Sv: Ljud och hörsel
Jag tycker nog att du ska kosta på dig ett BAER-test (hörseltest) för att kontrollera hörseln.
Dövhet beror på att det saknas pigment i hörselgången och förekommer hos vita hundar; bullterrier, dalmatiner m.m.
Jag vet inte vad det är för ras du har, men dalmatineruppfödare brukar oftast använda sig av uppfödarmetoden för att kontrollera om valparna hör i tidig ålder.
Under ett BAER-test sövs hunden och genom elektriska vågor kontrollerar man hundens hörsel, ett öra i taget. Tyvärr, är inte baer-maskinerna alltid pålitliga - utan det har hänt att en hund fått fel resultat (har hört om en döv hund som testades som hörande och tvärtom. Folk som har bett personalen testa om flera gånger eftersom de vetat att hunden varit hörande, fast den gett utslag på döv). Har hänt att den varit trasig någon gång också.
Men hur som haver, i ditt fall är det nog ett klokt val att beställa tid. Det finns baer-apparater på Blå Stjärnan (Gtb), Albano (Sthlm) och Strömsholm (V-ås) vad jag vet. Har hänt att de flugit upp apparaten till Luleå någon gång om året också.
Hur är det i andra situationer? När han är lös? Hur gammal är hunden? Ras?