Livsfarlig pissmärr = slakt?

P

Pelargontjejen

Har ett sto på 17år som jag haft i 5år och jobbat med hur mycket som helst.. Varit bra i 2 år men nu har problemen börjat igen..
Hon sparkar både fram och bak och skriker som en idiot. Nu har jag blivit sparkad flera gånger i sommar och anser att det inte funkar längre. :(

Finns det något alt än att skjuta henne där hon står och går? Jag ger gärna bort henne om någon anser sig fixa det, hon har pass men är inte vaccinerad i år. Tror inte att det går så bra med vet bes heller :(

En jävla duktig hopphäst iallafall :d
Snäll att lasta

Regelbundet verkad.

Problemet vid slakt:

1. Hon kommer att slå ihjäl alla som försöker att bulta henne :(
2. Lugnande går inte såvida inte jag ger det själv (brukar vacc henne själv med vet brevid)
3. Hon kommer att bli tokig om vi åker till slakteriet med henne.

Skicka gärna pm

Sv: Livsfarlig pissmärr = slakt?

Kan tillägga att hon är ett Halvblod om någon var nyfiken ;)

Och problemen är i brunstperioden, vintrarna går ganska bra då hon ej är i brunst.

Finns alltid folk som är villiga att försöka!

Har ni funderat på att sterilisera?

Är hon snäll när hon äter? Går det att komma nära och bulta henne hemma när hon äter havre från marken? Går det att lägga havre i en hög i hennes box vid dörren och bulta henne i boxen och därefter vinsha ut henne? Stackars dig!! Vilket dilemma du har!!

Och problemen är i brunstperioden, vintrarna går ganska bra då hon ej är i brunst.

Inget roligt läge :crazy:
Vad säger veterinären ? Har hon alltid varit knepig eller har något hänt ?
Om humöret är brunstrelaterat, har ni provat munkpeppar på henne ?

Jag har väldigt svårt att tro att ett såhär kraftigt problem endast skulle ha med brunsthormon att göra, i så fall har hon ett allvarligt problem som stör hormonproduktionen.
Men det mesta talar väl för att hästen har andra problem också.

Jag hade nog avlivat om det var min häst.

Hon har varit så i många år, många tror det beror på att hon är uppfödd på nappflaska (inte vet jag) men jag har även en åsna som också är uppfödd på nappflaska och beter sig på liknande sätt men hon är inte farlig iaf..

Och det är enbart vid brunst :crazy:

Munkpeppar provade vi och det fungerade ett tag iallafall ;)

Hon äter bra men det går inte att lura henne, vi har provat den varianten vid vacc utan resultat...

Distansavlivning är väl det enda isåfall :cry:

Undrar om du har undersökt hästen så hon inte har cystor i livmodern som ställer till det vid brunst. Och om du har gjort ett hormon test på henne?

Om hon är bra hopphäst, kan detta ju hjälpa för att utreda på varför.

Jag hade bett någon duktig jägare/slaktare skjuta henne i hagen. Dom hinner knappt märka något och dör snabbt.

Kanske du kan ge henne en ordentlig dos lugnande själv (iaf blir väl reaktionsförmågan avtrubbad) med veterinären med, och sedan kan man avliva hästen.

Vi gjorde så med en hysterisk häst som var både spruträdd och skiträdd för bult, vet. fick ge oss en monsterdos med lugnande på spruta som vi satte snabbt som fasen i halsen, och nu sprutade vi själva utan vet. med men det får man inte egentligen.
Då gick det att bulta till slut när han inte kunde hålla huvudet uppe :( Nåja han var så dimmig så han var inte rädd i alla fall och det är huvudsaken.

Går det inte att vet. undersöka riktigt ordentligt (hade jag försökt göra först om det går) hade jag också valt att avliva hästen, den mår nog inte bra själv heller.

*kram*

Senast ändrad av en moderator:

Det går att skjuta på håll. Så kan man slakta ohanterade tjurar tex.

Säger som Nixehen och life.. Är hon kollad så det inte är cystor eller nåt sånt? En häst i mitt gamla stall var ett monster i hantering, boxen och ridning vid brunst. Hon hade cystor på iallafall en av äggstockarna och opererades för detta. Hon blev alltså steriliserad/kastrerad, och hon har lugnat sig avsevärt.

Är det inget sånt problem som ligger bakom utan hon helt enkelt blir så jävlig ändå så är det kanske inte mycket mer att göra än att ta bort den.

Säger som Nixehen och life.. Är hon kollad så det inte är cystor eller nåt sånt? En häst i mitt gamla stall var ett monster i hantering, boxen och ridning vid brunst. Hon hade cystor på iallafall en av äggstockarna och opererades för detta. Hon blev alltså steriliserad/kastrerad, och hon har lugnat sig avsevärt.

Har också hört om en häst som blev "knäpp" där cystor var orsaken efter operation blev hästen en trevlig individ igen.

2. Lugnande går inte såvida inte jag ger det själv (brukar vacc henne själv med vet brevid)

Om du kan ge henne lugnade så borde det väl gå att undersöka henne eller avliva henne? Så vad är problemet egentligen? Om du får vaccinera med vet bredvid borde väl vet kunna ge dig en elefantstor dos med lugnande om du nu väljer att avliva? Eller en stor dos så vet kan undersöka, cystor ser man väl med ultraljud och portabla ultraljud är det en hel del veterinärer som har nu. Jag fick injicera lugnande till min häst då hon krävde boxvila och höll på att riva stallet. Det var inga problem att ge det i muskeln och hon blev precis lagom sömnig på den dosen hon fick. Dubbel dos så hade hon förmodligen blivit duktigt sömnig och då reagerar de inte för mycket.

Senast ändrad:

Instämmer med många andra; är det gjort en grundlig gynekologisk undersökning på henne? Är det utfört en Caslik-operation (dvs sytt igen slidläpparna)?
Själv hade jag inte gett upp utan att konstatera att allt iaf är "riktigt" baktill, många "pissmärrar" förbättras avsevärt med en caslik :)

Men om det inte änns går att ge hästen en vaccination hur ska en vet då kunna göra en gynundersökning. Sen undrar jag varför det skulle hjälpa mer för att hon är en duktig hopphäst ?
En bra jägare och avlivning på distans tycker jag verkar vara det bästa alternativet. Min pappa avlivar alla sina slaktdjur i hagen för att inte utsätta dem för onödig stress.

Vill du inte undersöka varför hon blir sån pissmärr vid brunsten (t.ex. cystor) så låt någon skjuta henne på håll, är väl lugnast för henne dessutom låter det som.

Men TS har ju vaccinerat hästen så då borde väl TS kunna ge lugnande så att en veterinär kan undersöka hästen?

Enkelt, jag har själv haft en pissmär som slog bet sparkade när hon var brunstig. Men en dröm annars. Man red eller myste med denna häst när det var som värst. Men efter en grudlig udersöking av vet, med en stor dos av lugnade och en lugn personal gick det bra att undersöka henne, och tog även ett blodprov för att kolla hennes hormon.

Vill man kan man, det är det vet är tillför att undersöka.

Enig med dette,dyktig skytter og en rolig hest som beiter i hagen,
må være det beste.Ikke stress eller redsle.
Jeg hadde ikke sterilisert eller kastrert en hest som var 17 år gammel,
tror ikke det er verdt pengene.
Om det hadde vært min hest,hadde det blitt slakt,en ting er at hun sparker ts,noe helt annet er det om hun sparker et barn eller andre i nærheten.

Liknande trådar

S
Övr. Barn Jag är tillsammans med en man sedan ca ett år tillbaka och han har 2 barn (2 och 3 år iår) tillsammans med en annan kvinna. Deras...
2
Svar
23
· Visningar
5 757
Senast: lobell
·
Hästvård Läste lite i de "verknings" och "barfotatrådar" som uppstår med jämna mellanrum. Det slog mig att det går "mode" i vissa åsikter. Det...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 263
Senast: Miss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel