Litet föl....

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Atlas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 3 394
Sv: Litet föl....

Hej!
80 cm låter litet ja. Hörde i en annan tråd att man brukar lägga på 60 cm på födelse höjden så har man framtidens storlek. Men det har inte stämt på mina alls.
Anledningen till att gamla förstfölerskor får små föl är att livmodern är på "tillbakagång" o det finns inte så mycket plats i denn Fölet anpassar sig efter den storlek det finns där. Men!!! Det finns de som föds små o ändå blir som sin gennyckel säger i storlek.
Tänk på alla prematura bebisar som föds i människovärlden... de har vuxit ikapp vid 8 års ålder.
Med rätt foderstat så kan han mycket väl bli stor häst.
Spännande att se.

Vet du om ett sto som fölat som fyra-åring och nu betäcks först igen som sexton-åring (hon har tävlat därimellan), återigen räknas som förstföderska. På människor så räknas man återigen som förstföderska fick jag veta när jag glatt i hågen skulle föda mitt tredje barn och det var lika jobbigt som det första.

Då kanske jag får en liten Highlander-Chapman avkomma nästa år:D
Då är det bara att ha is i magen och vänta på tillväxten utanför livmodern. Hennes första föl blev ju stort.

Är det någon som vet om det finns belägg för att första fölen blir små. Jag har fått fem barn och de har blivit tyngre, men inte längre i födslovikt. Nyfiken om det är någon som vet var jag ska söka på detta?

Har kollat lite.....

Av 56 st visade 3-åriga Rubinrot avkommor var 4 st under 160 cm, sedan ligger de flesta mellan 162-168 cm.

Noa - oxå förtjust i Rubinrot.....

Ja, men titta på stoet efter Rubinrot-Bernstein vad hon fick för poäng på typen, 5.:( I övrigt så var det rätt höga poäng om jag inte minns fel

Många väljer nog att låta bli att visa sina små hästar oavsett vilken hingst som är pappa eftersom den blir nerdömd på typpoängen.
Min lilla är jättesnygg, men liten. Jag avstod i alla fall att visa henne pga hennes storlek.

Nu gäller det bara att hitta en rätt ryttare, till mitt lilla sto:)

Det har jag faktiskt ingen aning om. Men precis som du så hade jag ett hopp mellan mina 3 första barn o mitt sista(10 år emellan) o det var som om det var det första. Fast med de 3 första var jag som en mjölkkossa men inte med den sista när man blivit lite äldre.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 700
Avel Min syster köpte för 3 månader sedan en Islandshäst. Ett 16 årigt sto som tidigare fått 3 föl men som nu var i full kondition och såldes...
Svar
6
· Visningar
1 704
Senast: Michis
·
Hästvård Hej! Har haft problem med att min häst blivit halt efter varje vintervila. Vet. har inte klurat ut vad det har varit förrän nyligen, då...
Svar
4
· Visningar
1 143
Senast: hag391
·
Avel Undrar lite vad ni som varit med ett tag säger om beteendet från ett av våra ston... Förra året fick hon sitt första föl. Med det var...
Svar
11
· Visningar
2 384
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka