Blå

Trådstartare
Vad har ni för ljus hemma?
Köpte några blockljus på ikea men blev helt tung i huvudet när jag hade dem tända hemma och tyckte det blev lite instängd luft? Är detta vanligt?

Vad ska man kolla på när man köper ljus?
 
Vad har ni för ljus hemma?
Köpte några blockljus på ikea men blev helt tung i huvudet när jag hade dem tända hemma och tyckte det blev lite instängd luft? Är detta vanligt?

Vad ska man kolla på när man köper ljus?
Det har varit lite diskussioner om det där med att ha tända ljus i hemmet och vilken typ av partiklar de släpper ut.

https://www.expressen.se/gt/kultur/ar-det-farligt-att-tanda-levande-ljus-hemma/
https://www.svt.se/nyheter/konsument/forskaren-behovs-krav-pa-ljustillverkarna-att-redovisa-utslapp
 
Beror ju på hur litet utrymmet är, hur bra ventilation det är och hur mycket ljus man har tända. Det är ju syre som går åt för att det ska brinna så det blir sämre luft om det är litet och dåligt ventilerat. Spelar ingen roll vilket märke du har på ljusen då effekten är samma oavsett.
 
Beror ju på hur litet utrymmet är, hur bra ventilation det är och hur mycket ljus man har tända. Det är ju syre som går åt för att det ska brinna så det blir sämre luft om det är litet och dåligt ventilerat. Spelar ingen roll vilket märke du har på ljusen då effekten är samma oavsett.
Enligt länken som @monster1 la in så skiljer det sig mellan märken.
 
Vi har mycket tända ljus hemma, kan uppleva att luften blir tung ibland. Vädrar ut i snitt 1 gång/kväll. Har hört från en ljustillverkare att värmeljus brinner sämre om du tänder dom flera gånger, så värmeljus har jag bara när dom kan "brinna ut". Hade gärna köpt dyrare ljus av högre kvalité, men hade blivit väldigt dyrt. Släcker och kastar iof ljus som brinner dåligt

Följer för å se om nån har några bra tips på ljus etc. ☺️
 
Stearin sägs vara bättre än paraffin utsläppsmässigt. Det var länge sen jag läste om det så minns inte riktigt hur/varför.
 
Paraffinljus är det sämsta alternativet, rinner och sotar samt är en restprodukt från oljeindustrin.
Stearinljus finns både vegetabiliska och animaliska, brinner med klar låga och tillverkas antingen av restprodukter från slakterier eller av vegetabilisk olja av olika slag. Risk för att palmolja kan vara inbladad i produktionen.
Ljus av bivax sägs vara luftrenande och har lång brinntid. Vad jag vet är det inte lämpligt att elda bivax sommartid då det kan locka bin.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har köpt begagnade köksstolar som behöver fräschas upp, dels ska jag byta tyget och dels tänkte jag slipa ner dem och sen olja in...
2
Svar
22
· Visningar
564
Senast: Tonto
·
Kläder & Bli fin Inom kort kommer jag att behöva återvända till civilisationen (i stället för att spendera min tid hemma och i stallet) , och det kommer...
Svar
11
· Visningar
1 221
Senast: MML
·
Hemmet Jag har alltid varit en person som ogillar att pyssla, eller egentligen allt som är smått och pilligt kan driva mig till vansinne. Jag...
2
Svar
28
· Visningar
766
Senast: Trott
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 137
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp