Litet barnrum, inreda?

sassiball

Trådstartare
Vi funderar på att bygga om lite i vårt lilla hus. Vi har möjlighet att göra ett barnrum på 2.20 * 2.60 på ovanvåningen. Det är 2.10 högt där. Visst går det, om man har loftsäng med skrivbord under?

Sv: Litet barnrum, inreda?

Nästan samma storlek som på tonåringens rum när vi bodde inne i stan, det fungerade alldeles utmärkt. Han hade en rejäl loftsäng med stort skrivbord under, och så fick det precis plats en skön fåtölj som man kan softa i eller använda som avlastning för väska, kläder osv. Inte stort, men väldigt funktionellt blev det!

Jag har bott i ett rum med ungefär de måtten under tonåren, det var inga problem då även om jag inte hade loftsäng där. Smart förvaring och rätt dimensioner på möbler gör att det mesta funkar.
Hur gammalt är barnet? Ska ni ha en loftsäng med ståhöjd för vuxna under (brukar väl innebära 1,80) så är det antagligen för lågt i tak.

När jag hade loftsäng låg takhöjden på 2,70 m och madrassen hamnade 2 meter upp och personligen hade jag inte velat ha mindre utrymme mellan tak och säng, helst ännu mera. Mindre än 0,5 meter mellan tak och madrass tror jag ingen frivilligt går med på, i ert fall hamnar alltså madrassen runt 1,60 och ståhöjden under sängen blir ca 1,50.
För ett yngre barn kan det säkert fungera, annars går det kanske att lösa ekvationen med en "säng med förvaring" (googla!) där prylar och kläder kan förvaras och ge plats åt ett mindre skrivbord vid sidan om.

Tack för svaren ! barnet ifråga är en liten tjej på 4 år. Men hon blir ju äldre.. Åh ska bli så kul :)

Ni har inga bilder? jag ska googla lite

Det var väl ungefär så litet mitt rum var när jag var liten.

Jag hade en säng med förvaring för leksaker under sängen, ett litet skrivbord som pappa byggde som passade in med två vägghyllor ovanför, en emmafåtölj och en garderob.
Sen var det fullt :)

Fungerade bra och det fanns inte plats att samla på sig skräp utan bara favoriter.

Liknande trådar

Hemmet Har problem med att verkstaden ofta blir belamrad fort. Mycket hamnar på golvet eller närmaste bänkyta och det är så enerverande...
Svar
6
· Visningar
448
Senast: Badger
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 062
Senast: nyttnick
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 686
Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 224
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar