Liten vuxen!

Mysaan

Trådstartare
Av ren nyfikenhet så undrar jag hur man definerar liten vuxen. Kolar runt på endel annonser och i många båda för b,c och d-ponny står det viktbärande och kan ridas av liten vuxen. Men vad räknas som liten vuxen då? Skulle tro att man definerar det olika också efter sin egen erfarenhet.

Så vad är liten vuxen för dig?
 
Sv: Liten vuxen!

För mig är en liten vuxen någon som inte är längre än 165 cm och väger 55 kg eller mindre. En sådan person kan utan problem rida en normala c- och d-ponny. Om personen ska kunna rida b-ponny ser jag helst att personen är lite kortare och gärna minst 10 kg lättare.
 
Sv: Liten vuxen!

Jag tycker jag är rätt liten (längdmässigt iaf)
1.62 väger ungefär 55kg och äger en c- och en d-ponny. Funkar alldeles utmärkt :)
 
Sv: Liten vuxen!

Jag anser mig vara en liten vuxen. Är 159 och väger typ 59 kilo. Skulle med glädje ha en d-ponny i framtiden :)
 
Sv: Liten vuxen!

Vet inte om det finns någon exakt definition. Jag är 1.57, väger väl ... tja, typ 55-60 kg kanske. Brukar alltid hamna i kategorin "liten vuxen".

Tänker nog själv att "liten" är = under 1.60 m. Viktmässigt så kanske max 60 kg då.

Detta med hur stor man ska vara för att rida ponny är ju ett helt egen kapitel. Jag rider stor häst, 1.70 resp 1.75, och det fungerar alldelles utmärkt. Är inte mycket för småhästarna.

När man i annonser skriver "passar liten vuxen" så antar jag att det helt enkelt inte är en bra barnponny, kanske enveten/hetsig/känslig. Eller att man inte litar på att ett barn ska sköta den ordentligt.
 
Sv: Liten vuxen!

Jag ser mig som liten vuxen med mina ca 165 och 60 kg :) Rider och tävlar för tillfället bara D-ponny (som storhäst:p) men har ridit mycket C och även lite B-ponnyer. Dock hoppar jag inte B-ponnysarna och de mindre C det känner jag mig för stor för även om det funkar.
 
Sv: Liten vuxen!

Rent definitionsmässigt är man väl "liten" om man är under medellängd och normalviktig.
Jag är strax under 165 och väger runt 55 kg. Har inga problem att rida d-ponny eller maxade, grövre c-ponnys men skulle inte få för mig att regelbundet rida nånting mindre. Dock är jag en sån med väääldigt långa ben och kort överkropp så jag kan sitta med benen under magen på en tunn häst men se väldigt lagom ut på en bred ponny
 
Sv: Liten vuxen!

Liten vuxen är för mig någon som väger under 55-50 kg och är 160-155 cm kort/lång eller ännu kortare.
 
Sv: Liten vuxen!

Min vän M som utan att se speciellt fånig ut då och då rider sina russtravare! Vet inte hennes mått men kanske 150 cm, max 50 kg.
 
Sv: Liten vuxen!

Anser att jag är en liten vuxen med mina 159cm och 46kg.

Liten vuxen är man om man är under 160-165cm och 55-60kg.
 
Sv: Liten vuxen!

Lite som de andra. Jag är 1.58 och väger 47 - 48 kg. Inga problem rida varken C- eller D-ponny (har en D-ponny som är alldeles perfekt i storlek)

Jag kan rida B-ponny med, MEN jag anser att jag är för långt för att regelmässigt göra det, skänklarna hamnar så fel och det påverkar hela ridningen
 
Sv: Liten vuxen!

Jag anser mig som "liten vuxen"...160 lång och väger 56 kg.
Jag har ridit både c-ponny (en kraftig sådan) och D-ponny men jag vill helst inte rida c-ponny (tycker själv att jag är för stor och för tung för en sån ponny)

Däremot min kompis som är lika lång som mig men väger 47 kg har hjälpt till att rida en c-ponny....hon såg inte speciellt lång på den heller....
 
Sv: Liten vuxen!

Liten vuxen räknar jag en person runt 160 cm och max 60 kg typ.... är själv 156 och ser mig själv som liten vuxen.
 
Sv: Liten vuxen!

*kl*

Tack för era åsikter och svar. Enligt många så skulle jag med mina 163 cm och 60 kg alltså kvala in som liten vuxen. Själv ser jag mig inte som det men som sagt det beror ju på vad man har för reverensramar också.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 267
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 680
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp