Litet sår

P

pass ponny

Hejsan!

Skulle behöva tips, råd och höra hur andra tänker.
Min häst har fått ett litet, storlek 10-öring, sår på utsidan av frambenet, förmodligen har hon blivit sparkad av en annan häst i hagen med broddar :(
I början var såret bara lite svullet, inte öppet och jag såg mycket lite blodrester. Såg inte heller hur det såg ut. Tvättade rent och klämde på och runt om, hon verkade inte besvärad. Så har det sett ut nu i 1 vecka tills i helgen då såret blivit mer svullet och ser mer "öppet" ut, huden är borta (även lite päls) och det putar ut rosa/röd vävnad (muskler?). Fortfarande ömmar det inte och jag tvättade bort det lilla blod som fanns och spryade blåspray på, la inte om det. Såret har inte blivit större.

Vad hade ni gjort? Borde jag göra något mer, annorlunda?

Tackasam för svar!:bow:

Sv: Litet sår

Hejsan,

Jag tycker du ska tvätta med koksaltlösning och hålla det rent och öppet. Desto mindre man är där och petar, desto minre risk är det att du blir infektioner. Rid inte och tittar om hästen markerar. Avvakta och se vad som händer. Det blir nog bra! :)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 269
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 051
Senast: Cactus
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 640
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 046
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka