Ljuddämpare och sådant

Grazing

Trådstartare
Någon som har någon koll på ljuddämpare och avgassystem för V70 här?
Våran V70 låter lite väl mycket tycker jag, vet att bilen har ett nytt avgassystem som är rostfritt och det ska alltså vara relativt nytt. Men det låter så mycket? Går det att sätta på en bättre ljuddämpare eller hur fungerar det där? Går det att sänka ljudet eller är det ett helt nytt avgassystem som gäller då?

Korkad fråga kanske men hänger avgasröret och ljuddämparen ihop eller är det två olika saker?

Sv: Ljuddämpare och sådant

Kan ju vara så att det glipar i någon skarv eller något, be någon kolla ifall det sitter som det ska.

Är det, typ original, fast rostfritt, eller sportavgassystem med lite större dimension än original?
Hade rostfritt, något större dimension än original på en bil och det ger ett väldigt speciellt ljud med mer klang.

Avgasrör är rören mellan ljuddämparna som är de större burkarna "på vägen". I rostfritt brukar delarna svetsas ihop och vanlig plåt skarvas med ex klammers på olika ställen, ibland på rörlängden och ibland alldeles vid gavlarna på ljuddämparen.

Senast ändrad:

Jag vet inte riktigt, antar att det är den sportigare versionen. Går det att göra något åt ljudet ändå? Eller måste man ha detta lite mörkare "buller" eller hur jag ska beskriva det?

Rostfritt låter mer. Om det går att göra något åt det? Ja, byta ut det sprillans nya systemet till ett annat som rostar sönder med tiden.

Okej, så det är så, hm..då får det kanske låta mera då :/ så det finns inget sätt att dämpa det på alls? Låter ju inte överdrivet men jag gillar när det är så tyst det kan bli.

det finns en sak du kan göra som vi använde på tävlingsbilarna när ljudnivån var för hög, du svetsar fast ett kryss av grov ståltråd i sista röret i slutet på systemet, det slår i sönder ljudvågorna och sänker därmed ljudet. Alltså i myningen ut , det sista du ser av systemet. har svårt med ord i dag, hoppas du förstår;)

Tror att jag förstår, är det någonting dom kan göra på en vanlig verkstad om man ber dom?

Kan det fungera att sätta på en avgasförlängare för att minska bullret? Jag läste detta nyss på aftonbladet nämligen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
774
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 526
Senast: Badger
·
Samhälle Jag funderar kring det här med att söka vård i en annan region än den man bor i. Jag har förstått att jag har rätt att söka öppenvård i...
Svar
2
· Visningar
384
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 903
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar