Livsfarlig pissmärr = slakt?

Sv: Livsfarlig pissmärr = slakt?

Rent generellt minskar ju brunsterna den här årstiden också.
Lycka till

Jag förstår inte riktigt varför alla medhåller slakt?själv har jag ett sto som tjejerna slåss om i stallet att få låna o rida idag,när hon var yngre var hon livsfarlig o det var bara jag som hanterade henne.Tidigare ägare sålde henne till mig o endast mig då jag jobbar mycket med dessa "problemhästar"som ni ser det.Dessa såkallade problemhästar är egentligen lite för känsliga o kloka för vanliga människor.Hittar man knapparna på dessa blir dom oövervinnerliga!Dessa problem är oftast ett tecken på att denna häst är för klok att köpa människans skithantering o tänker minsann inte finna sig i det som förövrigt mer än 95 procent av hästarna sluterligen gör.Vi måste gå tillbaka till oss själva o ifrågasätta vad vi gör fel o hus vi ska behandla denna speciella individ.Tyvärr kanske jag kan tycka att hon är lite gammal att börja hantera nu men en liten tröst o hjälp kanske är att du kan ställa henne i avelsboxen då du inte behöver mer än 1 brunst om året o det är den vid betäckning.Beskrivningen på denna tjej är smärta inte elakhet!Vi människor besvarar med elakheter o hästen svarar upp för att den är rädd,sen är circusen igång o blir ett inlärt beteende.Är det någon som tänkt i dom banorna?kanske dags att ändra sin uppfattning o se ur hästens perspektiv.

Min häst var också en fara för allmänheten när hon kom tillbaka till mig (sålde henne som föl med 6 år senare ville jag köpa tillbaka henne då det ej har funkat)
Hon sparkade (fick ofta in full träffar) bet ochh var skit sur! Men med regler vad hon fick göra och inte har hon blivit lugnare och att bara byta till den mjukaste borste jag haft har hon blivit så himla lugn och borsta samt surar nästan ingenting och reglerna har också gjort henne lugnare, och när hon gör rätt lite belönings godis:d
Jag har också hört att MUNKPEPPAR gör hästarnas välmående och stillar aggressiviteten hos hästar som brunstar eller bara är allmänt sura. Sök på google/ Wikipedia där står allt om det, ett JÄTTEBRA tips, jag kan nästan garantera dig att det kommer funka!:bump:

LYCKA TILL! :)

jag skulle då aldrig rekomendera någon att avla på en häst med detta temperament.

Min åsikt är den att det kostar för mycket tid och pengar och dessutom tar man en stor risk att bli skadad när man har sådana här hästar, så det är inte värt det.
Det finns många hästar som behöver en vettig ägare som inte har dessa problem.

Hur problemen uppstått är mindre intressant när man inte vet. Då måste du ändå gå genom alla tänkbarheter och först och främst en veterinärkontroll. Och ska man då behöva träna hästen i flera månader/år innan en veterinär kan komma nära den inför den första kontrollen.... well... du förstår min tankegång hoppas jag

Dessa såkallade problemhästar är egentligen lite för känsliga o kloka för vanliga människor.Hittar man knapparna på dessa blir dom oövervinnerliga!Dessa problem är oftast ett tecken på att denna häst är för klok att köpa människans skithantering o tänker minsann inte finna sig i det som förövrigt mer än 95 procent av hästarna sluterligen gör.
Jag kan bara hålla med för jag hade själv en sån häst som kom direkt från travstall och högdräktig, just bara därför att ingen vågade hantera henne då hon anföll. En sån jäkla rolig häst får jag aldrig mera, vi var lika respektlösa båda två och hade skitkul tillsammans trots att omgivningen var helt övertygade om att jag en vacker dag skulle bli allvarligt skadad. Under dom 17 år vi fick tillsammans lyckades hon aldrig ge mig minsta blåmärke trots "bett" och "sparkar". Det gick inte en enda dag utan att hon lockade mig till åtminstonde ett skrattanfall med sina hyss och upptåg. Många kommentarer fick jag om att hon "tagit över", sanningen var den att ingen av oss bestämde över den andra utan vi var ett team som tänkte lika.

Allting behöver inte vara vad det ser ut som och alla sätt är bra om det fungerar.

Har träffat på några nappade hästar och själv ägt en. De har alla varit mycket trevliga och välhanterade hästar. Tror snarare tvärt om. Att det har i alla fall gjort de hästarna till de lyhörda och tillgivna individer de är p.g.a att de känner stor tillit för människor.

Min erfarenhet är precis tvärtom. De har visserligen inte varit aggressiva som den här men oerhört buffliga och med noll respekt för människor. Och inte speciellt bra på hästprat med andra hästar heller.

Till TS: Röstar för avlivning, hon är ju inte purung längre heller så även om man får ordning på henne så har hon ju inte så många aktiva år kvar ändå

Liknande trådar

S
Övr. Barn Jag är tillsammans med en man sedan ca ett år tillbaka och han har 2 barn (2 och 3 år iår) tillsammans med en annan kvinna. Deras...
2
Svar
23
· Visningar
5 757
Senast: lobell
·
Hästvård Läste lite i de "verknings" och "barfotatrådar" som uppstår med jämna mellanrum. Det slog mig att det går "mode" i vissa åsikter. Det...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 263
Senast: Miss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar