehabkoordinatorn var bra. Han tyckte jag var tydlig...
Svar
7
· Visningar
1 352
Senast: Nox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10