Liten ras med will to please

Sv: Liten ras med will to please

Staffordshire bullterrier.
Om dom nu är nog små. Dom ligger lite i gränsen mellan liten och mellanstor.

Finns väl rätt många egentligen?

Pappilon, dvärg/toypudel, bichon havanais.... corgisarna är väl väldigt föriga, likaså västgöten och lancashire heeler? Vad är det du vill ha?

Dvärgschnauzer från rätt linjer! Finns en hel drös med ds på tävlinsbanorna; lydnad, agility, viltspår, freestyle, bruks...

Lancashire heeler.

Will to please och förighet tolkar jag som en hund som är naturligt intresserad av att följa, vara till lags och är lättmotiverad.

Vill du ha max förighet kan du titta i vallhundsgruppen, lancashire heeler, sheltie, corgi eller varför inte västgötaspets.

Annars slår jag som alltid ett slag för löwchen. En fantastiskt trevlig ras, frisk och sund och lätt att ha med överallt. Går att göra mycket med. Spåra, lydnad, agility, rally, freestyle... Lättskött päls som inte fäller (klipp ned den om du inte trivs med rasklippningen). Hög mysfaktor! En verkligt fin och trevlig ras som inte är så välkänd.

Ny hund är inte aktuellt än på ett par-3 år, men hunden ska främst vara som sällskap och träningskompis till lättare träning, vill prova på agility nån gång:) Har inga tävlingsambitioner. Vill ha en hund som inte är en träningsidiot och inte blir knäpp av några lugnare dagar. Vill samtidigt ha en hund med mkt energi och will to please som vill träna och hitta på massa roligt:banana:

Kl
Tack för rastipsen!
Corgi, pudel, sheltien och löwchen är nog dom raserna som är mest intressanta:)

Ny hund är inte aktuellt än på ett par-3 år, men hunden ska främst vara som sällskap och träningskompis till lättare träning, vill prova på agility nån gång:) Har inga tävlingsambitioner. Vill ha en hund som inte är en träningsidiot och inte blir knäpp av några lugnare dagar. Vill samtidigt ha en hund med mkt energi och will to please som vill träna och hitta på massa roligt:banana:

Kl
Tack för rastipsen!

Med de kriterierna skulle jag absolut satsa på en Papillon. De blir vad du gör dem till. Min kan lika gärna ligga i soffan som ut och vandra en hel dag..

Mvh Domino_s

Som vanligt slår jag ett slag för braben. Frisk och sund ras, fulla av energi, lättlärda och intelligenta

hunden ska främst vara som sällskap och träningskompis till lättare träning, vill prova på agility nån gång:) Har inga tävlingsambitioner. Vill ha en hund som inte är en träningsidiot och inte blir knäpp av några lugnare dagar. Vill samtidigt ha en hund med mkt energi och will to please som vill träna och hitta på massa roligt:banana:

Kl
Tack för rastipsen!

Ja, det låter verkligen som löwchen skulle kunna vara ett lämpligt val. Vår löwchenpojke fick somna in för två år sedan. Han blev 14 år. Han var pigg på det mesta, duktig på trix och problemlösning, bra på att spåra. Men ingen träningsidiot. En löwchen har ett stort intresse för att vara med, den är skojfrisk och aktiv upp till hög ålder. Den vaktar också, men inte överdrivet på något sätt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
808
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 643
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 816
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 443
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar