Litet föl....

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Atlas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 3 394

Atlas

Trådstartare
Vi har fått vårat hingstföl e. Rambo nu, mamman är 18år o det är första fölet och då har jag hört att dom kan vara lite mindre...men - hur mkt mindre? Våran lilla kille var bara 80cm när han föddes! Han står rakt under henne o äter (hon är 166cm). Jag trodde att d skulle komma en till, men så var inte fallet. Kan d skilja så mkt? Våra föl genom åren brukar iallafall vara över metern...Är d fler som fått något litet föl?

Sv: Litet föl....

Oj, vilken liten en...

Jag har sett några sådana genom årens lopp, och dom brukar vara pigga och friska, bara väldigt små.

Se det positiva i det hela...oj vad den blir värd mkt pengar som ponny med den stammen:banana:

Jag har varit med om äldre förstföderskor får små föl

Ok, blev dom stora sedan? Läste någonstans att dom hinner ikapp före 2års åldern, men jag tyckte den här killen var så väldigt liten, men enormt rörlig o kaxig!

Vi fick en 86 cm halvblodsunge -05, född 3 veckor för tidigt.
Jag trodde länge att han skulle hålla sig under ponnymåttet, men mättes i år innan betessläpp till 150 cm. Han har växt i kapp en del, men kommer ändå bli ganska liten, tippar på ca 155- 158 cm.

Mitt lilla Rubinrot-Maraton sto f.04 var ca 90cm(kanske strax under) som nyfödd. Nu som treåring har hon (tyvärr) passerat ponnymåttet, med knapp marginal. Är nu ca 152cm. Kanske kombinationen mer än att det var första fölet. Har sett några små till efter Rubinrot och Maraton kan vara lite lurig storleksmässigt.

Hade vart kul att se bild på din lille fölis.
Mitt sto brukar få små bebisar oxå, får se vad som blir i år, dräktig på dag 327 idag... :D

Grannens sto fick för ett par år sen ett föl efter Richfield. Mamman var ett 20årigt förstagångssto, halvblod ca 160cm. Ut kom en minihingst, vet ej höjden men han vägde 23kg (normalvikt på halvblodsföl 50-60kg vid födseln). Idag är han lite mer än två år och ca 134cm. Vet ej hur stor han blir men det e väl bara o hoppas på ponny för någon rejäl sak blir han inte..

Jag tror han blir ca 160, av mina erfarenheter under årens lopp, det är ju jätte lagom:love:
Lycka till:)

Richfield har väl Rubinstein i sig precis som Rubinrot. När jag var in på http://www.allbreedpedigree.com/ så såg jag att Rubinstein har en väldigt liten häst fjärde eller femte generation på stosidan 13,7 hands, vilket är ca 138cm. Kanske det som gör det lilla.

Jaha, det är väl bara att tänka om då:crazy:, vi hade tänkt sälja den här killen redan som föl. Men blir han ponny så får vi väl lov att spara honom. Vi har en dotter på 11år som tävlar dressyr o målet är att inte sluta förrän Grand Prix och vårt sto har gått St:George o Rambo är ju inte dålig precis:love: så vi får väl ändra lite i planerna. Vi har nämligen sparat en hingst från förra året e. Figaro ue Davignon och tänkt att hon ska gå över på honom vid 16år, men nu får d väl bli ponny till 18år då:smirk: Jag ska se ifall min son kan hjälpa mig lägga in en bild så får ni se på det LILLA underverket:rofl:

De Rubinrot jag sett (har spanat lite för jag har en egen...) har ínte varit små utan snarare normala runt 165-170.
Min är 4 år och 167 cm, men högrest så hon upplevs större.
Finns bild under hästar på www.lundsboridcenter.se
Kan inte lägga in bilder...

De Rubinrot jag sett (har spanat lite för jag har en egen...) har ínte varit små utan snarare normala runt 165-170.

Jag trodde att det var mitt Maratonsto som som var "skurken" i det småiga i min lilla. Men det jag är nyfiken på är om gamla små gener kan poppa upp flera generationer senare.

Kombinationerna kanske kan spöka. Det var ett Rubinrot-Bernstein sto som visades på tre-årstestet som är 153 cm. När jag var på Flyinge med betäckningssto så var det ett litet Rubinrot-sto till som skulle betäckas med ponnyhingst.

Alla andra som jag läst om på tre-års testsresultaten efter Rubinrot har varit som din, stora. Själv är jag störtförälskad i Rubinrot sen jag såg honom i Falsterbo som unghäst.:love:

Detta har i alla fall väckt min nyfikenhet i hur långt tillbaka i generationerna små eller stora gener kan slå igenom.:)

Jag tittade på din häst och såg jättefin ut. Hon är stor fast det ligger smått på mamman. Gassendi är ju efter Gaspari och där är det inte så stort bakåt.

Ja, detta med avel. Lika spännande varje gång att se vad som kommer ut.:rofl:

Mamman är väl ca 165cm.
Min är som sagt 167 men jag tror hon växer lite till.
De jag sett har varit av trevlig modell.

Fast jag kom precis i håg vad hingsthållarens pappa kommenterade när han såg mitt Maraton sto med det lilla Rubinrot-fölet vid sin sida: "Feta märrar får små föl". Mitt sto är lättfött(läs fet) men hennes två efterkommande föl har varit normalstora, strax över metern, fast det kanske också är litet idag(?).

Kombinationen fetma, förstföderska och gener kanske är boven i dramat till mitt vackra sto e. Rubinrot.

Förlåt Atlas, nu tog jag över

Har kollat lite.....

Av 56 st visade 3-åriga Rubinrot avkommor var 4 st under 160 cm, sedan ligger de flesta mellan 162-168 cm.

Noa - oxå förtjust i Rubinrot.....

Hej!
80 cm låter litet ja. Hörde i en annan tråd att man brukar lägga på 60 cm på födelse höjden så har man framtidens storlek. Men det har inte stämt på mina alls.
Anledningen till att gamla förstfölerskor får små föl är att livmodern är på "tillbakagång" o det finns inte så mycket plats i denn Fölet anpassar sig efter den storlek det finns där. Men!!! Det finns de som föds små o ändå blir som sin gennyckel säger i storlek.
Tänk på alla prematura bebisar som föds i människovärlden... de har vuxit ikapp vid 8 års ålder.
Med rätt foderstat så kan han mycket väl bli stor häst.
Spännande att se.

Jag har ett sto efter Chapman. Hon är alltså syster till Rambo.
Hon fick ett föl 9 juni. Stofölet var litet och kunde gå under magen på stoet utan problem. Det minsta fölet vi har fått. Men hon är extra pigg och glad. Jag fick åka extra till stallet i onsdags sent på kvällen för då var hon på rymmen!!! Hon kommer att bli en busig häst!! :rofl:

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 700
Avel Min syster köpte för 3 månader sedan en Islandshäst. Ett 16 årigt sto som tidigare fått 3 föl men som nu var i full kondition och såldes...
Svar
6
· Visningar
1 704
Senast: Michis
·
Hästvård Hej! Har haft problem med att min häst blivit halt efter varje vintervila. Vet. har inte klurat ut vad det har varit förrän nyligen, då...
Svar
4
· Visningar
1 143
Senast: hag391
·
Avel Undrar lite vad ni som varit med ett tag säger om beteendet från ett av våra ston... Förra året fick hon sitt första föl. Med det var...
Svar
11
· Visningar
2 384
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka