Liten pålagring framknä

Sv: Liten pålagring framknä

nej men har någon sagt det då? :confused:

vad jag kan se har man berättat om sina erfarenheter, men att hon bör prata med veterinären. efter vad jag förstod så hade han sagt att hästen kunde användas till lättare ridning.

Många hästar tävlar ju tex höga klasser i hoppning med pålagringar både som man vet och inte vet om, Om hästen lider och har ont av pålagringar beror väl mycket vart dom sitter, om dom är aktiva mm. Väldigt individuellt. Haltar inte hästen ens vid böjprov så kan det nog gå bra.

jamen vad är då frågan? :confused:

Jo, eftersom hästen hade svarat så extremt bra på behandlingen så var veterinären positiv trots pålagringen som jag förstår inte sitter på ett optimalt ställe.

Jag ville egentligen veta hur andra hästar med pålagringar har fungerat då jag själv inte har så stor erfarenhet i ämnet. Att det är en djungel förstår jag, och även att man inte kan få några som helst garantier på att det kommer att gå si eller så.

Jag fick det beskedet när det gällde min häst att en pålagringen är inget problem. Hästen har och får inte ont av denna. Finns det däremot skador på ledbrosken = arthros kommer hästen trol. att få ont av detta. En häst kan ha en pålagring utan att ledbrosken är skadade och då behöver detta inte vara el bli ett problem. Vet du hur ledbrosket ser ut? Min ultraljudades för att kolla upp brosken.

Jo, alla hästar är ju olika, den här har aldrig visat obehag vid ridning, bara snäll och bussig. Men det är kanske det den är? Snäll och bussig... eller så har den helt enkelt inte ont...

Ingen som har häst med bevisad pålagring?

Min tös visade sig ha ganska ordentliga pålagringar i höger framknä :cry:
Vet. tycker väl att jag är lite knasig i kapsylen då jag går och sparar på en gammal travare då man ju får nya mer eller mindre gratis...:smirk:

Men hon är ju mitt ALLT och det måste vara värt ett försök iallafall!
I april röntgades hon, är behandlad 3 ggr i knä/kota för sekundär inflammationer.
Hon vilade hela våren sommaren, gick bara lättare promenader.
I höst satte vi igång försiktigt. Hon är bara promenadhäst nu, tränas lite lätt i dressyr... får hoppa nåt enstaka skutt och rids/körs lätt i skogen.

I arbetet så känns hon pigg och glad, jag får faktiskt ut mer av vår träning nu än när man tränade aktivt och var mån om att bättra på varenda hästmuskel på hela kroppen.

Hon busar och brallar i hagen, mer än jag sett henne göra tidigare.

Nu har jag även testat att lägga till Glucosamin+HA och MSM i fodret så får vi se...
Håller tummarna för att hon ska hålla sig pigg och glad, för mig är det totalt omöjligt att ta bort en häst bara för att den inte håller för full träning. Hon är ju så mycket mer än bara en tränings/tävlingsmaskin.
Hon är ju min egen underbara lilla skräckis :love:

Om det är som du säger, en mindre pålagring och du har emotionella band till hästen... Samt inte för hårda krav på träningen...
Varför skulle det inte vara värt ett försök ?

Lycka till!
// Skenet

Jag har bara dåliga erfarenheter av pålagringar.
Mitt 16 åriga sto blev halt i sommras efter att en ny hovslagare hadde skott henne inför en dressyrtävling.
På häst kliniken kunde de först inte hitta det mer än på röntken.
de kunde se att hon hade en liten pålagring i båda framknäna som var vass och därmed la imot och skavde.
De ville behandla för någon inflammation i karparl tunneln (eller vad det heter)
Men andra gången släckte hon inte när vi bedövade den så då misstänkte vi något annat.
3 besök senare och 14000 kr fattigare kom de på att det troligen var något annat.
Det visade sig att hon hade inflammation i båda knä och framkotor.
Åtgärd: Nya skor.
Jag hade inte haft lust eller råd att sko om henen så hon hade gått lite över tiden men det var ett ödesstigande fel.
Då kom en annan vet fram till att hon var sabelbent och att hon antagligen blevit felskodd men att det hade gjort det sämre och sämre ju längre hon gick med gamla skor.
Ok hon fick behandling och ytterligare 4000 fick betalas.
(försäkringen täckte inte för att hon lyckades bli halt när vi precis hade höjt försäkringen/ så innom karenstiden då)
en mån senare kom vi på återbesök och hon visade inget på longering men var 1 grad halt ännu. på bättringsväg alltså.
Nästa gång ( i måndags 2 mån senare) tog vi ut vet för "en sista koll" hon vistade så inget på longering men var 3 grader halt på böjprovet :( nu känns det som allt hopp är ute någon som varit med om liknande fall som blivit bra? vill och behöver gärna höra det! // ledsen hästägare

Jag har en c ponny med 2 ganske stora på lagrngar .. fick veta detta i går på ale har tidigare gått till åby men jag trode inte på dom och han har även en lös ben bit i ena fram knät och han stegrar i galopp fatningarna så jag vet vad som väntar.. Operation eller gröna ängarna men lättare ridning kanske din skulle klara då om du pallar de mentalt jag kan inte ta bort min(vill inte älskar honom för mycket) men för hans bästa är kanske dom gröna ängarna de är ju så..

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 065
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
698
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 984
Senast: Lutten
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
576

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka