Livskvalität fånghäst

Sv: Livskvalität fånghäst

Jag glömde att fråga något... om hästar blir för tjock... hjälper det då att har mer hästen i hage (eller får eller koarna mm)? Så att de få mindre mat i sig? Eller gör jag her en tänkfel?

Fast, om vi låtsas att de blir smärtfria båda två, så de kan gå i hage. (Nu kanske det inte är möjligt, men..), så finns ju t ex exemplet att ge dem en vettigt stor hage, ha munkorg på samt att med gräsklippare/grässtrimmer bekämpa gräset. Och låta dem gå där del av dygn, och i en lite mindre jordhage i direkt anslutning till lösdriften del av dygn. Om de inte klarar att nästan dygnet om gå i gräshagen med munkorg.

Du kanske kan skapa en fällbar vägg som gör att lösdriften kan avdelas till 2 boxar (finns de som gjort det, supersmarta lösningar) så de kan stå där del av dygn osv. Det står du bor i Värnamo kommun, dvs jag antar du bor i Sverige. Då måste du kunna ta in dem på box, dvs du måste eg ha två boxar också. Så där är en till anledning att göra en liten enkel tillbyggnad så du kan konvertera lösdriften till box.

Eller iom att de är vänner, så kanske de kan has i 'samma box', så de kan vara i själva lösdriftsutrymmet ihop, munkorgslösa del av dag.

När det gäller t ex fångisar, så man måste ändra lite på sina parametrar för vad som är 'idealet'. Och helt enkelt titta ur alla aspekter, och som sagt försöka hitta den där lösningen där hästarna är mer än nöjda, men där det är idealiskt ur fångsynpunkt med. Och där ingår ju viktkontroll t ex. Det som är idealiskt för att hålla vikten nere kanske inte är idealiskt rörelsemässigt/arbetsmässigt/etc.

JAG vill eg att hästarna ska gå ute minst 18 h per dygn, ha fri tillgång på mat, stooora hagar och minst en kompis. Det är mitt ideal så. Samtidigt så är det ingenstans idealiskt för 2 lättfödda fångponnyer. Utan där är idealet att de hålls så smala det går, inte får för mycket mat, inte får speciellt mycket gräs etc. Samtidigt anser jag att alla hästar ska ha daglig utevistelse i stor hage, inte gå mer än 4 h utan mat etc. Och det är inte 'idealet', utan det är för mig absoluta grundkrav.

Så jag har fått hitta fram till en lösning som BÅDE försöker kontrollera vikten etc OCH ger ett värdigt hästliv. Och förhoppningsvis kan du finna en sån, om inte för Tommy men för den andra? Jag hoppas det i alla fall =)

Jag glömde att fråga något... om hästar blir för tjock... hjälper det då att har mer hästen i hage (eller får eller koarna mm)? Så att de få mindre mat i sig? Eller gör jag her en tänkfel?

Om en häst blir för tjock får den i sig mer 'kalorier' än den gör av med. Dvs att minska antalet kalorier in, och/eller öka antalet den gör av med kommer hjälpa.

Om du minskar mängden gräs i en hage får den (iaf teoretiskt) i sig mindre ja. MEN, det är inte säkert det hjälper, det kan vara så att hästen är så lättfödd att även väldigt lite gräs är mer än tillräckligt med kalorier.

Dessutom, bara för att göra det besvärligt är det mer näring i kort gräs än långt lite vissnat. Så att ha t ex mer hästar eller kor, KAN göra att det blir ännu mer kalorier i gräset. Det beror helt på hur hårt det betas ner, vad alt är osv.

En varning dock när dte gäller fång, hårt nedbetat gräs är stressat, och stressat gräs innehåller högre halter av socker (fruktaner), och det kan i sig utlösa ett fånganfall.

Så det kan vara bättre att 'bara' minska hästens gräsintag utan att öka belastningen på gräset, t ex genom munkorg. Men det är helt omöjligt eg säga något generellt så över nätet. Men det är tyvärr inte självklart att fler djur - mindre gräs = smalare häst. Det beror på om du skapar mer näringsrikt gräs så eller ej. Och hästens 'kaloribehov'.

Men, första steget är alltid att försöka minska gräsintaget ja, så du tänker helt rätt så =)

Vi bo i sverige... sen 5 år.
Vi har ingen boxar men en lighall. Då behöver man ingen boxar(när hästar är lämpligt till lösdrift)
Lighall är en lite storrar än kravs entligt jordbruksverket.
Men jag kan tänka mig att tar en del av lighallen och ansluta detta till en paddock... Det skulle vara en möjlighet... men...
Då är det viktigt för mig att veta varför tommy går så dåligt just nu, för det är ju inte säkert att fång är storste problemet.
Sen... om jag separera de två minies just nu, blir vår nordsvensksto ensam i hagen och då få hon panik. Hon fick lite separatångest, sen siste år avlivas två hästar.
Och att vara ensam är hemsk för henne.
Det är meningen att det kommer en stor häst till igen, men det kan tar några veckor till

Sen... om tommy klarar sig inte, skulle Billy vara ensam i sandhagen och han vantrivs också otroligt med att vara ensam...

pfffff..... men jag ska tar allt med i samtalet med vet.

ok jag är tacksam för så mycket info

Mer bildbevis =)

Nu har bara den ena munkorg, men det går lika bra att busa sådär om båda har munkorg =)

terfrening18okt20097.jpg

terfrening18okt20096.jpg

Vi bo i sverige... sen 5 år.
Vi har ingen boxar men en lighall. Då behöver man ingen boxar(när hästar är lämpligt till lösdrift)

Det räcker inte mer bara ligghall, du måste ha box eller kunna konvertera till box.

Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om hästhållning; DFS 2007:6 Saknr L 101

3 kap. Byggnader och förvaring
Allmänna krav
1 § Vid en anläggning där hästar hålls under den kalla årstiden ska alla hästar
samtidigt kunna beredas utrymme i stall

...

Särskilda krav vid fölning och utrymme för behandling m.m

12 § Hästar som behöver särskild vård ska kunna tas omhand lösgående i ett
närbeläget utrymme och ska där vid behov kunna stallas upp individuellt.
Utrymmet ska ha ett klimat som hästarna är vana vid.

För utegångshästar och för hästar som under den kalla årstiden hålls i stallar
med utomhusliknande klimat ska det även finnas behandlingsplatser som kan
värmas upp eller på annat sätt vara anpassade så att hästarnas behov av termisk komfort tillgodoses. (Där behöver du bara en, en box som kan värmas upp alltså, och den måste inte vara varm hela tiden utan det räcker om du kan redogöra för hur du ska lösa det om det behövs.)

ANg om du måste ta bort Tommy. Är kallblodet lugn om hon har kompis i hage bredvid? Nu kommer ju stor häst snart som sällskap, men om utifall att.

Är kallblodet lättfött kanske hon kan gå i samma hage som minin, men hon utan munkorg t ex och minin med munkorg? Alt om du ska ha två stora och minin, är det helt uteslutet skaffa en ny kompis till minin?

Tycker att det du skriver är jättevettigt. Visst blir det extra arbete med fånghäst men min underbara Bella är värd det:love: Jag har dessutom lyckats med konststycket att ha en för smal shettis (sällsynt...) och en lättfödd fångis. Med lite pyssel löser man även det på ett bra sätt. Fångisen får gå i en hage med väldigt lite gräs men ändå lite att plocka med och smalis går och betar i hagen utanför. På nätterna är de tillsammans och kan klia varann och vila tillsammans. Kanske inte idealiskt men det fungerar och hästarna har enligt mig ett bra liv. Man är tvungen att hålla huvuvdet kallt och inse att det är för Bellas bästa hon inte får gå på det där stora gröna fältet.

Åh, vad bra :D ... Letade vilt bland bilderna på photobucket men hittade bara den jag la ut samt en där hon ligger och solar magen :o ...inga bilder med kompisarna, tyvärr:confused:

Kan bidra med den till då ;)

Nu är det ju dock då ponnyn var på tok för tjock, det är efter fånget dock. I år är ju läget mkt bättre, dels är han smal, dels har han en fångkompis, dvs sådär mycket gräs behöver övht inte blandas in. Tror inte jag har några busbilder på de två dock, men det kan väl ordnas.

terfrening18okt20091.jpg

Lilly har inte haft någon utvecklad fång...nojig matte ringde direkt när hon kände lite puls :o ...veterinären stod som ett frågetecken men vi båda konstaterade ju lätt att Lilly var i "tyngsta" laget:angel:. Medicinerade mer för säkerhetsskull och efter det har jag vidtagit åtgärder i samband med betet.

om hästar på lösdrift...
Det står i jordbruksverkets reglar

Utevistelse på vintern ställer särskilda krav
Under den kalla årstiden (den tid då betestillväxt inte sker) får hästar hållas ute upp till 16 timmar per dygn utan tillgång till ligghall. Om du vill hålla din häst ute mer än 16 timmar per dygn måste hästen vara lämpad för det. Även terräng, underlag och andra yttre förhållanden måste vara lämpliga.
Om din häst är ute mer än 16 timmar per dygn under den kalla årstiden ska den ha tillgång till ligghall eller annan byggnad som ger hästen skydd mot väder och vind. Hästen ska också ha tillgång till en torr och ren liggplats. En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och ett tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge.

Sen hittar man under
http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000913/DFS_2007-06.pdf
pag 13 info om krav när hästar går ut i kalle årstid.

Vi gjorde allt i sammanråd med en kvinna från djurskydd , men jag kan fråga henne en gång till.
Men entligt henne gör vi som vi ska.

ANg om du måste ta bort Tommy. Är kallblodet lugn om hon har kompis i hage bredvid? Nu kommer ju stor häst snart som sällskap, men om utifall att.

Är kallblodet lättfött kanske hon kan gå i samma hage som minin, men hon utan munkorg t ex och minin med munkorg? Alt om du ska ha två stora och minin, är det helt uteslutet skaffa en ny kompis till minin?

nej. hon få jätte panik, även om de är i hagen bredvid.
Kallblodet är lättfött. Måste säger att hon rörer sig inte mycket nu när hon bara har minies till kompissar. Hoppas att det blir mer när en stor häst kommer... (vi ska kolla en häst 12 juni... hoppas att det blir rätt hästen. Vi letar redan månader)

Och en kompis till mini... jag vet inte...
Kanske är det en lite för tidigt (for mig) att tänka på en ny shet. Sen blir det småningon lite jobbigt med kostnader... men jag har tänkt på det... svårt at säga...
då måste jag vara säkert att Billy klarar sig. Han har ju också ledproblemar, i mindre grad.

Först kolla hur det blir med tommy.

Nu vet jag inte vad ni tänkt er för andra storhäst, men om ni skaffar en lättfödd, då kan ju alla tre gå i hagen ihop =)

Håller dock tummarna för båda de små.

(Glömde svara förut, men ja alla ledproblem mår bra av att en överviktig häst går ner, extra vikt = extra påfrestning på lederna. Sen kanske inte besvären helt försvinner av att hästen blir smal, men det kommer hursom förvärra för lederna med en tjock häst. Så är jätteviktigt att båda minisarna går ner, faktiskt ÄVEN om du måste ställa dem i en liten gräsfri hage som de eg tycker är för liten etc. Om du ska ha chans att ha dem kvar måste du ju få bukt med vikten, för både ledernas och fångets skull)

Sammy - det där stämmer ang lösdrift men är inte hela bilden. Det jag citerade är ur djurskyddsförordningen.

Sen är det säkert olika hur pipiga olika inspektörer är - här är de mycket noga med det där med möjlighet till sjukbox, uppvärmt utrymme. Jag har kallstall, alltså boxar, men fick noga redogöra just för hur jag ska kunna värma upp ett utrymme i fall det behövs.

Kravet att alla hästar som hålls ute den kalla årstiden ska kunna tas in på stall samtidigt är ganska nytt, kravet på 'sjukbox' har funnits läänge.

det om reglarna ska jag tar up med sjurskydds kvinna... men det är inte min storste beskimmer just nu.

Förre året hade jag mina shettisar separat, för jag tyckte att de blev för tjock. Men de mådde inte bra att inte vara med de store hästar och de rörde sig inte en dug
Vet trodde då att det var nog ingen bra idé. För när de går rund med stora hästar i hagen (stort hage) få de mycket motion och det var nog viktigast, sa han.'

Det är däreför att jag hållde på med mycket tomkörning mm för att inköra de.
Men med bedömning av vet sist, blev det klart att de aldrigt komma att vara lämpligt till körning.

Sen har jag ingen sandpaddock, men man kan ju ordna något
men... viktig med ledproblemar är att minska vikt och att motionera.
Just nu strullar han fortfarande en hel del rund däreför att han vill vara i närheten av vår ledare/sto. Om han går in i en paddock, så rörar han sig inte. För han trivs då inte, inte heller när han har sin kompis med, som inte heller trivs då. Och promenera funker just nu inte heller.

Även för vår sto skulle det inte vara bra när hon rör sig även mindre än hon gör idag.
(jag hoppas verkligen att hästen vi ska kolla blir en lämpligt häst...)

Så ... allt låter väldigt rimligt, men det finns mycket att tänka på. framtförallt däreför at problemet med lederna kan vara storste problemet.

Iaf.... jag ska pråta om allt med vet och kolla vad han säger... kan vara att jag kommer att går till kliniken en gång till med både shettisar för nya bildar..
vi ska kolla

Och nu måste jag arbeta en lite
Jag gjorde inte en dugg idag..:o

Nu vet jag inte hur mycket mat de haft när de har mindre hage? Men mina rör sig definitivt mer nu i hage med munkorg och begränsat med gräs (dvs de måste leta upp stråna som går in i munkorgen), än de gjorde utan munkorg i större hage.

Jag har ju dock inte paddockhage (då blev det nog inte många knop) utan stor hage ändå, och dessutom kuperad. Men nu i den så de är i rörelse nästan hela tiden, även när de äter så de står nästan aldrig 'stilla', utan de äter ett strå här, ett strå där och däremellan är det X steg. Med mer mat och/eller ingen munkorg var det mer parkera vid gräset och äta sig framåt.

Så, om du kan ha alla tre (fyra) i samma hage, med LITE gräs i (munkorgar/gräsklipare/trimmer), så borde det dels bli mer fart för de är flera, men också mer rörelse för de måste röra sig för att hitta de där grässtråna? Det kan ju vara värt att prova innan de förkastas.

För lite gräs behöver inte vara liten hage, om man hjälper till lite på traven med att bekämpa/hålla nere gräset =)

Jag förkaster ingenting... fundera bara en lite skrivande...
Som sagt tar jag allt med i samtalet med vet. Han vet ju om alla problemar hos mina minies och han känner til vår hagen.
Vi har naturtomt... ingen betesmarkt. Så graset är faktisk fattigt och på ställer de giller att beta hemsk kort (som också kan vara en problem, för då är graset stressad) Men ändå antagligen för mycket... jag vet inte...
Men jag är glad med allt info jag fick och ska fundera, pråta med vet; pråta med sambo m.m och kolla vad vi ska göra....
och nu verkligen sluta med internet och arbeta......
Det är bara att man håller bara på att oroa sig,,,

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 197
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 756
Kropp & Själ Trigger varning om psykisk ohälsa. Kort fattat historia, så har jag sen redan som barn mått dåligt till och från. Problem med skolgång...
Svar
18
· Visningar
1 050
Senast: Rosett
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
917
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka