Ljusa tömmar

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare AnnaJue
  • Startdatum Startdatum
A

AnnaJue

Behöver skötselråd :bow:

Vill ju att dom ska hålla sig ljusa, utan att behöva köpa svindyrt smörjmedel. Ska man bara tvätta av dem el finns de nått annat tips? Ofta blir dom ju flammiga och mörka/fula efter ett tag..

/ Anna

Sv: Ljusa tömmar

torka bara av dom smörj inte och inget vatten. dvs inget att ha vid dåligt väder.. ;)

Fråga på "western" kanske? Många använder ju ljusa sadlar som skall hålla sig ljusa och jag har för mig att det finns speciella produkter/metoder för dessa.

jag blev rekommenderad att använda neatsfoot oil men det gör lädret mörkare som allt anant jag provat.

finns ingeting som jag heller har hittat som inte påverkar lädrets nyans. tråkigt nog. det enda jag gör med mina starttömmar är att torka va dem med en torr handduk. då får man bort grus och damm. mer behövs inte.

hej

allt ljust läder mörknar med tiden, om det inte är ytbehandlat med plastmaterial.

Undvik olja, det gör att lädret mörknar snabbare.

jag brukar använda tiptop på mitt ljusa läder, det smörjer, men gör inte lädret mörkare.

Förvara tömmarna mörkt, inte i direkt solljus.

Min sadelmakare rekomenderade Horseman's One Step för att behålla den ljusa färgen. En burk kostar ca 120 :- och är rätt drygt.

ja men det fungerar inte heller har tstat det med... som både jag oh rado sa torka av dom bara utan vatten dvs med torr handuk :)

Neatsfoot oil gör det mörkare ett tag, men den brukar hålla åtminstone sadlar fräscha - har funkat för montélopp i alla fall - den impregnerar lädret väldigt bra - så att inte vätan får riktigt tag, som den brukar annars.

Har provat sååååå många olika medel som jag fått tips om men TYVÄRR så blir dom mörkare av allt jag har testat så jag håller med föregående talare att bara torka av dom. Inget vatten, inget fett, ingen olja.....

Jag har ett par ljusa rundsydda tömmar som säkert är 12.13 år gamla, sällan använda o sällan smorda då också men dom är fräsha iallafall...
Vanliga selar, eller åtm mina selar jag har när jag startar smörjs nästan aldrig, men jag spolar av dom och tvättar med lädertvål och dom håller sig smorda på det faktiskt...huruvida ljust läder blir mörkt på den behandlingen vet jag inte då lädret är svart.

Behöver skötselråd :bow:

Vill ju att dom ska hålla sig ljusa, utan att behöva köpa svindyrt smörjmedel. Ska man bara tvätta av dem el finns de nått annat tips? Ofta blir dom ju flammiga och mörka/fula efter ett tag..

/ Anna

Ljusa tömmar blir mörkare med tiden, om inte annat av hästens svett!
Jag blev rekommenderad att köpa bruna tömmar i stället, de är färgade och ändrar inte färg för att man smörjer dem. De obehandlade ljusa tömmarna blir mörka med tiden oavsett hur du behandlar dem (om du inte låter bli att använda dem förstås). Vad jag vet finns det inte ljusa tömmar som är färgade ljusa, då skulle de hålla färgen bättre!

Köpte en sele och fick tömmarna med i priset, kunde inte välja färg, annars hade jag nog valt som du säger bruna ist..

Alla: tack för tipsen! :bow:

men om du ndå vill ha bruna är det ju bara att smörja på. dom blir det :)

Liknande trådar

Fritid Hej Letar efter en lampa att ha i min microcamper (läs bilen). Den behöver gå på batterier och inte vara så stor. Jag vill hemskt gärna...
Svar
2
· Visningar
301
Senast: jemeni
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 277
Senast: LiviaFilippa
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 183
Senast: Lillefrun
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 270
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar