Ljudträning

Victovie

Trådstartare
Jag har funderat på att ljudträna vårt 5 månader gamla föl e.Topaasch som vi upplever har ärvt en del av sin pappas ljudkänslighet. Så tänkte gardera oss och hålla på en del med att träna henne på olika ljud.
Har redan lite ideer på hur jag ska göra men vill gärna höra era tankar om detta. Någon som har tränat sin häst på att inte skrämmas för ljud? Hur gjorde/skulle ni göra? Eller vad för grejer/ljud (typ plastpåsar?) skulle ni träna särskilt på?
Kom med alla tankar o ideer! :)
 
Sv: Ljudträning

Hovslagarens bankande, det reagerade min på när det var dax att sko
Klippmaskinen har tagit tio år för honom att acceptera, hade jag vetat det så hade jag absolut tränat på det ljudet.
 
Sv: Ljudträning

Jag skulle nog inte träna specifikt på speciella ljud, utan om mamma är normalkänslig ta honom på peomenad med mamma och försöka gå i så många olika miljöer som möjligt. Dvs vandra i skogen, vandra i någon liten by, gärna om det går vandra i närheten av en väg med bilar (dock inte PÅ den kanske) osv. Dvs att under säkra och kontrollerade former miljöträna honom. Gärna ihop med mamma då om hon är stabil.

Sen göra mycket saker med honom. Spraya pälsglans i svansen, spraya vatten på alla ställen där du sen vill kunna spraya t ex myggmedel eller liknande, banka på hovarna med något, banka metall mot metall (slå med en hammare på en sko t ex), väg upp mat i IKEA-kasse och prassla extra mycket med den i boxen när du tömmer ut matten. Häll ur kraftfodret ur plastpåse etc.

Dvs få in ljuden i normalsammanhang.

Jag är inte mycket för att t ex ta ut hästen för att enkom prassla med en papperspåse och vänja den vid det, då gör man en grej av påsen & prasslet. Utan få in ljuden normalt.

Jag har t ex fullt medvetet häftat fast en stor presseningsbit på trekvart vid öppningen vid stalldörren. Den både fladdrar, prasslar och slår när det blåser. Hästarna passerar in och ut för att komma till hage/komma in till kvällsmaten. De var klart skeptiska i början, men viljan att komma in/ut var större så det blev aldrig samma stora grej som om jag lagt en presenning på gårdsplanen och tagit ut hästen bara för att träna på det.

Har fladderpresenning på ett ställe i hagen med, de bryr sig nada numera om den (de måste passera den för att komma in/ut).
 
Sv: Ljudträning

Mitt De Niro sto var mkt ljudkänslig. Framförallt för kardborre som ju finns överallt!!! Jag rev i kardborren på min jacka samtidigt som jag lockade med godis.. det tog lite tid och vi övade ofta. Jag rev i kardborre när jag pysslade i stallet så att hon skulle vänja sig vid ljudet utan att det blev direktkontakt. Idag bryr hon sig inte alls.

Visst kan man träna med ljud. Vissa ljud som hör vardagen till är ju nödvändigt att det funkar för att slippa en massa osmidiga problem.
Sedan får man nog ta mkt som det kommer, man kan ju inte öva på allt i förebyggande syfte.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 635
Senast: fixi
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 387
Senast: Viva
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 094
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp