Livsfarlig pissmärr = slakt?

Sv: Livsfarlig pissmärr = slakt?

Men TS har ju vaccinerat hästen så då borde väl TS kunna ge lugnande så att en veterinär kan undersöka hästen?

Vaccination ges ju i muskel, lugnande skall väl helst ges i blodet? Viss skillnad i "svårighetsgrad". Finns ju iof domosedan man ge under tungan som ligger där och verkar och lugnar hästen.

man kan ge lugnande i muskeln med, det tar bara längre tid innan det verkar.
Vår gamla häst var väldigt spruträdd så henne fick man ge i muskeln -fanns liksom inte tid att stå och pilla med kanyler och grejer utan det fick gå undan om det skulle ske alls.

Låt vetten skjuta hästen med lugnande innan ni bultar. Sånt man använder på vilda djur. Skitenkelt. Urkonstigt inlägg för övrigt..suck.

Vaccination ges ju i muskel, lugnande skall väl helst ges i blodet? Viss skillnad i "svårighetsgrad". Finns ju iof domosedan man ge under tungan som ligger där och verkar och lugnar hästen.

Man kan ge tex plegicil i muskeln, tog på min häst ungefär en halvtimme innan det börjar verka. Förhoppningsvis blir hästen då lite avtrubbad så ev veterinär kan närma sig och eventuellt ge ytterligare en dos i blodet.

Tex på kolmården, ni ser väl på djursjukhuset? där är det ju inte direkt tal om att gå till en tiger eller noshörning och leta efter en ven där är det rumpan och blåsrör som gäller ;) Och det funkar ju tydligen ganska bra för sen gör de ju alla möjliga undersökningar på vilda djur som förmodligen inte skulle acceptera det i vaket tillstånd.

Men eftersom ts skriver att hon har vacc hästen med veterinär bredvid borde ju ts kunna ge lugnade i halsmuskeln

Låt en erfaren jägare avliva henne på plats och på avstånd om du inte har råd att lägga ut pengar på vet + behandling. Något måste du välja, situationen idag verkar ju rent ut sagt farlig. Det är bullshit att det skulle vara ett resultat av att hästen är uppfödd på flaska.

avliva med bult, väldigt enkelt sagt -skjuta

många tror det beror på att hon är uppfödd på nappflaska (inte vet jag)

Har träffat på några nappade hästar och själv ägt en. De har alla varit mycket trevliga och välhanterade hästar. Tror snarare tvärt om. Att det har i alla fall gjort de hästarna till de lyhörda och tillgivna individer de är p.g.a att de känner stor tillit för människor.

Nej, de ska mycket till innan de vaknar upp efter en bultning. Men det räknas ändå som en bedövning. Djuret är avlivat när det blir avblodat, och det ska ske inom en minut efter bultningen.

avliva med bult, väldigt enkelt sagt -skjuta

Fast bulta och skjuta är inte direkt samma sak väl? Skjuta innebär att ett skott avlossas och förhoppningsvis går in i kroppen på rätt ställe. Och så är inte fallet med bultpistol

Ibland så säger man skjuta med bultpistol och det gör man ju på sitt sätt också, i bultpistolen som kan liknas i sin form vid en tjock cykelpump lägger man en kula/bult . Sedan håller man den avfyrande änden mot hästens panna och "skjuter av". Efter detta sker avblodningen. Man kan ju ochså skjuta med gevär men då är det vanlig gevärsamunition som används. Hoppas att ni förstår.

*kl*
Angående detta med att be jägare eller något skjuta får man inte göra, dom har inte rätten att avliva något annat än vilddjur, så igentligen får dom inte ens avliva vare sig katt,häst eller något annat tamdjur. Lantbrukare med bult får man ta ut som vet hur man bultar dock.

Fast bulta och skjuta är inte direkt samma sak väl? Skjuta innebär att ett skott avlossas och förhoppningsvis går in i kroppen på rätt ställe. Och så är inte fallet med bultpistol[/QUOTE

nej, det är ju inte samma sak som att skjuta med gevär tex. Men som jag skrev: "väldigt enkelt sagt"

Nej, de ska mycket till innan de vaknar upp efter en bultning. Men det räknas ändå som en bedövning. Djuret är avlivat när det blir avblodat, och det ska ske inom en minut efter bultningen.

Det är jag oerhört medveten om. ;)
Men jag har stött på folk som blivit missvisade av ordet bedövning. Avblodningen är ju oerhöt viktig, liksom bedövningen.

*kl*
Angående detta med att be jägare eller något skjuta får man inte göra, dom har inte rätten att avliva något annat än vilddjur, så igentligen får dom inte ens avliva vare sig katt,häst eller något annat tamdjur. Lantbrukare med bult får man ta ut som vet hur man bultar dock.

Det behöver jag säkra källor på innan jag köper det. Nöd-avliva borde dom väl få göra?
Nåja, jag är hur som glad att min morbror jägaren kunde komma så snabbt som han gjorde i vintras när en häst var tvungen att tas bort akut. Olagligt eller ej.

Ja, jag förstod det, men jag ville bara förtydliga lite. Friends? ;)

Klargörande om bultning.

En bultpistol skjuter inte iväg en lös projektil. Den är konstruerad så att den har en lös metallstav inne i bultpistolen. Den kan flytta sig ut lagom mycket för att kunna penetrera ett pannben på ett djur. Men det kan inte lämna bultpistolen och fara iväg.

Man sätter in en krutladdning bakom den flyttbara staven.

När man avfyrar far staven ut med en väldig kraft och fart och slår hål i pannbenet och tränger in i hjärnan. Dvs djuret blir hastigt hjärndött. Det tar bråkdelen av en sekund så djuret hinner inte känna något och efter bulten penetrerat känner inte djuret något då hjärnan är utslagen. Sedan får man sticka djuret i kropppulsådern så att man avblodar det och hjärtat stannar. När hjärtat stannat är djuret dött.

Dvs bultning är rätt utfört mycket skonsamt för djuret, men kan vara påfrestande för ägaren pga av att man måste sticka djuret och då kommer det ju ut ganska mycket blod.

Det finns en äldre typ av bultpistol- den brukar kallas slaktmask som däremot skjuter av en lös projektil. Den är ganska farlig att hantera och troligen är den inte särskilt mycket i bruk nuförtiden, då den varit out of date säkert i 30 års tid eller mera.

Bultpistolen är pga av att den inte skjuter iväg en lös projektil licensfri. Däremot är det krav på att den som avlivar har så kallade "nödiga kunskaper".

Länstyrelsen ordnar ibland kurser i avlivning med bultpistol, där man får en mycket bra teoretisk genomgång om hur man ska göra. Däremot får man inte öva på djur på kursen. Jag gick en sådan för några år sedan och då var kursen gratis. Vill man ha praktisk erfarenhet så får man väl försöka kontakta tex Lantbrukstjänst ( vilka åker runt och avlivar stordjur dagarna i ände!) och höra om man kan få praktisera hos dom under en tid.

Här hittar ni regler om avlivning:

http://www.jordbruksverket.se/amnes...anavlivning.4.37cbf7b711fa9dda7a18000230.html

Där står bla

"För att licenspliktiga vapen ska få användas vid hemslakt och nödslakt måste det vara angivet på vapenlicensen att ändamålet är antingen jakt eller avlivning av djur. Du får alltså inte använda ett vapen som du har licens för om ändamålet enligt licensen är målskjutning."

Senast ändrad:

Liknande trådar

S
Övr. Barn Jag är tillsammans med en man sedan ca ett år tillbaka och han har 2 barn (2 och 3 år iår) tillsammans med en annan kvinna. Deras...
2
Svar
23
· Visningar
5 757
Senast: lobell
·
Hästvård Läste lite i de "verknings" och "barfotatrådar" som uppstår med jämna mellanrum. Det slog mig att det går "mode" i vissa åsikter. Det...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 263
Senast: Miss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel