Ljusa färger i ett stall = dumt??

Sv: Ljusa färger i ett stall = dumt??

Är det dina föräldrars stall du menar, det gröna? Vad blev det största "lyftet" då?

Allting blev mkt luftigare och mer öppet efter vi fick den nya inredningen på plats, och det trots att den nya inredningen har boxgaller (vilket den gamla saknade)

Hittade bara en halvdålig bild på hur det såg ut före som jag scannat in i datorn. Det som förändrats mellan före och efter är att boxen i hörnet slopats till förmån för större sadelkammare, och boxen rakt framför hästen har förlängts ända fram till den nya sadelkammarväggen (för att bli fölbox). Ny boxinredning och lite färg (även i taket)

Före:
stallfre003.jpg


Efter:
PICT2266.jpg
 
Sv: Ljusa färger i ett stall = dumt??

När vi målade stallet i höstas så var det meningen att det skulle bli mjölkchokladbrunt och beige med fronterna i brunlasyr.
tyvärr så blir det inte alltid som man tänkt sig, ändå lämnade vi tillbaka 1:a omgången färg då det blev ngn. konstig lilaaktig ton i:crazy:
Här är iaf. resultatet

DSC00211.jpg


Här ser man fronterna samt den mörkare färgen i boxarna.
DSC00240.jpg
 
Sv: Ljusa färger i ett stall = dumt??

Har lite bilder från det gamla stallet med som vi hann måla om 2ggr. på 3år:angel:

som det var när vi kom dit
nystallbild.jpg


målning nr 1
stalletnymlatochhstarna002.jpg


målning nr 2
100_0608.jpg
 
Sv: Ljusa färger i ett stall = dumt??

Vet inte om det räknas som ljust, men det är det ljusaste stall jag stått i.

http://www.pixbox.se/pic_show_id26702260.html

Hälften är svart eftersom vi inte kan högtryckstvätta pga väggarna. Det går ändå åt mycket vit färg och ett antal liter såpa varje år.
 
Sv: Ljusa färger i ett stall = dumt??

Den första bilden visar hur jag vill ha det, men istället för vit tänkte jag creme färg + den där rostbruna nyansen och vitt i taket o balkarna mörkbruna (uppe i taket) :D

Väntar fortfarande på den chock rosa bilden :bow:
 
Sv: Ljusa färger i ett stall = dumt??

vi har tre olika stall på gården.
ett storstall, ett ponnystall och ett shettisstall. allt är nybyggt eller byggt mellan 05-08 och har lite olika inredningar.
storstallet har 9 m*rby-boxar med deras plank medans ponnystallet har deras skjutdörrar och galler men väggarna byggt av lösvirke och lite grövre modell.
shettisboxarna är helt öppna övertill och vanliga dörrar.

allt har samma färg, vitt upptill och en ljus ljus grå färg med en liten blåton i.
passar mkt bra till de galvade gallrerna och är ljust och fint!
eftersom vi inte har jättehögt till tak i stallen så är även taken vitmålade och med dessa färger ser det inte lika litet ut :)

DSC00418.jpg


ponnystallet
18.jpg
 
Sv: Ljusa färger i ett stall = dumt??

sen är stora stallet målat med en högblank industrifärg så den är superenkel att tvätta, till och med utan högtryckstvätt :)
 
Sv: Ljusa färger i ett stall = dumt??

Själv har jag chock-rosa och mina hästar älskar det:)


Jag har chockrosa i mitt lilla stall :o :crazy: Jag har inte målat själv utan det var så när vi köpte.



Bortse från det fula oborstade pälsmonstret :p

Gillar det INTE så det ska målas om!! Blir nog ljusgrått där det är rosa och fortsatt vitt upptill.

Mitt stora stall är grönt nertill på väggarna och vitt upptill, boxfronterna är träfärgade. Ska målas om, tips på färger?

26737246.jpg
[/url][/IMG]
 
Sv: Ljusa färger i ett stall = dumt??

Tycker det stora stallet var ganska fint, ser ut att vara rätt praktiska färger!
Det rosa var dock bedrövligt enligt mig, vilken hemsk färg, den är så skrikig :p
Men grått där det är rosa blir nog snyggt.
 
Sv: Ljusa färger i ett stall = dumt??

Ja, det stora stallet har rätt praktiska färger, men det är ju inte sådär snyggt som man skulle vilja ha det.
Det ska målas om i sommar, frågan är bara vilken färg det blir. Spiltväggarna kommer att fortsätta vara bruna eftersom det är färdigbehandlade skivor, svårt att måla och få det snyggt.
Boxfronterna och träet mellan boxarna ska dock målas då det ser lite slitet ut på sina håll (har mörknat en del och så har hästar gnagt lite här och där. Vill gärna ha en lite ljusare färg men samtidigt får man ju tänka lite praktiskt också, det kommer ju att bli smutsigt direkt...

Det lilla stallet är ju verkligen gräsligt färgsatt, men hästarna verkar trivas finfint ändå, konstigt nog. Jag hade nog inte kunnat sova en sekund med de där färgerna omkring mig.
Längtar tills jag fått det ommålat!! Nån som vill komma på rid- och målningsläger? :idea: :angel:
 
Sv: Ljusa färger i ett stall = dumt??

Vi har vitt i kallstallet. Det är ju sällan det är sådär strålande men det är inga problem faktiskt. Här är en bild från förra sommaren. Är osäker på om detta är före eller efter tvätt - vi tvättar stallet årligen. Jag tror det är före tvätt. Ingen superbild dock.
http://i74.photobucket.com/albums/i270/tintilar/5.jpg

Vi kör med högtrycken 1 gång/år och det är allt. Vi skrubbar inte väggarna till skinande vitt och jag vet inte om det är möjligt, men i varmstallet (som också var vitt/svart) målade de om årligen eller varannat år tror jag. Inte för att det behövdes utan för att stallägarna var noga och höll efter alla byggnader, de målade allt varje sommar. Detta kallstall på bilden används inte av installade hästar utan det är vi som har hästarna på lösdrift som använder detta dagligen för skötsel. Så det kanske inte blir samma nedsmutsning som i ett stall där hästarna står inne jämt. Ffa när det gäller boxarna. Men som sagt upplevde jag inte att det kändes skitigt i varmstallet heller där det stod hästar inne nattetid.

Så jag tror att det går utmärkt att ha vitt. Jag föredrar ljusa färger i stall. Det känns öppet och ljust, härligt. Tidigare stallet där jag stod hade de en väldigt, väldigt ljus gul/beige färg (mot gult, inte grått o trist). Det stallet tvättades 1 gång/år med högtrycken och det kändes alltid fräsht och rent. Där stod hästarna inne nattetid.
 
Sv: Ljusa färger i ett stall = dumt??

KL

Vi har ljust rödbetsat i vårat stall. Det är ett gammalt kostall som är ganska mörkt och ruggigt. Boxarna är rödbetsade och väggarna är svart och överdelen vit.
Det är ljust och trevligt tycker jag, det blir i alla fall så ljust som det är möjligt att ha i ett gammalt kostall ;)
 
Sv: Ljusa färger i ett stall = dumt??

Målning nr 2 var verkligen jättesnygg. Vilsamt, ljust och lugnt. Där skulle jag vilja ha min häst :)
 
Sv: Ljusa färger i ett stall = dumt??

kl

Jag har ett gammalt stall som är inrett för kor och grisar från början. Grisboxarna är perfekta för mina shettisar och kobåsen gör att jag har en bred stallgång. Men allt är i trä eller betongfärgat. Inget är målat alls, förutom taket som är vitt, och vissa av de äldre reglarna. Jag ska fortsätta kolla denn a tråd för inspiration!

inlagt090314030.jpg


Har någon funderat på det där med färg som inte är giftigt? Min ena kan ta sig en tugga då och då på inredningen om hon har bråttom ut och sånt.. Vill ju inte förgifta pållarna.. Eller räknar man med att det är så lite så det inte spelar någon roll, eller slutar de ta de där tuggorna när träet är målat?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ljusa färger i ett stall = dumt??

Där min medryttarhäst står är det blått nedtill och vitt upptill. Dock blir det vita ganska fort smutsigt... :/ Det är ett ngt fuktigt stall också, så det kan bero på det också.
 
Sv: Ljusa färger i ett stall = dumt??

Stallet står tomt!:D:angel:
Jag gillade den färgen mkt. som du säger den var harmonisk, lutar åt att jag måla om stallet här hemma i den färgen:p
 
Sv: Ljusa färger i ett stall = dumt??

Well... Torup.... hmmm låter långt :D:D:D
 
Sv: Ljusa färger i ett stall = dumt??

Här är en mitt stall, här är det ju tyvärr inte färdigt, nu är alla portar svarta tex.





så här kan det oxå bli med vita väggar om man har en häst som trycker rumpan i vägen :crazy: men lättmockat ;) men helt klart fint att ha det vitt bara måla om på det värsta under vintern om man är petig.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 027
Senast: Juli0a
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 620
Senast: Karamello30
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 062
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 269
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp