Livsfarlig pissmärr = slakt?

Sv: Livsfarlig pissmärr = slakt?

Mycket bra inlägg.

Vi hade praktikanter när jag jobbade som slaktare som fick öva och bulta på får och grisskallar.
Vi använde bultpistol och salongsgevär.

Det otäcka med bultpistolen tycker jag är att det går så fort, innan ljudet riktigt nått fram till öronen har djuret fallit till marken. Och eftersom hjärtat fortfarande slår så är det ju ett ganska högt tryck när de sen avblodas.

Det finns ju slaktare med salongsgevär oxå, som kan skjuta på håll. Nödslakten på vissa ställen tex.

Tror att det bara är specialutb. vet. som kan skjuta med blåsrör.

Tror att det bara är specialutb. vet. som kan skjuta med blåsrör.

Veterinär med jägarexamen och specialutbildning tror jag är vad som krävs. Det finns säkert några i Sverige som kämpat sig igenom det, men dom lär inte vara billiga. ;)

KL
Hur går det för TS?

Det behöver jag säkra källor på innan jag köper det. Nöd-avliva borde dom väl få göra?
Nåja, jag är hur som glad att min morbror jägaren kunde komma så snabbt som han gjorde i vintras när en häst var tvungen att tas bort akut. Olagligt eller ej.

Vart det står vet jag inte... ännu. Vi gick igenom det på en lektion nu bara i veckan så. Ska fråga vart det står. Men då dom har ändrat reglerna så att du som djursjukvårdare inte ens får vaccinera nu så tror jag nog det stämmer. En jägare får inte ens nöd-slakta.

Vart det står vet jag inte... ännu. Vi gick igenom det på en lektion nu bara i veckan så. Ska fråga vart det står. Men då dom har ändrat reglerna så att du som djursjukvårdare inte ens får vaccinera nu så tror jag nog det stämmer. En jägare får inte ens nöd-slakta.

I min värld så måste det vara bra mkt svårare att skjuta ett djur som springer i frihet jfr med ett som står still.

Din lärare kanske ska ta en titt på jordbruksverkets hemsida?

Du som har djur är skyldig att låta avliva svårt sjuka och skadade djur så snabbt som möjligt om de inte är behandlingsbara. Du som avlivar måste behärska den aktuella avlivningsmetoden och hanteringen av djuren i samband med denna. Om du inte vill eller kan utföra avlivningen själv ska du kontakta en veterinär, ett slakteri eller ett företag, till exempel vissa djurambulansföretag eller Svensk Lantbrukstjänst AB, som har erfarenhet av att avliva djur.

För att licenspliktiga vapen ska få användas vid hemslakt och nödslakt måste det vara angivet på vapenlicensen att ändamålet är antingen jakt eller avlivning av djur.

Vilken tur att du finns, jag tyckte det lät tokigt!

Biten med kanyler och att vem som helst inte får ge sprutor längre har med en ny djurskyddslag att göra. Ingrepp som kan liknas vid operativa får bara utbildad göra. Och allt vad det nu var.
Går säkert att hitta med lite vilja, något jag saknar just nu.

Har du provat hormonstav under huden?
Om hästen "bara" är bråkig under brunst är den ju faktiskt inte riktigt frisk. Hormonellt.

Tänkte att man kanske skulle testa det först om man nu inte vill kosta på den en undersökning- åtgärd.

Är det olika med häst och nöt?
Jag får ju ge pencillin till kor som är sjuka och sedan vaccinera kalvarna. Hur är det egentligen?

Ansvarig vet ska ge dig utb. enl. reglerna som kom för ngt/några år sen. Gäller även nöt.

Det finns ju slaktare med salongsgevär oxå, som kan skjuta på håll. Nödslakten på vissa ställen tex.

:eek:

Salongsgevär?

Nä, aldrig i livet!!

Finns inte en chans på miljonen att man kan avlia en häst snabbt och säkert med ett salongsgevär, det är ammunitionen alldeles för klen för!

//Grängesberg, fd tävlingsskytt i bland annat salongsklass

Som tävlingsskytt kanske du inte har provat på ett djur?
Jag VET att det går att avliva hästar med salongsgevär, bara man träffar rätt!
Sen är det inte det bästa sättet kanske, men det var inte frågan. Och jag menar inte att man ska stå på 50 meters håll heller.

Fö kunde jag ha skrivit gevär bara från början, skit i kalibern, men nu var jag tvungen att dubbelkolla, och ja, det är fullt möjligt att skjuta häst med salongsgevär, och ja, det har gjorts vid flertalet tillfällen. Inte optimalt, men möjligt. Bara man träffar där man ska. Även nöt går att skjuta med salongsgevär.

Attila-sambo med slaktare/ fd. nödslaktare

Senast ändrad av en moderator:

Tillägg till ovanstående.
Det här med att träffa rätt är ju inte unikt för just salongsgevär. Vad man än använder måste träffa på rätt ställe, det gäller även bult.

Det handlar inte om nån lungträff från grindhålet in till hagen, för det är ingen bra avlivningsmetod, och det är inte sånt skytte jag pratar om.

Har du provat att anlita en NH-tränare? Finns många jätteduktiga som är fantastiska när det gäller att få bukt med riktiga problemhästar som anses farliga. Det behöver inte vara kört för dig och din häst. Hoppas verkligen att det löser sig, det vore så hemskt om du skulle behöva avliva henne! :(

TS Här igen. Svarar lite kort på det som tagits upp i tråden.

Ska tillägga att jag gärna lägger pengar på hästen. Men kastration är inte aktuellt. Hormonstav har jag heller inte provat, konstigt att vet inte har sagt något om det.
Får ta upp det med vet igen.
Inga cystor finns har vi konstaterat med UL...
Ville tillägga att jag har utbildning för att både ge injektioner och avliva då jag jobbar som djurskötare behöver jag ha det.
Bor granne med en jägare, som säger att jägare får avliva både hästar, hundar och katter så det är inga problem om det nu skulle bli av, då tar vi henne i hagen.. men just nu avvaktar vi.

Vi har nu börjat ge henne naturprep både för hormonerna och som är lugnande och de verkar fungera bra så här långt iaf, hon har nu gått på detta i ett par veckor och vi ser stor skillnad :D

Så vi håller tummarna att det ska fungera bra.

Tack för alla svar :)

Liknande trådar

S
Övr. Barn Jag är tillsammans med en man sedan ca ett år tillbaka och han har 2 barn (2 och 3 år iår) tillsammans med en annan kvinna. Deras...
2
Svar
23
· Visningar
5 757
Senast: lobell
·
Hästvård Läste lite i de "verknings" och "barfotatrådar" som uppstår med jämna mellanrum. Det slog mig att det går "mode" i vissa åsikter. Det...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 263
Senast: Miss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel