Oh, tror precis vet vad du ska på.
Dom kommer ha ett möte om vilka utbildningar kan erbjuda i din kommun eller runt omkring din kommun. T.ex bussförare, lastbilsförare, industrijobb, lagerarbete, vården och lite annat..
https://arbetsformedlingen.se/for-a...g/hitta-arbetsmarknadsutbildning/yrkesomraden
Du kommer få välja 1-3 som du tycker intressant (ehm.. intressantas av dom eller kan stå ut mest med) . Sen enda dom kommer kräva du ska göra är gå ca 2v (beroende på utbildning ) "test och kartläggning" så kan testa på se om är nått för dig, efter det har du ingen skyldighet om du inte vill forsätta utbildningen. Sen kan du få igen resersättning för det, men det tror jag du har koll efter haft med arbetsförmedlingen att göra några gånger som en annan gjort.
Jag gick CNC-operatör - valde avsluta efter test och kartläggning. Men inte pga ovilja. Det var pga upplägget dom hade på utbildning, knappt lärarledd utbildning - mycket leta själv gällande teorin. Även praktiska, var 3lärare på hela utibldningen, så jaga ikapp nån behövde hjälp eller hoppas någon annan kunde hjälpa. det i samband med maskiner jag knappt använt, jag såg bara hur kaos skulle bli för min del. Det skulle inte funka! + tvungen svetsa på Industri Bas behövde gå först - jag kände mig inte trygg med det, tycket svets lite otäckt - inte min grej.
Om någon undrar så pluggar idag via yrkeshögskola igen, vilket funkar 110% mycket bättre.