Livförsäkring och spatt

Saraoliv

Trådstartare
Jag har en Welsh Cob valack som för 1år sedan fick spatt och behandlades på Husaby Hästklinik med kortison upprepade tillfällen. Han har det i både nedersta och mellersta leden på båda haserna med 3 gradig hälta. Han vart okej, vi fick kontroll på spatten och han sattes igång mjukt. Drar en vecka efter igångsättning på sig en skada på djupa böjsenan med 6månaders konvalescens. Får ok att sättas igång. Skrittas och travas i 3mån och sedan blossar spatten upp igen. 3 gradigt halt båda haser och spatten är nu i samtliga tre leder. Husaby veterinär anser att han ska få somna in. Han har så kraftiga inflammation med medförande smärta och behandlingen har inte fungerat tidigare och användbarheten anses vara nere på noll.

Nu har jag fått svar från försäkringsbolaget som ej vill betala ut några pengar alls då dom anser att det är en rörelsestörning. Jag har försökt att hitta liknande på nätet men hittar ingen. Bara dom som har haft en häst som har kunnat gått t-märkt och fått ut på försäkringen. Han är försäkrad som rid och sporthäst på IF. Är det bara lägga ned det här och inse att jag läst villkoren för dåligt?

Sv: Livförsäkring och spatt

Spatt är en kronisk torr inflammation i hasledens glidyta, i ert fall på tre nivåer. Persoligen kan jag inte se en rörelse störning idetta då det förmodligen är oerhört smärtsamt. Ha FB missförstått något genom att ha blandat ihop skadorna?

Du kan alltid ta bort din häst utan medverkan av FB, vilket är ett alternativ om hästen lider.

Senast ändrad:

Tack för ditt svar Boj. Jag tror inte att fb har blandat ihop då jag endast skrev in spatten som anledning, då det var den avgörande faktorn. Men jag behöver såklart kontrollera detta med fb, vill bara ha lite mer kött på benen.

Gällande A1 och A2, så trodde jag att det var termer som endast agria använder sig av. IF har tre varianter..

Livförsäkring utan användbarhetsskydd
Livförsäkring Sporthäst
Livförsäkring med användbarhetsskydd

I försäkringsvillkoren så står det att ersättning lämnas om hästen förlorar sin användbarhet för vilken den är försäkrad, i det här fallet Ridhästar vilket han går in under då han inte ens är hel nog för att kunna leva. Men sen så finns också som tillägg att försäkringen täcker inte "hälta eller rörelsestörning som har andra orsaker än fraktur, sårskada eller avskuren sena".

Fy, jag mår så dåligt över allt det här. Trots veterinärens utlåtande så är det jobbigt att bestämma över om någon ska leva eller dö och iom ifrågasättande från fb så funderar man på om man verkligen tänkte rätt. Fina, fina guldponny ligger nu begrav, fri från smärta och en matte i tårar. Det var det minsta jag kunde göra för han, oavsett försäkringspengar eller inte.

Nej, det är de gamla allmängällande beteckningarna. Sedan har försäkringsbolagen valt att skapa egna försäkringar, eftersom de börjar ändra i villkor till höger och vänster.

Det intressanta är ju hur DIN häst är försäkrad. Har han Livförsäkring utan användbarhetsskydd är det ju helkört.

Okej. Han har livförsäkring med begränsad användbarhetsskydd, där ersättning ska lämnas om hästen förlorar sin användbarhet (vilket han gjort) men med friskrivning från hälta och rörelsestörning. Vet inte hur jag ska tolka detta?

Solklart. Du har köpt en försäkring som inte täcker det du nu vill ha ersättning för. Hästen är ju halt och har ont p g a att den är halt. Den är utdömd p g a orsaken till sin hälta.

Vilket försäkringen inte täcker. Är det sporthästförsäkringen står det:
---
5.2 försäkringen gäller inte
– när hästen avlivas (även om det är av djurskyddsskäl)
eller förlorar sin användbarhet
p.g.a.
- hälta eller rörelsestörning som har andra
orsaker än fraktur eller fissur av ben, sårskada
eller avskuren sena

- skador och sjukdomar i ryggen
- utvecklingsrubbning (t.ex. osteochondros
eller senkontraktur)
---
www-if.se

Senast ändrad:

Ta en ny diskussion, men antagligen har din häst inte ett försäkrinsskydd som täcker det här om jag tolkat saken rätt. :(

Spatten är nog att räkna som en hälta.
De blir ju halta av att ha så ont.
Jag tror inte att du har rätt till någon ersättning men du kan ju be de förklara hur de motiverar att du inte får ut livdelen.

Okej. Han har livförsäkring med begränsad användbarhetsskydd, där ersättning ska lämnas om hästen förlorar sin användbarhet (vilket han gjort) men med friskrivning från hälta och rörelsestörning. Vet inte hur jag ska tolka detta?
Men det är väl just i begränsad användbarhet som man inte får ersättning för tex spatt??
Vill man ha fullt skydd så får man teckna det och betala därefter.

spatten brukar ju kunna stabiliseras så hästen kan fungera igen men det tar ju såklart tid. Uppemot ett år men vila + senare skrittmotion läääänge.

Har vi läst samma tråd.

"Skrittas och travas i 3mån och sedan blossar spatten upp igen. 3 gradigt halt båda haser och spatten är nu i samtliga tre leder. Husaby veterinär anser att han ska få somna in."

Liknande trådar

Hästvård Jag är nyss hemkommen efter att ha varit på klinik med min häst. Han blev rejält halt höger bak för knappt tre veckor sedan. Då tog han...
Svar
7
· Visningar
3 794
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 444
Senast: Spirax
·
V
Hästvård Nu ska jag på återbesök med min häst imorgon. veterinären tyckte att jag skulle ta bort henne redan när jag var där förra gången pga...
Svar
3
· Visningar
1 041
Senast: suisyola
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 735
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka