Livet och allmänt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har hittills en nykter vecka och så ska den få fortsätta.
Jag såg att flera var oroliga för mig och det vill jag absolut inte att ni ska vara!
Har gått på AA möten nu tre dagar i rad. Och har kontaktat vården mer. Och massor av saker som hänt de senaste dagarna och jag har inte orkat skriva eller nånting här för jag känner att oavsett hur mycket jag gör så skulle jag alltid gjort mer och bättre och tyvärr orkar jag inte mer än det jag redan gör. Sen tillsätter jag mer hjälp allteftersom.
Låser tråden tills vidare men kanske låser upp den när jag är mer stabil. Men just nu är allt fokus på att vara nykter, jobbet och skolan.
Vi hörs och ni är bäst ❤️

Jag orkar inte tjafsa. Är slut mentalt.
Imorgon blir det full rulle så måste ha krafter och ork både kroppsligt och i huvudet.
Kommer inte dricka idag för det skulle i så fall påverka morgondagen negativt.
Ska försöka andas.
Nu har jag tex tagit det lugnt en stund framför brasan och läst lite litteratur. Det är inte varje dag jag fixar ta det så här pass lugnt.

Hur det blir med festen jag tackade ja till så vet jag inte. Det är helt omöjligt att veta så här lång tid i förväg. Jag vet knappt några timmar i taget. Hur jag mår osv.
Känns det för jävligt så får jag väl säga att jag tyvärr inte kan.
Men jag är förbannad på att alkoholhelvetet ska bromsa mig mer än det redan gör.
Jag skiter väl i allt vin i hela världen!
Jag behöver inte en endaste droppe. Äckligaste drycken som finns!!!
Tycker det låter jävligt sunt att ta en dag, eller några timmar, i taget. Det är vad du gör just precis nu som spelar roll. Fortsätter du att vara nykter timme efter timme så är du fortsatt nykter – det är egentligen inte mer komplicerat än så. Du tänker lagom långt in i framtiden när du tänker att du måste vara nykter idag för att klara livet imorgon. Bra där.

Gött att läsförmågan börjar komma tillbaka. Det är en skön avkoppling att försjunka i en bok och glömma vardagen, tycker jag. Hjälper mot all möjlig ångest!

Jag har lagt en byggfläkt i stallet. Lite slöseri men jag är så trött på hur kroppen påverkas. Huvudet jobbar jag med men när kroppen också börjat bråka då blir det lite för mycket.
Den där fläkten gjorde faktiskt skillnad!
Drömmen vore väl ett helt uppvärmt utrymme (förutom sadelkammaren såklart) men tänk att slippa frysa det vore så fantastiskt!
Samtidigt brukar det inte vara sån här riktigt vinter långa stunder. Detta är inte Norrland.

Jag vet inte 😞
Försöker tänka positivt men det är svårt ibland. Eller ja ganska ofta.
Det är inte så konstigt. Alkoholmissbruk påverkar mängder av signalsubstanser i hjärnan. Dina nivåer av dopamin och serotonin är förmodligen kajko, och med det kommer en oförmåga att tänka positivt, tycka om sig själv och känna sig tillfreds. Men hjärnan läker och känslorna kommer tillbaka. Jobbar du på att hitta stabilitet och trygghet i vardagen samtidigt som du håller igång nykterheten så kommer du vakna en dag och inse att du är dig själv igen, till fullo.

Jag har lagt en byggfläkt i stallet. Lite slöseri men jag är så trött på hur kroppen påverkas. Huvudet jobbar jag med men när kroppen också börjat bråka då blir det lite för mycket.
Den där fläkten gjorde faktiskt skillnad!
Drömmen vore väl ett helt uppvärmt utrymme (förutom sadelkammaren såklart) men tänk att slippa frysa det vore så fantastiskt!
Samtidigt brukar det inte vara sån här riktigt vinter långa stunder. Detta är inte Norrland.
Gammal hederlig infravärme i taket över ztallgången är guld värt

Dricker kvällste och äter några tryfflar och känner mig nöjd med vissa prestationer och över dagen. Även om förbättringar hade kunnat göras. Men överlag är jag glad och tacksam. Och är själv nu ikväll så bara det är en bedrift att jag kan känna mig så lugn i mig själv utan att behöva göra en massa saker. Känns snarare skönt att ha en lugn kväll inne i värmen :D

Dricker kvällste och äter några tryfflar och känner mig nöjd med vissa prestationer och över dagen. Även om förbättringar hade kunnat göras. Men överlag är jag glad och tacksam. Och är själv nu ikväll så bara det är en bedrift att jag kan känna mig så lugn i mig själv utan att behöva göra en massa saker. Känns snarare skönt att ha en lugn kväll inne i värmen :D
Men du är ju inte ett renoveringsprojekt eller någon form av utvecklingsprojekt. Du är en person, en människa som gör så gott den kan i den situation som den är i. Bara sitt där och dug!

Känns som jag ska dö. Detta är min sista dag. Kan inte ha det så här längre. Paniken. Hur många gånger kan man överleva det. Hur många gånger kan man dra upp sig.
Orkar inte tänka längre. Varför fixar jag ingenting. Det jag vill. Allt är bara skit.

Lugnat ner mig. Så trött. Ont i hela kroppen. Slut i huvudet. Fick hjälp ta mig hem. Åkte själv men hade med mig i telefonen så det gick bättre. Så då var jag inte själv.
Det var något jag tänkte på nyss men det har jag glömt.
Det är som att reaktionsförmågan inte riktigt finns så som den borde vara. Och inte pga trötthet utan någonting annat. Som att det är fel i systemet. Det kopplat inte helt och då får jag panik. Sen stress när jag är så långsam. Då går det ännu långsammare för jag måste pausa

Lugnat ner mig. Så trött. Ont i hela kroppen. Slut i huvudet. Fick hjälp ta mig hem. Åkte själv men hade med mig i telefonen så det gick bättre. Så då var jag inte själv.
Det är som att reaktionsförmågan inte riktigt finns så som den borde vara. Och inte pga trötthet utan någonting annat. Som att det är fel i systemet. Det kopplat inte helt och då får jag panik. Sen stress när jag är så långsam. Då går det ännu långsammare för jag måste pausa
Stress kan göra så man blir "dum i huvudet" - alldeles för bekant fenomen, tyvärr.
Försök säga till dig själv då; "jaha, nu är det så här idag", och så försöker du lugna tempot lite. Kom ihåg att ta de där stunderna då du gör ingenting ( kom ihåg att stänga ljudet på telefonen och ha den långt ifrån dig själv då).

Minns inte om jag skrivit till dig om post-akut abstinens tidigare men det kan nog vara väldigt bra att läsa och ta till dig. <3

Hjärnans belöningssystem och postakut abstinens

• Hjärnans belöningssystem finns längst inne i hjärnan, och motiverar oss att göra och upprepa beteenden av olika slag. Alkohol och narkotika påverkar belöningssystemet i samma ögonblick som vi börjar dricka och droga. Resultatet är ett lugn eller en lustkänsla. Den upplevelsen motiverar oss att fortsätta att dricka och droga, och särskilt i lägen av psykosocial stress.

• Vid långvarig och intensiv användning av alkohol och narkotika förändras hjärnans belöningssystem. Det blir överkänsligt för alkohol och droger. Sug efter att dricka och droga uppstår lätt, och är allt svårare att avleda. Belöningssystemet blir samtidigt försvagat, och de händelser i vardagen som brukar få oss att må bra, får allt mindre effekt på oss. I det här läget kan alkohol och droger vara ett sätt att få känna sig normal.

• Kombinationen av ett överkänsligt och försvagat belöningssystem i hjärnan kan leda till att man får allt svårare att säga nej till alkohol och narkotika. Man blir beroende av deras effekter i hjärnan. Ofta upplever man ett sug efter att dricka och droga. Alkohol och droger blir något som man nästan ständigt tänker på, och de blir ett allt viktigare för en. En del brukar beskriva det som de upplever att hjärnan har kidnappats av alkoholen och narkotikan.

• Förändringarna i hjärnan finns kvar en tid in i nykterheten och drogfriheten. Och leder till några typiska besvär. Det är detta som kallas för postakut abstinens, eller PAA. Det är en sen abstinens och den beror på att hjärnan ännu inte återhämtat sig. Typiska besvär är problem med sömnen, stress, problem med minnet och svårigheter med att koncentera sig.

• PAA försvinner steg för steg under de tre till sex första månaderna av nykterhet och drogfrihet. Man kan minska sin PAA genom att motionera och undvika stress. Anhöriga och andra personer i omgivningen känner ofta inte till PAA. Det kan minska risken för missuppfattningar om vad som händer om man berättar att de svårigheter som man har förklaras av PAA.

Det du upplever är stark ångest, det är obehagligt men ofarligt. Mindfullness/meditation/andningsövningar är ett vanligt sätt att hantera ångesten som oftast fungerar bra. Man behöver öva när man är relativt i form och hålla igång det även när man mår bra för att få riktigt god effekt, men det fungerar oftast i akuta skeden också.
Men det som kan vara bra att försöka hålla i huvudet är att trots att kroppen och hjärnan skriker om att något är jättefel, så är det inte det. Det har bara blivit en felkoppling i alarmsystemet.

Om du inte haft problem med ångest innan så är det säkert kopplat till det som @Anna skriver om. Men du kan ju ta upp det med din behandlare att det här dykt upp, så kanske de kan hjälpa dig med övningar och eller medicin.

Jo panikångest har jag haft till och från ett tag så det är ingenting nytt. Men oftast har det hänt någonting innan. Nu var det bara helt vanliga grejer som utlöste fullständig kaos.
Har sovit och känner mig bakfull.

Det kan räcka om det blir lite mycket av allt och man sedan slappnar av,(vilket du verkligen verkar ha omkring dig) fick jag varsna sist jag jobbade och körde...Körde åt sidan i 5 min, andades, sen så kändes det mycket bättre igen ❤, tror inte jag rett ut det så snabbt innan..Skön känsla! Ta hand om dig! ❤

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 680
Senast: Rosett
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 061
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Let's be honest. Jag mår skit. Jag trivs med både personal och butiken Jag arbetstränar på så har inget med det att göra. Att jag ens...
Svar
4
· Visningar
768
Senast: astronaut
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
368
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama