Liten vuxen!

Sv: Liten vuxen!

När man i annonser skriver "passar liten vuxen" så antar jag att det helt enkelt inte är en bra barnponny, kanske enveten/hetsig/känslig. Eller att man inte litar på att ett barn ska sköta den ordentligt.
tror också att det handlar om tempramentet
 
Sv: Liten vuxen!

KL
Om man pratar 'liten vuxen' borde det då inte finnas 'stort barn' då? Jag är 167cm och jag tycker många "barn" är större än mig och jag anser mig varken liten eller stor.

Om man räknas som liten eller stor är ju mycket beroende på vilka man umgås med.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Liten vuxen!

jag är 163 cm/~50 kg och kan rida c-ponny utan problem, b-ponny utan problem om den är grov i typen, b-ponny nån enstaka gång om den är finlemmad (typ welsh). Hade en korsningsb-ponny som medishäst ett tag och det såg faktiskt ganska proportionerligt ut, anledningen till att jag vill ha större hästar är för att jag vill att de ska vara lättare i typen och då måste jag ju gå upp i storlek.
 
Sv: Liten vuxen!

KL
Om man pratar 'liten vuxen' borde det då inte finnas 'stort barn' då? Jag är 167cm och jag tycker många "barn" är större än mig och jag anser mig varken liten eller stor.

Om man räknas som liten eller stor är ju mycket beroende på vilka man umgås med.

Jag var nästan lika lång som dig när jag gick i 6:an (164cm, men var inte stor, långsmal) och är nu 175cm lång och känner mig för det mesta jämnlång med de flesta, har väl några kortare vänner men också flera längre.

Så stor eller liten vid olika åldrar är ju en tolkningsfråga.
 
Sv: Liten vuxen!

Jag var nästan lika lång som dig när jag gick i 6:an (164cm, men var inte stor, långsmal) och är nu 175cm lång och känner mig för det mesta jämnlång med de flesta, har väl några kortare vänner men också flera längre.

Så stor eller liten vid olika åldrar är ju en tolkningsfråga.

Jo det blir ju så, jag var också runt 165cm i 6 eller 7:an kommer jag ihåg och dom flesta i min klass var lika långa som mig, jag stannade i växten sen helt enkelt, växte allt på en gång verkar det som.

Menar helt enkelt bara att det blir dumt när man skriver att en ponny passar mindre vuxen eller liknande. Är man vuxen och gillar ponny så söker man sig antagligen till rätt ponny iallafall.

Huvudsaken är ju att ekipaget är proportionerligt och ser bra ut. Oavsett vilken ålder man har. Jag tycker det är alldeles för många stora yngre som rider för små ponnysar bara för att dom har åldern för det.
 
Sv: Liten vuxen!

Fast liten vuxen tror jag att man skriver som positivt!

Om jag har en kanonfin ponny som kräver en hel del vill jag inte ha en galen ponnyunge på den, då vill jag ha en ansvarsfull person som inte väger för mycket för att rida den just för att den personen är vuxen och vet vad ansvar innebär (oftast! :D) till skillnad från när man är 12.

Men just liten vuxen kanske ses som negativt eller nertryckande, kanske bättre att skriva "vuxen, max xxxcm och xxkg"? :)
 
Sv: Liten vuxen!

Tycker att man är "liten vuxen" om man är kortare än 160 och ska då vara normalviktig eller lätt dvs upp till 60kg.

någon skrev att h'n är liten vuxen och då 165 cm. Då är man väl knappast "liten"?? Rätt normalstor, tänker jag. Om det nu inte är som reaktion på att "normala" vuxna ofta är överviktiga...

Är själv normallång och normaltung till något tung, dvs 170cm och 70 kg. Rider D-ponny av lite grövre typ utan att ha ont i hjärtat. Lite ont i hjärtat har jag över min 135 cm islandshäst:crazy: Skulle dock inte rida B-ponny!
 
Sv: Liten vuxen!

Jag anser mig väl vara rätt liten, 162 cm, 49 kg. Men jag tycker jag är på tok för stor (lång alltså, vikten är nog inte så stort problem för en större C.) för B- och C ponny. Passar möjligtvis på en lite grövre D-ponny!
 
Sv: Liten vuxen!

För mig är en liten vuxen någon som inte är längre än 165 cm och väger 55 kg eller mindre. En sådan person kan utan problem rida en normala c- och d-ponny. Om personen ska kunna rida b-ponny ser jag helst att personen är lite kortare och gärna minst 10 kg lättare.

Det håller jag med om, ifall det handlar om att RIDAS. Inte att en sådan liten vuxen köper ponnyn och reder den dagligen, men kanske mor i familjen som rider dotterns ponny enstaka gånger.

Ska ponnyn utbildas kan ryttaren vara större för korta och kvalitativa pass under kortare perioder/sällan men regelbundet. Förutsatt att ryttaren kan sin sak då såklart :)

Även om kortare och lättare såklart är att föredra, men det viktigaste är hur ponnyn rids!

Jag räknar mig som "vanlig vuxen" :D 168 cm och 59 kg. Jag rider inte gärna ponnyer men kunde med nöd o näppe rida in en B-ponny, a la sitta still och understödja korta pass få dagar i veckan. Inte ut och galoppera/rida i backar, det fick den göra lös efter storhästen, likså löshoppades den endast såklart. Min nuvarande connemara på 156 cm känns lagom stor, annars blir jag höjdrädd :p
 
Senast ändrad:
Sv: Liten vuxen!

KL
Om man pratar 'liten vuxen' borde det då inte finnas 'stort barn' då? Jag är 167cm och jag tycker många "barn" är större än mig och jag anser mig varken liten eller stor.

Om man räknas som liten eller stor är ju mycket beroende på vilka man umgås med.

Liten vuxen tolkar jag som att man antingen vill ha en mer erfaren ryttare till sin ponny eller att ponnyn är viktbärande och att många förknippar ponny = barnhäst - man vill poängtera att ponnyn kan ridas av vuxna oxå helt enkelt :)

Sedan tycker jag på tok för många barn är både för långa och för tunga för sina ponnyer, riktigt dåligt av föräldrarna att inte inse det bara för att ungen/de vill att ungen ska tävla :mad:
 
Sv: Liten vuxen!

Jag tycker själv att jag kan gå under kategorin liten vuxen. Jag är ganska precis 160 cm lång och väger 45 kilo. Har utan problem ridit både b- c- och d-ponny det senaste året.
 
Sv: Liten vuxen!

Jag är visserligen inte vuxen, men jag kommer inte att växa mer. Jag är 162,5 cm lång och väger 52-53 kg, och ser som ganska "liten", då jag kan rida D-ponnyer utan problem och även större inte allt för smala C-ponnyer.
 
Sv: Liten vuxen!

KL

Jag raknar mig sjalv som liten vuxen - 163cm och 52kg. Jag har stor hast men rider aven mina barns ponny vid behov (max en gang i veckan och max 30min at gangen). Det ar en maxad Welsh A.
 
Sv: Liten vuxen!

Hmm då måste men ju räkna sig själv som en gigantisk vuxen med mina 180 och 80 pannor ;)
 
Sv: Liten vuxen!

jag är 165 och väger runt 60 och fick rida genom b-ponnys på både dressyr och hopplektion när jag jobbade på ridskola
 
Sv: Liten vuxen!

Jag har haft egen ponny som vuxen, en new forest som var liten D-ponny. Med mina 165 cm och 60 kilo (då, inte nu:o) hade jag varit för tung enligt en del här, men det var aldrig några problem. Dessutom, jag vägde samma när jag var i de flesta D-ponnyryttares ålder. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 267
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 680
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp