FreeLou

Trådstartare
Ngn som använder detta och sett resultat? Funderar på att beställa åt gammelgubben som börjar blli lite stel på ålderns höst.

Sv: LitoVet

Jag använder det och är supernöjd! Hästen var egentligen inte dålig tidigare, men han är bättre nu! Smidigare och piggare - brallar mer (fast inte med mig på - bara i hagen ;))

Jag använde glucosamin tidigare, men märkte ärligt talat inte någon skillnad med eller utan.

Dessutom gillar jag hemsidan där jag köpte det. Det står massor med info, och ingenting är "fantastiskt men hemligt", som så ofta med sådana här tillskott (för det finns ju typ 50miljoner olika ...:eek:)

Ja, vi är 2 st som använder det också, inget fel på våra hästar heller men upplever en större smidighet efter användning med LitoVet.

Okej. Ja, jag har varit inne på hippovitae.se och tkr de känns seriösa. Har tittat på alternativa medel, men tkr detta verkar "mildast" och mest prisvärt.

Kanon, större smidighet skulle behövas=) Fler som provat?
När jag sökt här på buke får jag inte upp så himla mkt på litovet, men de flesta som använt det verkar himla nöjda, till skillnad mot tex glucosamin.

Jag har det till två hästar.
Den ena är bara gammal och jättestel och det knäpper när hon går, men med Litovet har hon t o m börjat galoppera igen :idea:

Den andra har haft kotledsinflammation och han får det för att det är antiinflammatoriskt. Vill förebygga återfall, eller hur man nu ska säga. Han är frisk och kry nu! :banana:

Jag tycker att det är toppen! Inte är det dyrt heller om man jämför med vissa andra preparat. Och så finns det ju en massa studier från Danmark också, så det känns seriöst tycker jag.

Vad kul att det funkar för dig :laugh:
Ja, jag beställde hem 1,5 kg nu igår, passsade på att ta med lite nostrilvet också till shettisen som hostar under pollenperioden.
Än så länge har jag inte hört ngn som haft ngt negativt att säga om LitoVet, så det verkar himla bra.

Måste vara samma som Litozin för människor?
Nypon är ju en naturlig produkt iaf. Men på mig själv märkte jag ingen skillnad när jag åt det, även om jag funderar på att testa igen, man vill ju bli bra, om det nu hjälper:crazy:

Lite komiskt skrivet på hemsidan ang dosering, booster för professionella hästar:D

Tycker priset inte var så lågt, då är väl nyponpulvret BoT säljer billigare? fast vet inte om dom har sk "gopo" i sitt pulver.

Tycker priset inte var så lågt, då är väl nyponpulvret BoT säljer billigare? fast vet inte om dom har sk "gopo" i sitt pulver.

Fast det är tydligen det som är grejen - det är inte alls samma sak!
Det är tydligen just GOPOn som ger effekt, inte nyponet i sig. Så man kan inte gå ut och plocka själv, eller ta Ekströms soppa, för det innehåller inte GOPO.

Så då är kankse inte BoTs så himla billigt i alla fall - när det inte har någon effekt alltså ... :angel:

Jag använder inte Litovet, dock en likadan produkt fast mera prisvärd i mina ögon. Halva priset snudd på för 1½ kg, 331 kr för samma vikt. Men jag använder det i kombination med Ortohyl, men aldrig samtidigt. Gubben får Orthohyl 2-3 ggr per år, mellan dessa omgångar får han nypon med GOPO.

Använder du denna produkt med tex. stela leder? Eftersom det är därför jag ska ge gamelgubben LitoVet. Vad är det för produkt?
Orthohyl? Vad är det? Får googla lite kanske=)

Jag använder inte Litovet, dock en likadan produkt fast mera prisvärd i mina ögon. Halva priset snudd på för 1½ kg, 331 kr för samma vikt. Men jag använder det i kombination med Ortohyl, men aldrig samtidigt. Gubben får Orthohyl 2-3 ggr per år, mellan dessa omgångar får han nypon med GOPO.

Du ger alltså nyponpulver med GOPO, men för bättre pris?
PM:a gärna:)

Fast det är tydligen det som är grejen - det är inte alls samma sak!
Det är tydligen just GOPOn som ger effekt, inte nyponet i sig. Så man kan inte gå ut och plocka själv, eller ta Ekströms soppa, för det innehåller inte GOPO.

Så då är kankse inte BoTs så himla billigt i alla fall - när det inte har någon effekt alltså ... :angel:

Jo, jag vet, därför jag funderade på om BoT:s nyponpulver innehöll GOPO.

Är lite fundersam.:confused:
Litovet ska ju enligt återförsäljaren innehålla samma verksamma ämne, GOPO, som Litozin, som det gjorts tester på i Danmark med goda resultat. BoT:s nypon och även de Boj köper, är mkt billigare, men kommer från Chile, odlade.
Då är ju frågan om alla dessa innehåller samma mängd verksamt ämne? Eftersom de andra är mkt billigare undrar jag lite, även om det lite flummigt nämns likheter med innehåll på dom billigare varianterna med tex Litozin.

Någon som är mer insatt eller har testat olika?:)

Gopo är inget som tillsätts i nypon, det finns naturligt. Saxat från beskrivningen.

"En av nyponets ingredienser kallar man Gopo. Gopo beskrivs som en passande substans vid cellmembranens fosfolipider. Flera nordiska studier visar att vissa naturmedel som innehåller Gopo har en kraftfull antiinflammatorisk effekt, vilket reducerade artrospatienters smärtor samt ökade deras rörlighet."

Men läser man då detta saxat från Litozins hemsida, så är är det ju olika stor mängd av det verksamma ämnet i olika sorters nypon

Forskarna var tidigt på det klara med att effekten av LitoZin inte kunde bero på vitamininnehållet. Forskarna tog därför kontakt med det danska jordbruksdepartementet. Under två år arbetade Jordbruksdepartementets forskare med att försöka identifiera den aktiva substansen. Och man lyckades. Forskaren Lars Porskær och hans team hittade och identifierade en speciell galactolipid som stod för huvuddelen av den antiinflammatoriska effekten. Den fick namnet GOPO och är nu patenterad i Nord Amerika, Australien och Europa. Ägarna till patenten är Rikshospitalet, Jordbruksdepartementet och Hyben Vital tillsammans.
Utifrån jordbruksdepartementets studier där man identifierade den aktiva substansen började man söka efter bär med ett extra högt innehåll av GOPO. Ett sådant hittades. Med det som moder-planta har man nu tagit fram ett speciellt nypon som huvudsakligen används. Detta nypon har fått namnet Hyben Vital Lito – därav namnet LitoZin.

Idag ingår Hyben Vital Lito till ca 70% i LitoZin resten är ekologiskt odlade bär av stammen Rosea Canina.

Jag har ringt och kollat :idea:
Här är en sammanställning av svaren från både LitoVet och Chilonnypon (Ville ju ha en så riktig bild som möjligt.)

BoTs chilon-nypon innnehåller inte GOPO.
Alla nypon innehåller mer eller mindre av galaktolipiden som de kallar GOPO, men det förstörs om man torkar nyponet fel.
Hyben Vital har patentet på den torkmetoden som LitoZin /-Vet bygger på, och det är då man kan behålla GOPO-innehållet.

Alla studier som både LitZin/-Vet och Chilonnypon hänvisar till är gjorda på LitoZin/ -Vet - inte på Chilonnypon :eek:

Alltså - HybenVitals LitoZin /-Vet innehåller GOPO, och har enligt en masssa studier effekt.
BoTs Chilonnypon innehåller inte GOPO, och det finns inga kliniska studer gjorda på Chilonnypon.

Däremot får man ju C-vitamin även med BoT-nypon, men det är ju en annan historia om man vill ha det eller inte.

Jag kommer nog att fortsätta med LitoVet ...

Det är väl som vanligt - man får vad man betalar för ...:angel:

Dock står det på förpackningen att de innehåller GOPO, de jag köper. Märket jag har är inte BoT. Läste på förpackningen i morse när jag fodrade, så frågan är nu vilket man ska lita på tillverkare eller ÅF.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
626
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar